4 253 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
expansionskärl
Sida 1 av 2
Skall flytta ut pannrummet iett uthus 50m från huset ock har tänkt mig ett öppet system men är jävligt osäker på om jag får upp expansionskärlet tillräckligt högt finns det nåt knep för att kolla detta? hur högt över dom högsta radiatorerna skall det placeras?
Men köp ett begagnat 30 liters med förtryck 0.5 Bar om du har enplans hus å 1.0 bar om du har 2-plans, på blocket för 500 spänn å sluta oroa dig
Vet man inget så är ju allt så enkelt.moasfarsa skrev:
Köp ett 30 liters kärl på blocket och sluta oroa dig.
Skämt o sido.
Vattenytan i ett öppet kärl bör ligga ”väl över högsta radiatorn”
Jag har sett system som fungerat bra med lägsta expytan ca 50 cm över högsta radiatorn.
Det kan bli problem med inläckage av luft till systemvattnet vid tex högt belägna radiatorventiler om trycket är för lågt samtidigt som tex cirkpump toksuger så att vaccum bildas.
Du kanske kan uppskatta hur högt ditt kärl behöver vara genom att tex vid översta radiatorn syfta ut genom ett fönster med ett vattenpass och på det viset ordna en fixpunkt på tex en trädstam eller liknande.
Denna fixpunkt kan du sedan ha nytta av för att ta reda på hur högt kärlet behöver komma.
Kanske.
Ett slangvattenpass eller ett avvägningsinstrument kan kanske också göra nytta.
Eller ett vattenpass med laserpekare kanske.
Kan man inte få upp kärlet en meter över högsta punkt i systemet (dessutom ett så stort och dyrt system) så tycker jag att man ska allvarligt överväga sluten expansion.
Om du vill tryckhålla med pump som matss säger så blir det himla kul varje gång det blir strömavbrott kan jag lova (om du inte har planerat reservkraft till pumpen)!!!
Om du vill tryckhålla med pump som matss säger så blir det himla kul varje gång det blir strömavbrott kan jag lova (om du inte har planerat reservkraft till pumpen)!!!
Nån meter undertryck är inga problem om inte radiatorerna läcker som ett såll. Det blir ju bara inläckage av luft på just dom högsta radiatorerna så i värsta fall får man lufta lite där efter ett längre strömavbrott.AnteB skrev:Kan man inte få upp kärlet en meter över högsta punkt i systemet (dessutom ett så stort och dyrt system) så tycker jag att man ska allvarligt överväga sluten expansion.
Jag tycker att fördelarna med öppen expansion överväger, i all synnerhet med dom volymer vi talar om här. 10-15% procent på hela systemvolymen blir några liter expansion...
Ett ton? Är du yr?