Svara Nytt ämne
  1. 2010-05-18 22:19
    Svara | #1

Forumgud Inloggad Medlem: sep 2009
    Stockholms
    3 264 inlägg
    Gillad 158 gånger
    77 bilder

Dåligt flöde från golvbrunn. Behövs avluftning?

Ibland när jag duschar blir det vatten stående på golvet. Det kluckar i den andra golvbrunnen och efter ett tag brukar det rinna undan. Jag har provat att lyfta ur vattenlåset varvid allt genast rinner undan, så det är inte stopp någonstans. På detta forum har jag läst om avluftning av avloppet, men det finns inget sådant. Är jag på ett troligt spår eller finns det mer att kolla? Det är enskilt avlopp till trekammarbrunn om det spelar roll.

Alla avloppsrör går samman i ett tjockt stående rör i ett rum under huset. Kan man därifrån grena av ett rör ut genom husgrunden för avluftning? Förra ägaren hade löst problemet genom att ta ur vattenlåset ur golvbrunnen till tvättmaskinen, men jag gillar inte hur det luktar i badrummet då.

Erik
    Senast redigerad av Avemo 2010-05-18 23:20

2. 2010-05-21 19:43
    Svara | #2

Stockholms
    3 264 inlägg
    Gillad 158 gånger
    77 bilder
    Är det ingen som har koll på avluftning? Är det troligt att bristen på sådan orsakar problemet, och kan man i så fall ordna en förgrening på avloppet som sticker ut genom husgrunden för att lösa det?

Erik

3. 2010-05-21 22:14
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2007
    norrbotten
    109 inlägg

Nej, en luftare för enbart en golbvrun behövs inte. ska minst vara en wc med en stadig klump dasspapper och en brungädda för att det ska bildas vakum bakom projektilen,

4. 2010-05-21 22:34
    Svara | #4

Stockholms
    3 264 inlägg
    Gillad 158 gånger
    77 bilder
    lordvvs skrev Visa original
    Nej, en luftare för enbart en golbvrun behövs inte. ska minst vara en wc med en stadig klump dasspapper och en brungädda för att det ska bildas vakum bakom projektilen,
    Har du någon teori om vad som kan vara felet? Det är två golvbrunnar, ett handfat och diskbänken i köket som går ihop och det är ofta som det gurglar i den ena golvbrunnen när man spolar vatten någon annan stans.

Jag upplever snarare att det blir övertryck i avloppet än undertryck. Problemet är att vattnet ibland inte rinner undan när man duschar. Om man i det läget lyfter upp vattenlåset ur brunnen så rinner vattnet genast undan.

Erik

5. 2010-05-22 20:10
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    436 inlägg
    Gillad 10 gånger
    25 bilder
    Det skulle kunna bero på att du har någon slag stopp i röret, eller möjligen lokalt bakfall så att det bildas ett vattenlås någonstans på vägen. Då kan du ju få lite övertryck i röret så att det blir ett extra motstånd vid vattenlåset. När du lyfter ur vattenlåset så försvinner övertrycket och så rinner det som vanligt.

Om du har stopp en bit bort från huset så ryms det ganska mycket i röret och vätskan sipprar ut så småningom. Så du märker kanske inte att det är stopp förrän du fyllt upp hela röret med klegg och får översvämmning. (Fast nu hade det ju pågått länge, så förhoppningsvis är det ju inte stopp. Men om jag fattar saken rätt så har du inget wc kopplat till avloppet, så då spolar du ju inte ner så mycket fasta partiklar och då kanske det kan pågå länge.)

Testa att snabbt slå i en hink vatten i avloppet samtidigt som någon står och kikar i trekammarbrunnen. Då bör du märka om det mesta av vattnet kommer direkt eller om det rinner långsamt under längre tid.

6. 2010-05-23 18:40
    Svara | #6

Stockholms
    3 264 inlägg
    Gillad 158 gånger
    77 bilder
    Wc går till sluten tank och har inte med duschavloppet att göra. Det är sex meter från husväggen till trekammarbrunnen. Det verkar vara 75 mm rör vilket i så fall skulle rymma ungefär 25 liter. Det kan inte vara så enkelt som att det är dags för slamsugning?

Det som jag tycker talar emot stopp under marken är att det inte är konsekvent. Det är inte alltid som det samlas vatten på golvet. När det gör det så stiger vattnet upp längs fötterna från första början. Duschar man länge så förbättras flödet eftersom och vattnet rinner undan. Från köket eller handfatet har jag aldrig upplevt dåligt flöde.

Erik

7. 2010-05-24 11:24
    Svara | #7

dengroths avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2010
    Stockholm
    458 inlägg
    Gillad 22 gånger
    31 bilder
    Det kan vara så att det är dags för slamsugning, det problemet hade vi. Var det länge sedan? Kan du kolla i brunnen hur tjockt slamlagret är? Ta en håv och försök fiska upp så mycket du kan. Vi hade såpass mycket att det gick ner till avloppsmynningen från huset, vilken ligger någon decimeter under ytan. Att det då blev problem är ju lätt att förstå.

Mitt andra tips är att sedan rensa röret för att vara säker på att det inte är där det är stopp. Använd rensarslang med sprutmunstycke som du kopplar till högtryckstvätten. Den har vi haft stor nytta av.

8. 2010-05-24 18:25
    Svara | #8

Stockholms
    3 264 inlägg
    Gillad 158 gånger
    77 bilder
    Jag har bott här sedan augusti och vet inte säkert när senaste slamsugningen gjordes. Förra ägaren hade en fast tid för slamsugning vecka 20 udda år, så det borde vara ungefär ett år sedan. Kan man veva med en pinne för att avgöra om det är dags?

Locket till slambrunnen är inte mer än 20 cm brett så det blir svårt att få ner en håv. Det är ju inte akut, men jag kanske skulle tömma slamavskiljaren också nästa gång det är dags att tömma toatanken.

Erik

9. 2010-05-24 20:29
    Svara | #9

dengroths avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2010
    Stockholm
    458 inlägg
    Gillad 22 gånger
    31 bilder
    I vår kommun är det obligatorisk slamtömning varje år för permanentboende och vartannat år för fritidshus. Så det skulle kunna vara dags, fast det beror ju på hur mycket avloppet nyttjas förstås. Man kan försöka vara noga med att skrapa av fett o dyl från tallrikar osv innan man diskar, annars kan det slamma igen ganska fort. Men det känner du säkert till.

Synd att öppningen var så liten, vi har en gammaldags betongbrunn så i vårt fall går det lätt att göra en okulär kontroll. Kanske du kan se något om du använder en (pann-)lampa samtidigt som du försöker peta/veva med en pinne? Är det ett tjock lager slam borde det kännas på konsistensen.

Liknande ämnen

1. Dåligt flöde/tryck
    av frede i forum Vatten & avlopp
  2. NIBE Fighter 1215 Dåligt flöde
    av Joakim K i forum Värmepumpar
  3. Dåligt tryck/flöde i 70 taös villa.
    av slin i forum Vatten & avlopp
  4. Dåligt flöde i vattenutkastare
    av 007 i forum Vatten & avlopp