2 711 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Slippa krångel med expansionskärl
Kan man inte komma ifrån det eviga problemet med superstora expansionskärl (alltså om man kör en ack.tank på 2000 liter och uppåt) genom att köra radiatorkretsen på samma sätt som man kör slingor för varmvattnet i ack.tanken? Alltså någon form av värmeväxlare. Skulle inte det vara en smart idé eller är det något problem att köra så här?
Acktanken behöver fortfarande ett expkärl.
Men det går att sätta ett slutet eller öppet på tanken mer eller mindre? Jag har problemet att jag inte får plats med ett så stort öppet kärl jag hade tänkt. Men då kan väl detta vara en lösning? Lätt att sätta ett öppetkärl på och ett skvallerrör ut genom väggen bara.
Jag har ett öppet exp kärl. för radiatorsystemet på ca 25 liter. Men jag får inte dit ett större när jag byter panna. Vill ej ha tryckkärl. Verkar krångligt
Men om man kör radiatorkretsen genom ack.tanken som också den har ett öppet kärl så borde det väl funka? Eller finns det fler hållhakar? Alltså 2 skilda system med varsitt öppet kärl.
Det finns "trycklösa" ackumulatortanksystem som fungerar på det sätt du önskar. Det finns tom vedpannor (Maxipannan & Bragepannan)som är byggda enligt den principen, visserligen krävs även här expansionskärl, men dessa är då integrerade i pannorna, värme & varmvatten tas ut via kamflänsvärmeväxlarrör i pannan (Litet expkärl krävs förstås för radiatorkretsen, men där räcker ett litet).
Tumregeln är att expkärlet (öppet kärl) skall vara min 4% av vattenvolymen i systemet (Tex 3m3 acktank+panna+radiatorer = min 120 l expkärl). Så även ett trycklöst system kräver exp-kärl, men det kan då sitta alldeles ovanpå acktanken.
Tumregeln är att expkärlet (öppet kärl) skall vara min 4% av vattenvolymen i systemet (Tex 3m3 acktank+panna+radiatorer = min 120 l expkärl). Så även ett trycklöst system kräver exp-kärl, men det kan då sitta alldeles ovanpå acktanken.
Liknande trådar
-
Manometer expansionskärl.
Värme allmänt -
Vad kan förorsaka läckan, hur fungerar öppna expansionskärl?
Värme allmänt -
Hjälp mig slippa frysa i natt (Thermia Atlas, larm: drifttryck)
Värmepumpar -
Nivån i kökdbärarbehållaren och expansionskärlet minskar oroväckande
Värmepumpar -
Expansionskärlets spilledning droppar vatten konstant och trycket faller
Värmepumpar