Byggahus.se
Vad kan det kosta att anlita rörmokaren att koppla ur exp kärlet på vinden och koppla in ett sånt där litet kärl i pannrummet istället?

någon som har en gissning? så man vet på ett ungefär vad som är rimligt?

5000? 10 000? mer?

känns osäkert med en vattenbalja på vinden som säkert är gammal och rostig...

Kärlet kostar 2-5000, Rinkabypris, så då vill väl röris ha 3-7000...räkna med runt 10 inkl jobb+moms.
Se bara till att kärlet blir tillräckligt stort!

Kolla upp kärlet och byt det till ett rostfrit i stället.
Slutna kärl och fast bränsle eldning fungerar inte särskilgt bra

Andreas_Hansson skrev:
Slutna kärl och fast bränsle eldning fungerar inte särskilgt bra
Lite av en myt. Ett tillräckligt stort kärl med rätt förtryck och rören dragna så att luften kan tas ur fungerar alldeles utmärkt.

Har gjort precis det du frågar efter, dock är rörmokaren min svåger så då försvinner arbetskostnaden. Men 18L tryckkärl som vi skulle ha kostar 523:- på Rinkaby iaf. Så det är inga större kostnader alls och tar inte lång tid heller. Glöm 10000:-.

Tack för alla svar!

men hur vet man hur stort kärl man behöver då?
måste det vara uträknat så man inte får ha för stort kärl heller?

jag eldar ju pellets och har ingen acc tank.

Rådfråga en rörmokare. Kör pellets här också, utan acctank. Kärlets storlek beror ju på hur mycket vatten det finnas i pannan och hela systemet.

Mb_Star skrev:
Tack för alla svar!

men hur vet man hur stort kärl man behöver då?
måste det vara uträknat så man inte får ha för stort kärl heller?

jag eldar ju pellets och har ingen acc tank.

10-20% är väl en tumregel vid slutna system och min 5% vid öppet system.

Har du inga acktankar så blir det ju billigar eftersom kärlet blir litet.

Oki !

Systemet är ju rätt stort... värmer över 600kvm. men ja ska ringa hit en rörmokare så får han ge ett pris.

Gör man någon märkbar värmebesparing när om man kopplar bort exp kärlet på kallvinden?

ThomasLindgren skrev:
Rådfråga en rörmokare. Kör pellets här också, utan acctank. Kärlets storlek beror ju på hur mycket vatten det finnas i pannan och hela systemet.
...samt tryckhöjd och temperatur!!

Mb_Star skrev:
Gör man någon märkbar värmebesparing när om man kopplar bort exp kärlet på kallvinden?
Nej det gör man inte och man ska inte byta av den anledningen.
Man ska byta om man har 100 liter vatten i en rostig bytta på vinden som risker att sugas upp av kringliggande sågspån.

Det är därför man byter, inte för att spara nån energi.

mhv

Eller som vi främst för att slippa två stora rör som tidigare gick i ett skafferi men som nu efter rivande skulle hamna mitt i ett rum.

somelvis skrev:
Nej det gör man inte och man ska inte byta av den anledningen.
Man ska byta om man har 100 liter vatten i en rostig bytta på vinden som risker att sugas upp av kringliggande sågspån.

Det är därför man byter, inte för att spara nån energi.

mhv
Jag byter pga att jag är orolig att byttan ska gå hål i nån dag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.