Byggahus.se
Installerade Calmar pannan för ca 2 år sedan med tillhörande Iwabo Villa-S1 som brännare.
Huset är bygd 1948, 76m2 uppvärmd boyta och 40m2 uppvärmd biyta.
Efter bara några dagar märkte vi att varmvattnet ej räcker till så han som installerade pannan höjde effekten till 20kw men det hjälpte ej.
För några dagar sedan så gjorde rörmokaren ett test, han ställde termostaten på 80o och startade brännaren när vattentemperaturen kom upp till 95 o stannade brännaren och jag började att tappa varmvatteni badkaret ca30o vatten efter 6minuter var utgående vatten i pannan under 30o och det var innan blandningsvetilen, brännaren startade när temperaturen var ca50 o i pannan.
Rörmokaren vill nu installera en acktank,

Känner någon igen problemet?

Mvh

Den pannan ska ju enligt Trebema ge rikligt med varmvatten, ring dit och prata med dom.

Stopp!

Deras tappvattentest säger vid avstängd brännare:

Panntemp vid start 85º
Flöde 22L/min
Ingående vatten 10º
Medeltemp 140L = 48º
Medeltemp 220L = 42,5º

Denna panna skall levera rejält med VV, har den ej funkat sedan installationen så skall du kräva av installatören/leverantören att åtgärda problemet. Det är ganska uppenbart att det verkar vara ngt knas med den, alt brännaren.

Har du ngn panntermometer så du ser att termostaten verkligen är korrekt?

Det tappvarvattentest som Trebema visar fungerar ej hos mej!
de som gjorde tapppvarvattentestet hos mej var de som instalerade pannan .

När jag har pratat med Trebema och dom sa att jag skall vända mej till de som instalerade pannan,
nu har rörmokaren och Trebema en dialog om hur de skall lösa problemet.
Rörmokaren har pratat om en acktank men då ökar pellets förbrukningen.

Ett alternativ är att byta panna men då får jag en likadan efter som Trebema inte har några andra pelletspannor att erbjuda och nu vill jag ej ha en panna från Trebema,
det kan ju bli lika dant med den nya pannan...

I princip kan du reklamera köpet. Trebema betalar pannan och rörmokaren och du köper en annan panna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.