5 497 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
För lite varmvatten Nibe 360P
Vi har en Nibe Fighter 360P och vi upplever att varmvattnet tar slut fort. Två vuxna kan ta en varsin dusch utan att "söla". Men om den första står ett tag så räcker inte vattnet till nummer två. Har man sedan övernattande gäster så är det ett himla pussel med att sätta på patronen som värmer upp extra mycket varmvatten så alla ska få duscha. Jag tycker att det är dåligt att vattnet inte räcker längre och det känns som att något inte stämmer. Jag pratade med grannens bror som hade en NIBE 310 och hade massor med varmvatten. 360P ska ju vara bättre än 310 så är det någon som vet vad det kan vara för fel hos oss?
Hej!
Grannens bror har kanske elpatronen inkopplad hela tiden?
Sedan beror det väl på hur mycket värme som körs ut i värmesystemet, hur fläkten är inställd och om ventilationsfiltret är bytt...Om det finns sådant på den modellen men det "måste" det ju göra.
Har du läst manualen? Finns på nätet om inte annat.
Grannens bror har kanske elpatronen inkopplad hela tiden?
Sedan beror det väl på hur mycket värme som körs ut i värmesystemet, hur fläkten är inställd och om ventilationsfiltret är bytt...Om det finns sådant på den modellen men det "måste" det ju göra.
Har du läst manualen? Finns på nätet om inte annat.
I sommarläget och vår/höst-läget är elpatronen spärrad på en 360 (vet inte hur det är med 310) och då tar det lite tid för värmepumpen att värma upp vattnet (den levererar bara runt 1.9 kW). Och den inbyggda varmvattenberedaren är inte direkt stor. Går att utöka volymen på den genom att installera en accumulatortank och då borde varmvattnet räcka längre. Går även att ansluta en extra varmvattenberedare i serie med pumpen som tar vid när varmvattnet i 360:n börjar ta slut.
Har också en 360. Har aldrig upplevt att vi behövt stressa om två skall duscha efter varandra. Men jag känner ju inte till era duschvanor.
Har också en 360. Har aldrig upplevt att vi behövt stressa om två skall duscha efter varandra. Men jag känner ju inte till era duschvanor.
Någon som vet vad en ack-tank i Nibes serie skulle kosta?
Enligt vår husförsäljare behöver vi en sådan om vi ska ha ett badkar på övervåningen.
Enligt vår husförsäljare behöver vi en sådan om vi ska ha ett badkar på övervåningen.
Liknande trådar
-
CTC + NIBE F110-300 (dåligt varmvatten + onödig ventilation för kråkorna)
Ventilation -
Ändra NIBE1145 så att varmvatten inte värms för fort
Värmepumpar -
Nibe 1210 - Varmvatten försvann och vattnet var brunt
Värmepumpar -
Nibe Fighter 360P - missljud, för varmt varmvatten och för hög temperatur i huset
Värmepumpar -
Nibe 1245-8 Varmvatten "förlust"
Värmepumpar