Svara Nytt ämne
  1. 2009-03-17 09:02
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2008
    34 år
    Skåne
    15 inlägg

Sluten avloppstank?

Vart kan man köpa slutna avloppstankar?Så som vi har det på tomten så kan jag tyvärr inte lägga ner en infiltrations anläggning så jag måste ha en sluten tank.Mvh. Kempa
    www.kalhult.se

2. 2009-03-17 10:20
    Svara | #2

Rinkaby Rör?

3. 2009-03-17 18:36
    Svara | #3

34 år
    Skåne
    15 inlägg

Jo jag ska ringa rinkaby & höra om dom har. jag har inte hittat någon på deras sida.

Sen gäller det bara att komunen godkänner att vi sätter in en sluten tank till huset. Nackdelen är ju att den kommer att få tömmas rätt så ofta pga. att allt avlopps vatten kommer att gå till den från disk & tvättmaskin, dusch & toalett

4. 2009-03-17 18:46
    Svara | #4

34 år
    Skåne
    15 inlägg

Har hittat på rinkabys sida nu. blir att köra dit senare när det blir dags å hämta en.

5. 2009-03-17 19:04
    Svara | #5

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 677 inlägg
    Gillad 335 gånger
    45 bilder
    Det är helt orimligt att ha en avloppstank för allt avloppsvatten!! Det normala är att man har en slutan tank för toavattnet och en slamavskiljare med efterföljande liten bädd för BDT-vattnet. Kollamed kommunen om de inte kan godkännaden lösningen.

Om de inte godkänner ens det, så finns det reningsverk för ett hushåll.

6. 2009-03-17 19:19
    Svara | #6

34 år
    Skåne
    15 inlägg

Hemmakatten skrev Visa original
    Det är helt orimligt att ha en avloppstank för allt avloppsvatten!! Det normala är att man har en slutan tank för toavattnet och en slamavskiljare med efterföljande liten bädd för BDT-vattnet. Kollamed kommunen om de inte kan godkännaden lösningen.

Om de inte godkänner ens det, så finns det reningsverk för ett hushåll.
    Jo men det finns inte någon möjlighet att lägga ner en infiltrations anläggning eller något sådant. pga berg & att v kör där med traktorn & sånt. å vad jag har hört så får man inte köra över infiltrations bädden med tunga fordon. Annars hade jag självklart lagt ner en 3-kammar brunn.

7. 2009-03-17 23:23
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: jan 2007
    Skåne
    751 inlägg
    Gillad 52 gånger
    34 bilder
    Ett minireningsverk tar inte mycket större plats än en sluten tank. Dessutom måste ju även en sluten tank grävas ner så där är det ingen skillnad.

8. 2009-03-21 18:49
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    Västra Götalands län
    153 inlägg

Håller med övriga här, en sluten tank för allt avloppsvatten är orimligt rent ekonomiskt. En tömning här hemma kostar 800 pix för en vanlig sluten tank på 3 kubikmeter, räknar du med en vattenförbrukning per person på ca 150 liter/dygn (jo, det blir någonstans där i krokarna) och en vanligt 3 kubiks sluten tank fylls på mindre än en vecka. Det blir 800 gånger 52 lika med drygt 40 000 kr på ett år. Och då räknar jag lågt, med tre personer i hushållet och låg vattenförbrukning (inga tonårsdöttrar). Har du råd med det i alla år som du ska bo i huset?

Åtminstone BDT-vattnet måste du få bort på annat sätt en sluten tank. Om du inte har plats på tomten bör en duktig entreprenör kunna lösa frågan ändå, med hjälp av lite pumpning och trixande. Den extra kostnaden lär man tjäna in på ett par år jämfört med en sluten tank för allt vatten.

9. 2009-03-21 20:48
    Svara | #9

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 677 inlägg
    Gillad 335 gånger
    45 bilder
    Kempa; du vet att du måste ha tillstånd från kommunen för att anlgga avloppsanlggning? Även en sluten tank kräver tillstånd från kommunen. Tänkte jag skulle nämna det så att du inte gör något som du sedan eventuellt måste ta bort.

10. 2009-07-03 13:39

Junior medlem Medlem: feb 2009
    Dalarnas
    56 inlägg
    Gillad 1 gånger
    då kan jag fråga här.. vi har en tank på 3 kubikmeter.. men vattnet från kök och dusch går ut i någon slags infiltration i marken.. men förstår inte riktigt.. kan alla dessa 150liter om dagen bara tas upp i backen sådär? eller hur fungerar det?
    vi har även en snålspolande toalett, med avskiljare.. tre små hål där kisset är tänkt att åka ut.. och bara pappret med tillhörande skit ska ner i tanken!

vi tömde tanken för ett par dagar sen.. för det hade blivit stopp i toan också.. så passade på, den var nästan full ändå.. och nu är det bra, förutom i avskiljaren.. därär det stopp.. kisset blir kvar och följer med när man spolar istället! har försökt pilla med diverse saker, rensband och sådär.. men stoppet försvinner inte :/ vart tar det röret vägen egentligen? med allt vatten.. blir orolig för att börja gräva upp halva gården ju!

/nybörjare som flyttat ut på landet

Liknande ämnen

1. När tömma sluten avloppstank ?
    av HBG i forum Vatten & avlopp
  2. Septitank / sluten avloppstank
    av Rosi i forum Fritidshus
  3. Var lägga avloppstank?
    av Silåts i forum Vatten & avlopp
  4. Sluten avloppstank - flytt av anslutning för tömning
    av Byggare_Anders i forum Vatten & avlopp
  5. avloppstank
    av thomasd79 i forum Vatten & avlopp