Svara Nytt ämne
  1. 2007-10-21 21:21
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    Gävleborg
    149 inlägg

Hur tunna rör kan man ha?

Jag har betsämt mig för att byta ackumulatortank i vårat värmesystem. Vi eldar med ved i en gammal panna med 500 liters ack-tank påkopplad. Dom som bodde i huset innan oss måste ha älskat att elda, för den tanken räcker inte länge för det här stora huset. Så en ny tank är ett måste.

Nu till problemet. Jag hade hit en bekant som är pensionerad rörmokare för att han skulle kolla lite på grejerna.
    Han tyckte att rören mellan pannan och tanken var för tunna( 22mm ). Det kanske funkar hyfsat med bara en 500 liters tank , men han trodde att det skulle ta en evighet att ladda en 2000 liter med såna rör.
    Rören i sig är väl inget problem att byta ut. Det är själva pumpsatsen som är kruxet isåfall. Den består av två pumpar, en backventil och en växelventil. Och allt verkar vara i samma dimension som rören. Så om jag måste köpa en ny pumpsats(blir väl en laddomat 4030) så blir alltihop genast 5000 kr dyrare.
    Men när jag läst om laddomat 4030 så står det ju att det fina med den är att den stryper flödet till tanken så att skiktningen inte förstörs. Blir inte det samma sak om man har tunna rör? Då blir det ju också ett mindre flöde till tanken.
    Hur kommer det att funka om man byter ut rören mot större rör men behåller min gamla pumpsats. Då blir den ju en flaskhals, men det borde väl andå bli ett större flöde jämfört med innan?

Min fråga är: Har han rätt? Är 22 millimeters rör för tunna? Jag vill ju inte lägga ut 5000 på nåt om inte verkligen behövs.
    Tacksam för svar!

2. 2007-10-22 08:40
    Svara | #2

Forumgud Medlem: aug 2006
    3 471 inlägg
    Gillad 10 gånger
    55 bilder
    Minsta rördimension bestämms av pannans effekt (och rörlängd mm) men inte av tankvolym. Funkar det idag (pannan kokar inte) så funkar det med en större tank också. Det kommer säkert att ta tid att ladda tanken, men det beror på pannan inte tanken.

Liknande ämnen

1. Toalettavlopp i tunna rör?
    av peterlindh i forum Vatten & avlopp
  2. Tunna våtrumsskivor
    av bjurel i forum Badrum
  3. Tunna reglar
    av evoline i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Tunna väggar?
    av holyanna i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Tunna markavloppsrör?
    av cheetah1 i forum Vatten & avlopp