Byggahus.se
Hej ja ska byta min panna så ja tänkte först satsa på en ny modern vedpanna med acktankar + solenergi.. har inga bekymmer med varken plats för ved el kapning,.

eller ska man hellre satsa på luft vatten el borra

bor i sundsvall 1 plan med källare 180 kv sammanlagt

Beror helt och hållet vilken arbetsinsats du är beredd på att göra i fortsättningen.
Elda med ved kräver arbete på din fritid vilket inte de andra alternativen gör.
Så har du inga fritidsintressen som stör så satsa på en bra vedpanna och stor ackumulatorvolym.

Och om man av ngn anledning behöver resa bort eller inte orkar elda, så bör en elpatron finnas till hands (Liten extrakostnad), liksom en elberedare i serie med uttaget av VV från acktanken (På sommaren brukar man göra av med så lite vv ändå den lilla extraelkostnaden är värd bekvämligheten). Solslingorna lönar sig knappast däremot, men kan vara kul att ha ändå. Att komplettera pannan med en pelletsbrännare kan också vara en god ide om man behöver värma upp kåken på vintern och inte är hemma/inte orkar elda..

Hej!
Jag är i startgroparna att installera en anläggning med ved och acktank med elpatroner och en liten vvb i serie/parallellkoppling.
Det jag kommit fram till är att det är svårt att få det att gå motivera det ekonomiskt att ha en pelletsanläggning som reserv. :surprised:
Har man elpatroner kanske inte de klarar av att ge full värme på vintern men å andra sidan kommer man ju inte ha elpatronerna igång när man är hemma heller. Med andra ord gör det inget om temperaturen i huset går ned lite då man inte är hemma.
Dessutom är det ju så att jag skulle inte vilja ha en pelletsanläggning igång när jag lämnar huset en längre tid eftersom en sådan behöver ha en viss tillsyn - anser jag i alla fall. Jag har ett antal pelletspannor jag ser till i jobbet och vill titta till dem ett par tre ggr per vecka i alla fall. :surprised:
Ett annat argument är som en här på forumet skrev till mig; en pelletskonverterad panna kostar kanske 3 - 5000 extra, brännaren 15 - 20000 (?) inklusive installation av all teknik. Det är mkt pengar för någon man bara ska ha i reserv och man får ju mer än ett års värmeförbrukning för den installationskostnaden... :cool:
Det man bör tänka på är att elpatronerna inte är starkare än vad husets elcentral är avsäkrad för... Jag menar det är ingen vinst om man måste säkra upp inkommande el och få ett dyrare abonnemang. Jag skulle nog föreslå två patroner på 3 & 6 kW men jag har inte "forskat" i det något djupare ännu.

En värmepump kräver ju inte alls samma tillsyn och "frivilligt" arbete men man är å andra sidan i händerna på elbolagen...

Det är nästan som religion...var och en blir salig på sin tro. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.