Byggahus.se
Vi bor i ett "betonghus". Grannen ovanför har fått en varmvatten värmeslinga installerad i sitt badrum. Den är kopplad till husets varmvattensystem. Vattnets ursprungliga temperatur sägs vara 55 grader.
Jag vet inte hur installationen är gjord men det har hänt flera gånger att vi var tvunga att säga till att taktemperaturen i vårt badrum har stigit till mellan 32-35 grader.
Vad kan detta bero på?
Är det något som man har missats vid installationen? Kan en besiktning hitta problemmet eller måste man riva upp golvet för att se vad som har gjorts?
Jag har läst om något som heter "shuntgrupp". Sitter den under eller ovanför golvet?

Fullt normalt att värmen sprider sig neråt.
Troligen har de inte isolerat under rören då det "bara" är ett bjälklag.
Blir det varmt i hela ert badrum eller bara taket ?
Att taket är 35grader spelar ingen roll men värmer det ert rum är det ju inte så skoj.

En shuntgrupp eller så kallad minishunt sänker tempen på vattnet som flödar i slingan och pumpar runt det.

Mvh

Tack Somelvis för svaret.

Ja! Hela badrummet blir som ett bastu.
Grannnen säger att det finns isolering under rören.
1. Kan man göra mer än så?

2. Jag förstår vad shuntgruppen gör, men var sitter den? Utanpå eller under golvet?

3. Om shuntgrupp saknas kan man installera en sådan efteråt? Är det ett stort ingrepp?

4. Vad kan hela jobbet + material kosta?

Isolering finns kanske, men hur mycket och vilken typ?
Vid nybyggnation och läggning av golvvärme i bottenplatta så lägger man 30 cm isolering för att värme inte ska gå förlorad neråt.

I ert fall kanske grannen max har 5 cm isolering, mer går knappast att lägga på ett bjälklag utan att det blir galet högt insteg i badrummet. Det kommer aldrig funka helt enkelt utan att det blir värmestrålning neråt.

Om man tänker på er så kan ni aldrig ha ett element att torka handdukar på eller golvvärme heller, då blir det galet varmt.
Grannen får helt enkelt koppla ur den, ta upp det med föreningen.

Om man installerar direkt på en radiatorkrets utan en shuntgrupp så detta följden då pannan i huset skickar ut olika varmt radiatorvatten beroende på utetemp. Är det varmt ute så kommer kanske 30 gradigt vatten och vid kyla ute så blir det kanske 55 gradigt vatten, då kommer ni få problem.

En shuntgrupp monteras intill röret där man tar uppvärmningsvatten ifrån, de gamla "radiotorledningarna" alltså.
Alltså utanpå golvet. "Wirsbo push 15" är lämplig liksom "Roth GVC", kostnad kring 3000-3500 kr för shuntgruppen som alltså kan eftermonteras.
Tar du det via en rörskojare så går det säker loss på 4000 kr för shuntgruppen och lika mycket för jobbet.

Mvh

Det låter som att de drar på alldeles för hög temperatur i golvet. Det finns golvvärme lagd i hundratusentals badrum på samma sätt (fast elslingor normalt) som ska hålla golvet på kanske 25 grader. Detta är inga bekymmer även med helt oisolerad mellanbjälklag (även om man värmer en del betong i onödan). Men din granne måste ha helt fruktansvärt varmt i sitt badrum, den mesta av effekten går ju fortfarande uppåt.. Om de inte lagt isoleringen ovanpå slingorna förstås. Har han ett uppvärmningsbehov eller är slingorna lagda bara för komfortvärme?

Hur dum får man vara ?har grannen vekligen fått tillstånd att koppla utan shuntning /reglering han måste ju ha skållhett
golv när det blir kallt.

jon_h skrev:
Detta är inga bekymmer även med helt oisolerad mellanbjälklag (även om man värmer en del betong i onödan). Men din granne måste ha helt fruktansvärt varmt i sitt badrum, den mesta av effekten går ju fortfarande uppåt.. Om de inte lagt isoleringen ovanpå slingorna förstås.
I större fastigheter typ bostadshus är uppbyggnaden av mellanbjälklag av 15-20 cm armerad betong, ca 10 cm installationsgolv av poröst ljuddämpande och värmedämpande material, ca 5cm finsats betong.

Om man lägger golvvärmen ovanpå installationsgolvet så är det kolugnt precis som Jon_h säger.

Men om man ex gjort ett stambyte och haft väck även det porösa installationsgolvet och bara gjutit vanlig betong med golvvärme i då blir det väldigt mycket värmestrålning nedåt.

Jag skulle inte bli förvånad om de gjutit in slang och kopplat sig direkt på radiatorstammen med fullt flöde och full temperatur, då blir effekten denna.

Men som sagt, ta det med föreningen eller hyresvärden eller vad det nu är.
Detta är inte acceptabelt och dessutom onödigt kostsamt för den som betalar värme då ni troligen vill vädra bort värmen.

Mvh

Tack alla som har svarat och förklarat hur det skall vara med golvvärmen.
Jag skall ta upp det till diskussion med BRF

Tack än en gång!

Hej alla som läsare insändaren och alla som svarat tidigare.
Jag har en ny fråga i samma ärende:

Var hittar man en auktoriserad firma som kan utföra besiktning av installation av varmvattenslingor i badrumsgolv? Vad heter en sådan firma? Finns det en förteckning över dem?

Vi måste få tag på en auktoriserd besiktningsman ganska omgående.

Med tanke på problemet som jag tidigare redovisat, vad är det bättre att använda när man installerar varmvattenslingor i badrumsgolv i ett betonghus, LK Minikretsventil 5 eller LK Minishunt M60?

Man kopplar normalt en shunt först i en golv värmekrets sedan sryper man flödet genom varje slinga för sig med en
ventil om det visar sig att någon krets blir för varm.

Minishunt M60 alla gånger !, Den är snarlik Roth GCV och Wirsbo Push 15 och har fler justermöjligheter.
Nackdelen är att den har en cirkulationspump som drar lite ström.
LK Minikretsventil 5 har en max tilloppstemperatur på 55 grader tror jag. Det kan orsaka problem om man har ett högtempsystem.

Mvh

Staffans2000
Snart, hej.
Du skriver att de kopplat golvvärmen till husets "varmvattensystem". Det kan inte vara så illa att de kopplat in sig på varmvattencirkulationen för att få der gott och varmt om sina fossingar även på sommaren då värnen är avstängd?

Isåfall är det inte så konstigt att du inte kan " hålla huvudet kallt" (ibland får jag till det).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.