Svara Nytt ämne
  1. 2009-03-23 11:06
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2008
    Skåne
    191 inlägg
    Gillad 3 gånger
    63 bilder

Hjälp mig med min tryckströmbrytare, snälla!

Jag har problem med ett järnfilter som inte fungerar som det ska. Antagligen har detta att göra med trycket i trycktanken enligt bruksanvisningen.

Trycket i trycktanken har legat på 5,8 en längre tid och ska enligt järnfiltrets bruksanvisning ligga på mellan 3,3-3,5 bar för att järnfiltret ska fungera som det ska.
    Jag skruvade ner både TILL- och FRÅNskruvarna på tryckströmbrytaren från c:a 5 resp. c:a 6 till 3 både på bägge skruvarna.

Sedan satte jag på kranen i köket och trycket började vandra neråt, men när det var nere på c:a 5 så slog säkringen ifrån.

Se även bifogade bilder..

Verkar jag ha gjort något helt galet? Har inte slagit tillbaka säkringen än...
    CIMG0810.jpg (70 visningar)  

CIMG0811.jpg (253 visningar)  

CIMG0817.jpg (44 visningar)  

CIMG0820.jpg (139 visningar)  

2. 2009-03-23 16:11
    Svara | #2

BAS
    Forumgud Medlem: jul 2003
    2 093 inlägg

1 bilder
    Till skruven ska stå på lägre värde än Från skruven.
    Ställ Till skruven på det lägsta tryck du vill ha (där pumpen ska starta) ex 3,0
    Ställ Från skruven på det högst tryck du vill ha (där pumpen ska stoppa) ex 3,5

3. 2009-03-23 18:17
    Svara | #3

Skåne
    191 inlägg
    Gillad 3 gånger
    63 bilder
    Jag ändrade nu TILLskruven till c:a 1,8 och FRÅNskruven till c:a 3,5 och satte på strömmen igen.
    Pumpen satte igång men stannade först på 4,6? Är det något mer man måste göra som jag missat?

4. 2009-03-23 21:47
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: dec 2005
    1 074 inlägg
    Gillad 58 gånger
    2 bilder
    Sjörre skrev Visa original
    Jag ändrade nu TILLskruven till c:a 1,8 och FRÅNskruven till c:a 3,5 och satte på strömmen igen.
    Pumpen satte igång men stannade först på 4,6? Är det något mer man måste göra som jag missat?
    Tryckströmbrytaren och manometern kan visa rätt olika. Börja med att ställa tillslagsskruven på ett lågt värde, ungefär 1 bar. Ställ frånslagsskruven på c:a 1,5 bar. Tappa ur vatten så att pumpen startar. Stäng kranen och avläs värdet på manometern när pumpen stannar. Öka sedan stegvis frånslagsskruvens inställning och vänta tills pumpen stannar igen tills du kommer upp i rätt tryck för frånslag (3,5 bar i ditt fall) sedan släpper du ut vatten tills manometern visar rätt tillslagstryck (3 bar) och skruva sedan på tillslagsskruven sakta tills pumpen startar. Kontrollera sedan att det slår till och från på rätt tryck.

5. 2009-03-24 07:58
    Svara | #5

Skåne
    191 inlägg
    Gillad 3 gånger
    63 bilder
    Okej, det ska jag prova!

Dock hände något konstigt i natt. När järnfiltret har kört backspolning har säkringen gått igen! Vad kan det bero på att den har börjat gå? Har aldrig tidigare hänt..

Liknande ämnen

1. Hjälp oss att hitta snälla snälla
    av bobbib i forum Tvättstuga
  2. Behöver hjälp. Snälla hjälp till?
    av Reztingo i forum Värmepumpar
  3. Akut hjälp med grund...snälla hjälp.
    av Virri i forum Grund & markarbeten
  4. Snälla HJÄLP MEJ!!!!
    av Fordgirl i forum Värmepumpar
  5. Snälla hjälp.
    av Jenna i forum Hustillverkare