Byggahus.se
Hej,

här kommer en bild på våran golvvärmefördelare (vi har f.ö. en NIBE Fighter 360 som FLVP). Vad jag inte blir klok på är vad det vita vredet gör för nytta? Att det sitter en cirkulationspump här gissar jag beror på att vi har en ganska stor platta - drygt 150 m2 -. Men vredet..? Nån som kan förklara?

• GVF.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara inställningsvred för pumphastigheten. Normalt sett bör den vara lågt ställd så att värmen från vattnet hinner anges i plattan innan den går tillbaka i returen.

Cirkulationspumpens hastighet ställer man väl via vredet i mitten på pumpen.
Det ser ut som en termostat tycker jag :confused:
Kan du inte plocka av plastvredet och se om det sitter en nål som du kan trycka in?
På det andra röret ser det ut som det sitter en returventil eller avstängning?

Ser ut att vara en termostat med kapillärrör och känslekropp som försvinner in i ett dykrör ovanför pumpen?

Ja, det är väl en begränsningstermostat så inte för varmt vatten går ut i golvet kanske?

ja det är en max begränsnings termostat, så aldrig vattnet kan bli för varmt

Ok, den går till 9 och har stått på det hela tiden (tror jag, ungarna leker ju där inne också och vredet är såklart lätt att snurra till), någon aning om lämplig inställning på detta?

Det beror på vad du har för ytskikt ovanpå golvvärmen.
Har för mig att parkett eller trägolv inte ska vara varmare än 27-28 grader eller något sånt. Tror det har med sprickbildning att göra.
Har du termostater kopplade till slingorna också?

Till största del har vi parkett, men klinker i bad, tvätt och hall. Vi har rumstermostater men jag har dem på fullt och istället justerat in pannan så inne-tempen ligger runt 20 grader

Pedda_P skrev:
Ok, den går till 9 och har stått på det hela tiden (tror jag, ungarna leker ju där inne också och vredet är såklart lätt att snurra till), någon aning om lämplig inställning på detta?
Helt omöjligt att svara på då till synes likadana termostater har olika arbetsområden.
Kolla beteckningarna på den och sök info om reglerkurva på MMA´s hemsida.

Mvh

Ok. Så en max begränsnings termostat alltså. Aldrig sett. Betyder det att det var en omtänksam röris i detta hus?

Våran ser ut så här. Med den reglerar vi temperaturen på vattnet som går ut i golvet.
2007-03-21_Ror4.JPG

Ok, mellan vilka värden jobbar eran termostat då?

Eller är det så att den här tråden som kommer från termostaten och sitter fast där uppe gör att man kan läsa av regleringen i den runda termometern.....? Jag är lite rudis på det här med golvvärmeinstallationer som ni förstår......

• GVF.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Pedda_P skrev:
Eller är det så att den här tråden som kommer från termostaten och sitter fast där uppe gör att man kan läsa av regleringen i den runda termometern.....? Jag är lite rudis på det här med golvvärmeinstallationer som ni förstår......
Nej har inget att göra med termometern förutom att om du drar ner den till 1:an kommer temometern oxå att sjunka pga att termostaten stänger inkommande "hetvatten".
Hur får du tempen att hållas på 25-30C??
Om man eldar ved och inkommande vatten varierar i temp är termostatens uppgift att strypa så att tempen in i slinogrna hålls på samma nivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.