Byggahus.se
Sedan några veckor tillbaka har det börjat droppa och ibland rinna från mitt skvallerrör som kommer från pannan. Inte det som kommer från expansionskärlet alltså (Det har jag också haft problem med, men det löstes med att byta påfyllnadsventil).

Nu är det mitt andra skvallerrör alltså... Detta rör kommer från röret med kallvatten som går in i panntoppen. Jag har ingen jättekoll på detta men jag antar att det går till varmvattenberedaren som sitter i pannan.

Pannan som jag har är en kombipanna som jag eldar med ved i (CTC 171, årsmodell 1987).

Vad kan vara orsaken till detta och är det något som kan skada systemet om det inte åtgärdas?

Det kan ju inte bara sitta ett rör från ingående kalvatten anslutning på pannan eftersom det är under tryck från tappvattensystemet, antagligen sitter där en säkerhetsventil och om den läcker så kan det hälpa att motionera den genom att öppna och stänga några gånger, alternativt att den måste bytas. Om din CTC liknar min gamla så finns det ett "lock" ovanpå beredardelen av pannan, där röret med kallvatten kommer in. Öppna där och se om du hittar en ventil. Ta gärna lite bilder på vad det är som läcker så kanske någon som har likadan panna kan hjälpa dig.

Jag skulle tro att det är säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som läcker lite.

Om det är den kan du försöka motionera den ordentligt några gånger. Vrid på hatten eller dra i spaken på ventilen så att vatten spolar ur spilledningen.
På så vis kanske man kan spola bort ev flaga eller skräp som kommit emellan.
Fungerar inte detta får man byta ut ventilen mot en ny.

Jag ska tillägga att det är fullt normalt att säkerhetsventilen släpper vatten ibland.
Det är därför den sitter där. Den ska släppa ut vatten om trycket stiger.
Detta kan hända om du spolar mycket varmvatten (duschar, diskar, badar) och därmed fyller din beredare med kallt vatten. Kallt vatten som ska värmas upp för att bli varmvatten.
När det kalla vattnet värms i beredaren så sväller det, och om du inte öppnar någon varmvattenkran så att trycket försvinner så vill trycket ut i säkerhetsventilen.
Fullt normalt.

Men ventilen ska inte droppa och rinna hursomhelst, då är det något fel på den.

Ahh, Jaarmanen var snabbare.

Tack "Jaarmanen" och "roke" för svaren!!
Ni har så rätt, jag missade att nämna ventilen som sitter på röret innan det går in i pannan. Det stämmer också att det är ett lock på ventilen med en hatt som är vridbar. Jag ska hem och motionera den ordentligt ikväll så får vi se om det hjälper. Jag ska även passa på att ta en bild och lägga upp.

Jag har förstått att det är helt normalt att det släpper ut lite vatten ur skvallerröret när beredaren fylls på med nytt kallt vatten som sedan värms upp och då expanderar. Men nu verkar det som det rinner och droppar som mest när pannan är nere i låga temperaturer och jag inte eldat på ett tag och heller inte kranat något vatten.

Nu har jag öppnat säkerhetsventilen och låtit vatten spola ut genom skvallerröret ett par gånger. Ska bli intressant att se om det kommer att göra någon skillnad. Bara att hålla tummarna...
Jag bifogar även en bild på hur spektaklet ser ut.

• DSC03651_skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och som det har skrivits om tidigare. Om du öppnar ventilen så ska du inte sedan låta den gå tillbaka, utan fortsätt vrida tills den slår igen av egen fjäderkraft och du hör och även känner hur det knäpper.

Hej!
Det brukar kunna bli lite bättre av att "motionera" säkerhetsventilen. (Vilket så klart nästan alla gör enligt givna instruktioner från tillverkarna...eller hur??? ;) ...eller inte. Känner inte någon som gör det förutom kraftverk och liknande.
Skulle det inte hjälpa med att vrida på den och låta den "tjonga tillbaka av egen kraft" så kan man knacka på den från sidan, på mässingen så att säga. Det går att knacka ganska hårt - bara man träffar rätt. ;)
Troligt är väl att du kommer att få byta ventilen om det droppar - rinner, mest hela tiden. Verkar ju vara så att den läcker mest när trycket är lägst.
Hoppas det löser sig, om inte är det inte någon jättekatastrof att byta den. Den kostar ju en slant men är enkel att byta, bara inkommande vattenventil är tät... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.