Byggahus.se
Märkte igår att alla element i bottenplanet var kalla, men dom i överplanet känns lite varma. Stigarledningen har en temperatur på 50 grader och när jag sätter en mejsel mot cirkulationspumpen och lyssna så hörs inget surrande ljud. Tar då för givet att cirkulationspumpen pajat. Den är dessutom minst 15-20 år gammal.

Pumpen heter SMC Commodore 180. Svårt att avgöra exakta längden på pumpen, men just 180 mm (pumpens beteckning) verkar kunna stämma.

Några frågor:
Ser att Rinkaby Rör har både Wilo och Grundfos med längden 180 mm och med maxhöjderna 4 och 6 m. Wilo har dessutom en 1-fas Alpha som elektroniskt reglerar hastigheten efter anläggningens behov. Maxhöjd 3,5 och 6,3 m.

Fråga 1: En maxhöjd på 3,5 till 4 meter borde väl räcka för ett 2-planshus?

Fråga 2: SMC Commodore - 180 står väl för längden, så att Wilo eller Grundfos med längd 180 mm borde väl vara rätt val?

Fråga 3: Någon som har någon rekommendation vad gäller märke och modell när det gäller cirkulationspump?

Fråga 4: Är det så pass svårt att byta cirkulationspump att mem som regel bör anlita en rörmokare? Eller är det bara att stänga ventilen under och över cirkulationspumpen, skruva loss den gamla och skruva dit den nya pumpen. En elektriska biten har jag en kompis som har behörighet att göra.

Fråga 5: Ska tätning göras med lin indränkt i olja eller räcker det med att linda vit ”tätningstejp”, så mycket att det blivit tätt efter monterningen?

Fråga 6: Är det något annat jag bör tänka på, om jag ska ge mig på att byta cirkulationspump själv?

PS: Har försökt använda sökfunktionen här på forumet, men får hela tiden bara upp en vit blank sida och så står det ”Klar” i nedre vänstra hörnet… :(

Andra mer kunniga får gärna komma med bättre klokskaper:

1: Japp, skall räcka om du nu inte har extrem takhöjd...

2: Mät. Men det du säger verkar rimligt.

3: Vad jag vet så är det väl som att välja mellan aftonbladet eller expressen.

4: Ventilerna har visst en tendens till att inte hålla tätt ordentligt. Det märker du när du lättat på unionskopplingen efter att stängt ventilen. Vill det då aldrig sluta skvala så är ventilen förstås otät. Du lär avgöra själv då om du vill gå vidare eller ringa rörkrökarn. Om du tvingas tappa ur radiatorkretsen så är det ju inte heller hela världen att fylla på och lufta efter bytet.

5: Tätheten garanteras av gummipackningar som medföljer pumpen. Smörj gängen med pasta så att överfallsmuttrarna släpper lätt nästa gång du byter pump.

6: OM du har otäta ventiler och därför måste tömma radiatorkretsen så ser du naturligtvis till att dessa unionsventiler byts ut när du ändå håller på.

• Gilla
Granitmannen och 1 till
  • Laddar…
Stort tack P.R för din hjälp!

Det som jag är osäker på är vad det ska vara för pasta vid montering av ventilen?
(Under fråga 5)

stickans skrev:
Stort tack P.R för din hjälp!

Det som jag är osäker på är vad det ska vara för pasta vid montering av ventilen?
(Under fråga 5)
Till linet använder du vanlig Locherpasta.

gnistjagare skrev:
Till linet använder du vanlig Locherpasta.
Bra - tack!

stickans skrev:
Fråga 3: Någon som har någon rekommendation vad gäller märke och modell när det gäller cirkulationspump?
Det kanske mer är fråga om val av modell än märke men min cirkpump till solfångaren (Wilo) låter bra mycket mer än pumpen till radiatorkretsen (Grundfos).

Kasch skrev:
Det kanske mer är fråga om val av modell än märke men min cirkpump till solfångaren (Wilo) låter bra mycket mer än pumpen till radiatorkretsen (Grundfos).
Grundfos är lite dyrare än Wilo (1150 mot 910 kr) - så det kan stämma... :)

Hocke skrev:
Kanske läge att titta på en Grundfos alpha pro, den pumpen är dubbelt så dyr men drar knapp nån ström. (i snitt 117kWh/år)
Finns att köpa i Danmark för dryga 2.000 kr
[länk]
För att börja fundera över den modellen bör jag ju samtidigt veta ungefär hur mycket en vanlig cirkpump drar.

80-100W är normal effektförbrukning,

D
Bygglängden är säkert 180mm. Tänk på att inte alla pumpar har samma anslutningsdimension. Vilken tryckhöjd du skall ha, har inte så mycket med husets höjd att göra, utan beror mer på dimension på rören och hur stor anläggning det är. Till de flesta villainstallationer räcker dock en 4 eller 6 meters pump. Jag skulle rekommendera att man köper en 6 meters pump och reglerar ner den lite i hastighet. Köp en Grundfos UPS 15/25-50, Grundfos Alpha+ eller Grundfos Alpha Pro. De två första är B-energimärkta och den sista A-märkt. Den ev. extra kostnaden tjänar du in flera gånger om under pumpens livslängd.

När det gäller val av märke, så tycker jag att Grundfos är längst fram när det gäller energisnåla pumpar, så jag skulle utan tvekan välja en Grundfos.

Finns det några andra fördelar med Grundfos Alpha Pro förutom att den sparar energi? Då tänker jag på varvtalsreglering för att få jämnt tryck över pumpen...

D
Ja, Alpha Pro har en massa olika funktioner...

ridax skrev:
Bygglängden är säkert 180mm. Tänk på att inte alla pumpar har samma anslutningsdimension.
Vet bara att pannan är en CTC 171B, en vanligt förekommande panntyp på 70-talet. Rörets (gängans) ytterdiameter är 34 mm. Men jag vet ju inte om den dimensionen överensstämmer med dimensionen hos Grundfos pumpar. Grundfos cirkpumpar har anslutningen 40R. Frågan är om 40 mm rörgänga har en ytterdimension på runt 34 mm?

ridax skrev:
Vilken tryckhöjd du skall ha, har inte så mycket med husets höjd att göra, utan beror mer på dimension på rören och hur stor anläggning det är. Till de flesta villainstallationer räcker dock en 4 eller 6 meters pump. Jag skulle rekommendera att man köper en 6 meters pump och reglerar ner den lite i hastighet. Köp en Grundfos UPS 15/25-50, Grundfos Alpha+ eller Grundfos Alpha Pro. De två första är B-energimärkta och den sista A-märkt. Den ev. extra kostnaden tjänar du in flera gånger om under pumpens livslängd.

När det gäller val av märke, så tycker jag att Grundfos är längst fram när det gäller energisnåla pumpar, så jag skulle utan tvekan välja en Grundfos.
Ser att Rinkaby Rör har Grundfos Alpha för max 3,5 och max 5,3 m höjd. Men det finns i o f s andra ställen att köpa från. Men samtidigt vet jag inte hur länge pannan stoppar, eftersom den är insatt 1973, så jag har en känsla av att det mer är pannans livslängd än den nya cirkpumpens livslängd som ligger till grund för den ekonomiska livslängden här?

D
Njae.... Alpha 25/60 är vad de "kallar" en 6-meterspump (det är det 60 står för). Den räcker säkert. Angående den ekonomiska livslängden, så kan du ju möjligtvis använda pumpen även när du har slängt ut din gamla panna. Det beror ju lite på vilken lösning du väljer sedan.

34mm ytterdiameter är 1" rör (R25). Men det är inte rörets dimension som är avgörande utan dimensionen på kopplingen till cirkulationspumpen som du har nu. Grundfos has cirkulationspumpar med både 1" (R25) och 1.5" (R40).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.