Byggahus.se
Hej kanske någon kan ge något tips innan jag ringer rörmokarn?
Jag har vattenburen golvvärme som har funkat bra i två vintrar. Vattnet värms av en nibe 360 frånluftsvärmepump.
Denna höst har vi fått problem att få upp värmen i golvet. Jag har kollat pumpen och den värmer utgående vatten som den ska. Rören från pumpen är varma och till pumpen är de svala. Det surrar i rören. Trycket i pannan är bra och stabilt. Cirkulationspumpen snurrar och är varm (ska den vara väldigt varm?).

Jag misstänker att det har något med golvvärmefördelaren att göra. Det är en wirsbo kopparmodell. Vi har inga rumstermostater installerade utan ventilerna lämnades fullt öppna av rörmokarn som installerade och jag har inte rört dem sedan dess. Vi har också en bypass installerad med automatisk avluftning.

Någon som har ett tips om vad jag bör kontrollera. Jag vet inte riktig hur man justerar dessa ventiler på gv-fördelaren. Det är liksom en svart pinne som sticker upp och nedanför finns en kugghjulsliknande ring som jag antar vrids om man har termostatstyrning. Jag lyckas inte vrida den för hand. Ska man ha något specialverktyg?

Många frågor, men det är kanske någon som har Wirsbo som känner igen problemet.

/tack på förhand

Cirkulationspumpen ska inte vara väldigt varm, utan den kyls normalt av den vätska den är byggd för att pumpa runt, i detta fallet borde den inte bli varmare än 30 grader eller så. Låter som att du tappat tryck i slingan och att pumpen står i luft.

Tack för svaret haddirajan. Det verkar logiskt att jag fått in luft i slingorna. Kan man ha lågt tryck i slingorna, men fortfarande tryck i pannan (mätaren visar 1.5 bar) ? Någon som vet om dessa automatavluftare brukar krångla och hur man luftar manuellt?

Automatavluftare brukar tyda på dålig rörmokare... Släng skiten och lufta på rätt vis, ladda ner anvisningar på www.uponor.se

Det finns väl en avstängnings kran före avluftaren som du kan stänga, skruva sen bort avluftaren och använd kranen som
avluftare.Du har visst en bypass är den öppen går det ju inte ut någon värme till slingorna.
Låt du termostaterna /strypningar på fördelningsstockarna vara som de blev inställda det fungerade ju innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.