Byggahus.se
Hej

Det är dags att beställa element till källaren och jag skulle behöva lite hjälp med dimensioneringen (och installationen).

Det är som sagt en källar med ca 1 m över marknivån. Källaryterväggarna är isolerade med 10 cm termisol och golvet är urbilat

och tilläggsisolerat med 10 cm cellplast. Huset är från -47.

1, Hur många Watt/m2 behövs? Rinkabyrör tipsar om 35-40 W/m2 men jag har hört siffror på upp till 70W/m2.

2, Ska man använda DT50 deg eller DT30 deg? Jag har fjärrvärme så detta talar för DT50 men på övervåningen sitter mkt stora

radiatorer vilket gör att jag dragit ner pannan så att man får ett behagligt klimat inne. Man borde ju vilja ha en jämnvikt

mellan storleken på radiatorerna i huset. I viss mån kan man kanske sköta detta med termistaterna på varja element, eller?

3, Hur tjocka rör behövs? Jag tänkte använda 15 mm hårda kopparrör och använda klämringskopplingar. Det blir sex stycken

radiatorer. Tänkte dra en värme ledning ut och göra avstick till varje radiator och sen dra tillbaka i en "kall" ledare, då

blir radiatorerna "parallell kopplade". Kan man använda 12 mm rör eller blir detta för smalt?

Finns det något bra dokument på nätet om hur man ska koppala in radiatorerna. Man borde ju kunna serie koppla alla

radiatorerna men då blir ju sista elementet lite kallt kanske?

Tacksam för lite hjälp så det blir bra från börja.

Mvh

Mats

Staffans2000
12mm. rör duger gott.
Hett tips: Pararellkoppla elementen.
Tja. Radiatordimention: Min ide` Överdimensionera en smula. Andra här på forumet är riktiga hejare på att dimentionera element.
kort och gott: Ingen mening att göra en höna av en fjäder.
Ta i lite extra, så blir det bra.

12 mm är för klena rör. Jag har varit med om att 15 mm blivit för klent. Det kostade en extra církpump samt arbetet att installera den.
Du ska ha 2 rörssystem.

Jag skulle dimensionera lite fler watt per kvadratmeter är på övriga våningar. Det behövs i regel lite mer i en källare än på de övre våningsplanen, sen kanske man kör med en rumsgivare i våningsplanet ovanför och då håller det värmen bättre i källaren om man har överdimensionerat. Det blir även jämnare klimat på vår/höst p.g.a. att källaren inte påverkas lika mycket av utomhustemperaturen. Nu har du ju isolerat ordentligt men det är nog inte så dyrt med lite fetare raddar. Har ni inte flödestaxa på fjärrvärmen så kommer det förr eller senare och då tjänar du dessutom pengar på större radiatorer. Satsa på grövre rör tycker jag, mindre oljud, mindre pump, mindre elförbrukning.

AnteB skrev:
Jag skulle dimensionera lite fler watt per kvadratmeter är på övriga våningar. Det behövs i regel lite mer i en källare än på de övre våningsplanen, sen kanske man kör med en rumsgivare i våningsplanet ovanför och då håller det värmen bättre i källaren om man har överdimensionerat. Det blir även jämnare klimat på vår/höst p.g.a. att källaren inte påverkas lika mycket av utomhustemperaturen. Nu har du ju isolerat ordentligt men det är nog inte så dyrt med lite fetare raddar. Har ni inte flödestaxa på fjärrvärmen så kommer det förr eller senare och då tjänar du dessutom pengar på större radiatorer. Satsa på grövre rör tycker jag, mindre oljud, mindre pump, mindre elförbrukning.
Bra svar, håller med. När du sätter in nya element vill du inte att dessa skall bli begränsande för hur låg framledning du kan klara. Så ta en storlek som i w/m2 stämmer in på de två bästa rummen du redan har på ovanvåningen, och lägg på lite till för att det blir kallare i källaren än där uppe.

Se till på samma sätt att rören inte begränsar. Just nu är det populärt med små rör, men jag hade inte gått med mindre än 15 mm.

--- Mats ---

Är det godkänt att bygga med kopparrör och klämringskopplingar om rören går i golven? Eller måste det vara stålrör och gängade rördelar?
/Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.