Byggahus.se
Jag ska sätta in en oljepanna i en friggebod. Jag har inte specifikationerna på pannan men jag kan tänka mig att den lämnar ca 30 kW. Jag funderar på om jag kan åka till skroten och köpa ett stålrör att ha som skorsten, har läst någonstans att det ska vara 4 mm gods för olja.

Måste jag isolera skorstenen?

Jag har inget behov av att göra en godkänd installation, den ska inte kontrolleras i alla fall. Däremot ska den givetvis inte vara brandfarlig.

Några tips? Dimensioner?

Mvh Jörgen

Skorstenen MÅSTE isoleras.
Mitt enda tips (som även är en fundering) är att sätta in elvärme, för vem 17 installerar oljebrännare i en friggebod?

Nu blir jag nyfiken, Vad ska du göra i friggeboden egentligen ?

Hallå!

Jag ska köra igång biodieselproduktion för gårdsbruk. Att dra fram 3-fas för att få processvärme blir för dyrt. Därför har jag köpt en 8 år gammal oljepanna för 2 tusen kronor, denna panna ska värma biodieselproduktionen. I oljepannan ska jag förhoppningsvis kunna elda med spill från processen, dvs överbliven vegetabilisk olja. Den ska nu installeras i friggeboden.

Den röranslutningen som sitter på pannan är runt 80-100 mm (har inte mätt det röret), sen är det en dragbegränsare och därefter ett 130mm rör.

Vågar jag köpa ett 100 mm rör på skroten och testa?

Om jag nu måste isolera skorstenen kanske jag kan ta någon form av mineralisolering och därefter ett spirorör. ??

100mm skorstensrör, 50 mm isolering och 200mm spirrorör utanpå ??

Mvh Jörgen

Finns isoleringsmatta med nät på. Rockwool är nice.

Jörgen H skrev:
Hallå!

Jag ska köra igång biodieselproduktion för gårdsbruk. Att dra fram 3-fas för att få processvärme blir för dyrt. Därför har jag köpt en 8 år gammal oljepanna för 2 tusen kronor, denna panna ska värma biodieselproduktionen. I oljepannan ska jag förhoppningsvis kunna elda med spill från processen, dvs överbliven vegetabilisk olja. Den ska nu installeras i friggeboden.

Den röranslutningen som sitter på pannan är runt 80-100 mm (har inte mätt det röret), sen är det en dragbegränsare och därefter ett 130mm rör.

Vågar jag köpa ett 100 mm rör på skroten och testa?

Om jag nu måste isolera skorstenen kanske jag kan ta någon form av mineralisolering och därefter ett spirorör. ??

100mm skorstensrör, 50 mm isolering och 200mm spirrorör utanpå ??

Mvh Jörgen
Intressant.. :)

Här finns info om hur du bygger en egen skorsten http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=35

För oljeeldning behöver du inte mer än 100 mm rör, Gärna ett syrafast rör i kvalite SS2343 o då räcker 2,5 mm gods..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.