Byggahus.se
Är i startgroparna för bygget av ett 200kvm stort enplanshus i prefabbetong.

Utformning:
- Platta på mark med ingjuten golvvärme, 300mm cellplast.
- Sandwichbetong väggar, innerskiva betong 150mm, isolering 200mm och ytterskiva betong 85mm.
- Tak av prefabbetong plattor 200mm, ovan det 500mm lösull samt uppstolpat yttertak med takpannor.

Följande komponenter har jag "spikat":
- FTX-aggreget (Vill inte ha kallraset man får med en FLVP och golvvärme)
- Braskamin (har egen ved, har dock tidigare haft vedpanna och det är inget alternativ)

Nu till min fråga angående upvärmningssystem, det jag är inne på nu är två huvudspår:
1. Bergvärme och braskamin.
2. Acc-tank 500-750l, vattenmantlad braskamin, solfångare. (Risk för många timmar elpatron vintertid)

Tacksam för synpunkter/förslag

Det beror lite på tomten, men jag hade helt klart kontrollräknat med alternativ 2+ luft/vatten VP.

Eftersom du har ved och kan tillskottselda när det kryper under -10 (och det verkar ju bli sällan framöver) så är det ett klart trevligt alternativ. Har så i mitt hus och är mycket nöjd med hur det funkar, dock är jag fortfarande lite småsur över att jag inte skaffade solslinga i min acctank för solfångare.

Extrakostnaden för en sån lösning ligger på ca 40-50:- , men för bergvärme får man ju räkna med ytterligare 100'.

Det beror mycket på var du bor.
Luft/vatten värmepump är ingen hit norrut om du har många dygn med minusgrader. Satsa då hellre på markvärmepump.
Med solvärme kan du räkna med att ha "gratis" energi minst 7 månader om året (gäller Stockholmsområdet) men måste fundera hur du ska klara resterande delen av året.
Gillar du att elda ska du givetvis satsa på det men tänk på att en vattenmantlad kamin ger för mycket värme där den står, du måste då eventuellt vädra ut värmen. Troligen ligger den på minimum 3 kW vilket börjar bli lagom då det kryper under noll grader för hela huset.

jag vet ju inte vad som ligger bakom att du skriver att vadpanna inte är något alternativ, men för mig skulle det kännas vettigt att fundera i de banorna. Om du ändå skall elda ibland (du funderar ju på braskamin) och tänker använda golvvärmen så är det i det närmaste optimalt med en vedpanna med säg 3000 liter tank som räcker ungefär 2 dygn vid 0-gradigt. Eftersom du har bra isolering och FTX så kommer värmen att räcka länge vilket gör att du stora delar av året kanske kan elda var 3:e dygn. Jämför det med kostnaden för bergvärme och att du då ändå tänkt dig att elda i braskaminen. Ska du ha kaminen bara som spetsvärme så funkar det väl med bergvärme och kamin. Men du får ruskigt god ekonomi i en vedanläggning om du har egen skog och slipper borra. alternativ 2 är förkastligt... min särfar har det precis så, han eldar i braskamin i vardagsrummet, där är det närmare 26 grader varmt, sen har han 500 liter acctank med solslinga, det tar mer än en halv dag att värma den med kaminen och då räcker den i 12 timmar för att värma ett badrum på 20 kvm + producera varmvatten. Varken smidigt, bekvämt eller komfortabelt.

Tack för svaren.

Kommer här med lite mer info och vidare funderingar.

Huset ligger i Stockholmsområdet, braskaminen är mer tänkt som mysfaktor än uppvärmning i alternativ 1.

Hade mina farhågor om att det blir för varmt i det rum där en vattenmantlad kamin står, vilket någon av er bekräftar.

Angående vepanna, jag har skogen men inte tiden att få fram all den ved som går åt vid "ren" veduppvärmning.

En faktor till som jag inte tagit upp är att jag ändå ska borra för vatten, så etableringskostnaden för borran vid bergvärme borde inte behövas?!

Det här med priset på bergvärme, har hittat priser där skillanden mellan bergvärme (inkl. hål) och luft/vatten VP bara är ca 20'. Priset jag hittade är installerat och klart samt CTC-maskiner i båda fallen (och samma firma). Ska jag då välja alternativ 2 + luft/vatten VP måste det bli dyrare än alternativ 1?

Har jag medhåll om att FLVP inte är något alternativ? Någon sam har erfarenhet av kallraset från tilluft direkt genom spalt- eller väggventiler när man har ett lågenergihus samt golvvärme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.