Byggahus.se
Jag har problem med en ventil till element.
Har plockat bort termostaten och då ser det ut som på bilden.
Har testat att trycka stiftet in och ut samt knackat på ventilen.
Har även luftat elementet, men inget ger värme.
Vet inte hur mycket jag kan ta loss utan att det sprutar vatten.
Finns det någon därute som har några tips hur man kan få den att fungera igen.

• JUL 2007 047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vet inte om du fått "igång" ventilen men tänkte komma med ett tips eller två så här när sommaren står för dörren. :)
Har skruvat och grejat lite med termostater och radiatorventiler...men är ingen expert eller rörmokare. :cool:
Dock...
Det man kan prova är att slå - så hårt man vågar och man träffar där man siktar...med tex en skiftnyckel eller så...på själva ventilen - där pilen och texten är.
Sedan kan man knacka och banka lite på "stiftet" i packboxen.
Vill den inte "vakna" kan man dra stiftet fram och tillbaka, trycka in det helt och dra utåt med en tång. Det kan vara så att det kärvar. Det brukar göra att ventilen "kommer igång" och ger värme igen.
Den "räfflade" blanka ringen är en slags injusteringsstrypning har jag för mig. Den går att vrida för att justera flödet genom ventilen. Kan vara så enkelt att du får igång ventilen genom att öppna den och sedan sätta tillbaka den i ursprungsläget.
Till sist har vi lite överkurs...
Man (brukar kunna - en brasklapp är alltid bra i sådana här sammanhang) skruva ut själva packboxen utan problem. Sedan kan man sätta tex en insexnyckel eller en liten och inte allt för vass skruvmejsel som passar i hålet i hålet och "tjonga till lite lagom" för att få igång ventilen. :surprised:
När man skruvar bord packboxen - det är alltså den den sexkantiga mässing"muttern" till höger - kommer det att komma lite vatten. Inga mängder, men det kommer att rinna lite för att sedan minska/sluta när du skruvat ut packboxen helt. Det kan verka lite skrämmande första gången och det är inte något man gör bara sådär ändå om man tex har en vit fin heltäckningsmatta... Det brukar räcka med lite hushållspapper på golvet nere vid rören men som sagt...osvuret är bäst... :D
Ventilen brukar nästan alltid vakna när man drar och trycker i stiftet.
Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.