(Har läst mycket här på forumet men det här är första gången jag skriver.)
Hejsan
Jag behöver hjälp med inkoppling av ett par nya radiatorer i vårt hus från 1952 med fjärrvärme sedan förra sommaren.
När vi renoverade sovrummet i somras så plockade jag dän de gamla radiatorerna av tre anledningar. Dels för att kunna måla väggen bakom, dels för att kunna fräscha upp radiatorerna och dels för att passa på och byta ventilerna. Det satt då gamla slottsvred på ventilerna som bara väntade på att få börja läcka.
Renoveringen av radiatorerna gick inget vidare mest på grund av klantighet från mig. Nu passar de bäst där de inte syns så mycket. Typ i källaren någonstans.
Jag tröttnade på att försöka få dem att se bra ut och vi åkte till silvan och köpte ett par nya fräscha för överkomliga pengar.
I och med det så tror jag att jag skaffade mig mer problem än jag hade tidigare. Dessa radiatorer passar nämligen inte mot de gamla anslutningarna.
Duktig som jag var så hade jag ju åkt och köpt mig ett par nya ventiler till de gamla anslutningarna, ovetandes om att just den dimensionen var ganska ovanlig numera i dessa sammanhang.
Stålrörens gängor är R20, ventilen och returventilens gängor är R25 och den nya radiatorns anslutningsgänga är R15.
Vad är mitt bästa alternativ?
1: Sätta upp de gamla, nu ännu fulare, radiatorerna iallafall.
2: Skaffa ett par (svindyra) R25 knärör och adaptrar till R15. Kommer ändå att innebära problem med avståndet mellan anslutningarna.
3: Kapa de grova rören ett par cm ovanför golvet och gänga eller sätta dit klämringskopplingar och byta ut resten av rören mot mer hanterbara kopparrör. De nya grova ventilerna blir överflödiga nu men kommer ändå till användning så snart de gamla radiatorerna ska sättas upp i källaren.
Själv lutar jag åt alternativ 3... Finns det någon som har ett fjärde alternativ som jag inte har tänkt på?