Svara Nytt ämne
  1. 2004-01-06 17:40
    Svara | #1

que
    Fullvärdig medlem Medlem: jul 2003
    314 inlägg

Hur fungerar en elpanna?

Skulle någon kunna hjälpa mig att förstå hur en elpanna (kombi varmvatten och värme till element fungerar) det är en Autoterm Elpanna 200, men principen borde vara lik andra pannor.

Jag har läst mig till följande om de olika huvudkomponenterna:

El-patronen som värmer varmvattnet är placerad i neutralt vatten.

Termometern indikerar framledningstemperaturen

Manometern visar vattentrycket i värmesystemet, normalt arbetstryck är 0.5-1 atö. Trycket ökas genom att fylla på mer vatten.

Växelventilen styrs av rumstermostaten och varmvattentermostaten. Vid varmvattenbehov styr växelventilen panvattnet genom en värmeväxlare i beredaren. Vid värmebehov styrs pannvatten till värmeelementet. Om båda behov uppstår så har värmebehovet förtur.

Expansionskärlet volym är på 12 liter

Varmvattenberedare är på 200 liter

Cirkulationspumpen ska gå i läge 3

Så till mina frågor/påståenden:

1. Vattnet till elementen går i ett slutet system och har ingen koppling till varmvattenberedaren?

2. Varmvattnet tas från varmvattenberedaren som fylls på med nytt vatten i takt med att det förbrukas varmvatten?

3. Manometern och det trycket kopplat till expansionskärlet, är det bara i ”bruk” för värmen till elementen?

4. Vad visar termometern, visar den också något om temperaturen i varmvattenberedaren eller enbart till elementen?

5. Växelventilen kopplar på något sätt in så att varmvatten värms eller att vattnet till elementen värms. Det sitter en el-patron på sidan av varmvattenberedaren, gissar att antingen cirkulerar värmeelementets vatten runt patronen eller så värms varmvattnet på något sätt, hur går detta till? Hur leds vattnet runt patronen för de olika behoven?

6. Går cirkulationspumpen hela tiden och cirkulera vatten runt i elementen, även när elementen är kalla? Eller stängs cirkulationen av när rumstermostaten slår från? Det finns en huvud rumstermostat som styr om elementvattnet ska värmas.

7. Jag har sett att när huvud rumstermostaten slår ifrån och el-patronen istället gör varmvatten så faller trycket något som manometern visar (detta om det har varit kallt länge och det inte har varit möjligt att värma så mycket varmvatten). Jag var i kontakt med Autoterm om detta och de trodde att de berodde på att när det kallare vatten som då kommer från varmvattenberedaren ska värmas så påverkas på något sätt trycket som manometern visar (borde vara att elementvatten trycket då sjunker). Detta påverkar då också cirkulationen av vattnet i elementen som snabbare blir kallare, vad jag tycker.

8. Annan bra info, om jag inte har täckt in allt med mina frågor.

Tacksam om någon kan ge mig en förklaring till varför blir det varmt…....
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2004-01-06 20:32
    Svara | #2

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 964 inlägg
    Gillad 1 492 gånger
    197 bilder

Re: Hur fungerar en elpanna?

Jag svarar väl på det jag tycker mig kunna, andra får fylla på:

1. Ja, precis så är det. Det gäller för alla värmesystem.

2. Ja precis. Inkommande vatten ansluts till beredaren.

3. Expansionskärlet är anslutet till ditt radiatorsystem/värmesystem och arbetar bara för att tryckutjämna detta system i takt med att temperaturen ändras. Manometern visar aktuellt tryck. (du har ju hajjat detta, varför frågar du!? )

4. Med framledning avses det rör/vatten som går ut från värmekällan till dina element. Det som kommer tillbaka kallas returledning. Mao visar termometern aktuell temperatur på det vatten som går ut till dina element. Mäter du istället temperaturen på "returen" är detta vatten några grader kallare vilket motsvarar den värme som dina element avgivit. Varmvattenberedaren håller ju konstant temperatur så det är ingen vits med att mäta detta (dock tycker jag det är givande att ha en liten termometer på röret ut från beredaren så man kan ställa in blandningsventilen på lämpligt sätt)

5,6,7 kan jag inte svara på utan att titta i produktbladet och det får bli en annan dag....!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2004-01-07 22:31
    Svara | #3

que
    314 inlägg

Hej, önskar testa ytterligare en teori, som skulle täcka in de frågor som Mathias avstod från.

Skulle detta vara möjligt:

1.
    En rörslinga är till elementen; och går från cirkulationspumpen genom elpatronen genom temperatur/tryck givare genom växelventilen och ut i elementen och tillbaka till cirkulationspumpen. [Detta när växelventilen står i läge "element"]

Den andra slingan är till varmvattenberedaren; och blir att från växelventilen så leds nu "radiatorvattnet" istället för ut till elementen nu in i vattenberedaren i ett rörsystem som ligger i varmvattenberedaren därefter ut ur beredaren till cirkulationspumpen till elpatronen till temperatur/tryck givaren och till växelventilen och tillbaka in i varmvattenberedaren (men vattnen är skilda åt). [Detta när växelventilen står i läge varmvatten].

Enligt denna teori så används samma rörsystem från cirkulationspump till elpatron till temperatur/tryck givare samt till växelventilen. Det är sedan växelventilen som sedan skickar det uppvärmda vattnet ut till elementen eller in i ett typ av element som sitter i varmvattenberedaren för att värma varmvattnet.

Om ovan verkar vettigt så skulle detta förklara varför trycket och temperaturen på mätaren sjunker så snabbt när växelventilen skiftar till beredare, när det har varit kallt länge och det inte har funnit möjlighet att värma så mycket varmvattnet utan all energi gått till attt värma ut i elementen. Därför är vattnet i beredaren mycket kallare än radiatorvattnet och kyler därför ner detta???

Möjligt att det fungerar så??

4. 2004-01-08 18:18
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: nov 2003
    98 inlägg

Det e rätt..

Systemet liknar det som används på värmepumpar(flytande kondensering).
    Du har en beredardel,elpannedel samt en radiatorkrets.
    När givaren i VV beredaren säger att det börjar bli lite svalt i beredaren så skickar reglerutrustningen en signal till Växelventilen och skicka flödet från elpannan mot beredardelen.
    Att temperaturen då sjunker i radiatorkretsen e ju normalt,eftersom det vattnet står då helt still.
    Tryckmätaren sitter antagligen på Stigarn(Framledningen) vilket då naturligt sjunker,pga att pumptrycket nu riktas mot VVberedaren.

5. 2004-01-28 21:24
    Svara | #5

Nykomling Medlem: jan 2004
    4 inlägg

Tjenare!!

Jag hade en Autotermpanna 200 som jag skrotade efter 23-års andvändning så man har ju lagat den ett antal gånger.Det är värdens enklaste konstruktion egentligen som består av en panndel på 3-lit. en växelventil samt en varmvattenberedare.Varmvatten styrs direkt från en termostat som går till kretskortet som i sin tur styr växelventilen i VV-läge och då går vattnet runt genom pumpen upp i panndelen genom växelventilen in i en slinga som sitter i varmvattenberedaren tillbaka till pumpen.

Vid värmebehov i huset styr centraltermostaten via kretskortet så att växelventilen hamnar i radiatorläge och då går vattnet genom pumpen upp i panndelen genom växelventilen ut till dina radiatorer och sen tillbaka till pumpen.

Tempen du ser är alltid den som för stunden går genom panndelen,och trycket kan variera något, men blir det för stora variationer får du nog byta expansionskärlet för det fick jag göra två gånger.Hoppas nu bara att våra pannor såg ungefär lika ut.........

6. 2004-01-28 21:53
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: dec 2003
    896 inlägg

Jag passar på att komplettera lite...

3. Japp. Trycket i bar gånger 10 ska vara högre än nivåskillnaden (i meter) mellan mitten på expansionskärlet och radiatorsystemets högsta punkt. T ex högsta punkten på 6 meter så måste trycket som lägst vara 0,7 bar.

8. Alla som har en ackumulatortank med varmvattenberedare och elpatron har också en elpanna. Principen är densamma, med den skillnaden att man inte kan detaljstyra vart värmen ska ta vägen på samma sätt. Har man dessutom shuntautomatik som styr tempen på framledningen så har man kommit ganska nära en vanlig elpanna. Till en acktank (och många elpannor och VVB) kan man koppla flera olika värmekällor, t ex värmepump av nåt slag, solvärmepaneler, vedpanna, pelletspanna, oljepanna osv.

Expansionskärl ska finnas i alla värmesystem, men ibland är de öppna och står på vinden.

Fixaren, Sitter det alltså en slinga med flänsat kopparrör i den pannan? Hur lång?

7. 2004-01-28 22:13
    Svara | #7

que
    314 inlägg

Tack för svaren, jag tror Fixarens beskrivning var snarlik min egen, så jag tror jag har fått klart för mig hur pannan fungerar. Den börjar nå sina 23 år nu så vi får se hur länge den håller.....

Den har fungerat fint, men det som jag upplever som ett problem är att när den slår av elementen och ska börja värma vatten så blir det ingen cirkulation till elementen och de tappar värme ganska fort.

Om det har varit kallt länge så blir det också en så stor skillnad i temp. (troligen) när den slår över att värma varnmvattnet att trycket sjunker i systemet, dock verkar det som att trycket kommmer tilbaka när den slår tillbaka till elementen igen. Jag har dock sett att när den slår över till värma varmvatten så kan det komma in luft i elementslingan, det börjar "bubbla" i det första elementet som sitter efter pannan, och det går då att tappa ut lite luft från detta element (så det ser nu ut som att trycket sjunker och att det kommer in luft)???

8. 2004-01-29 09:24
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: jan 2004
    839 inlägg
    Gillad 6 gånger
    2 bilder

Börja fundera på när du ska byta. Normal livslängd på en elpanna (Framförallt vv-beredaren pajar) är 15-25 år.... Hoppas du har avlopp under om den börjar läcka!

Begagnade elpannor som är nästan nya finns det gott om till salu nu. Folk får panik och beställer bergvärme och kastar ut nya elpannor. Leta efter en som är max 5 år och som kostar ca 10000. Köp gärna en med inbyggd VVberedare då slipper du växelventilen och att värmen försvinner när varmvattnet produceras eftersom dom tekniskt är uppbyggda lite annorlunda. Köp gärna en som är färdig att dock till andra värmesystem också då har du friheten att senare kunna installera t ex en köksvedpanna eller en liten pelletskamin med vattenslingor.

Köpte själv en tre år gammal Nibe EVC 240 i sommras för 13000kr. Har den dockad till en köksvedpanna och det funkar kanon.

Skogstomten

9. 2004-01-30 07:32
    Svara | #9

que
    314 inlägg

Att köpa en med inbyggd VV-beredare menas att elpatronen värmer elementvatten och varmvatten samtidigt? Går det på 20A huvudsäkring? samt att ändå få värme i huset?

Jag funderade på en helt annat alternativ och det var att köpa en separat VV-beredare så den jobbade helt sjävständigt.

Samt att då få ner elpannan för elementen till en liten behaglig box (istället för ett stort skåp). Pannan borde väl enbart behöva elpannan på 3l, cirkulationspump, expansionskärl, plus några kranar, ventiler, mätare samt styrning från termosat.

Blir det mycket dyrare?, det borde vara enklare att ha service och går något sönder i framtiden så blir det enbart den ena eller andra delen att byta ut. VV-beredare ser ut att säljas som massprodukt till lågt pris.

Hade då tänkt hänga en energivakt till VV-beredaren så att den inte värmer när det behövs el till annat.

10. 2004-01-30 09:16

839 inlägg
    Gillad 6 gånger
    2 bilder

Elpatroen värmer pannvattnet 70L som är en behållare fastsvetsad under VVbreredaren på min. Så då värmer pannvattnet i sin tur VV-beredaren 170L.

9KW funkar med 16A huvudsäkring och 13,5 funkar till 20A utan problem. Moderna pannor är omställbara = går att begränsa maxeffekt och sen så kan man nästan alltid ansluta effektvakt. På min Nibe ingick effektvakten.

Fördelen med sammanbyggd av min typ är att man lätt kan docka till yttre värmekälla som då värmer både huset och varmvattnet.

Fördelen med separat delar är precis som du är inne på med reparationer, utrymme osv. Själv fick jag offra en 60 garderob för att få pannan där jag vill. Den sitter faktiskt i vardagsrummet 3 m från soffan. Med cirkpumparna på lägsta hörs den knappt. Men skulle jag behöva öka hastigheten så börjar det surra lite.

Man kan också köpa VV-beredare med inbyggd värmeslinga t ex Nibe. Då kan man även docka en värmekälla till den men då får man bara Varmvattnet uppvärmt via den. Och inte värmen ut i elementen

En liten elpannna tar ingen som helst plats som du skriver och fungerar ungefär likadant med skillnaden att den behöver en växelventil om den ska producera varmvattnet också i en separat tank. Men köper du i stället en "vanlig" separat beredare så har den ju inbyggda elslingor så då blir det två helt skillda system som kan placeras delat hur du vill.

Däremot behöver du troligtvis inte fundera på någon energivakt. En elpanna på t ex 13,5 kw värmer ett rejält hus! Sen kan man ofta koppla elpatrone till VV-beredaren på 1500 eller 3000W. Tänk dock på volymen om du tex har stort badkar eller liknande så att varmvattnet räcker till. Men en 100L beredare som ställs på 80 grader fixar nog precis ett standardbadkar. Har själv 170L som står på 50 grader normalt och då badar man och duschar för fullt. Och då kan jag vrida upp tempen ända upp till 80 grader om jag vill

Fördelen när man har ihopkopplat som jag så får du alltid väremproduktion till huset även om den sjunker något om den ska värma mycket varmvatten samtidigt men det är ingen växelventil inblandad.
    13,5kw är mycket effekt att brassa på med om det behövs. Och jag har ju dessutom en vedkökspanna på 15kw att elda med om jag vill spara ström.

Skogstomten

11. 2004-01-30 09:26

839 inlägg
    Gillad 6 gånger
    2 bilder

Glömde säga att en separat lösning med liten panna och fristående beredare antagligen är en billigare lösning.

Skogstomten

12. 2004-01-30 17:44

que
    314 inlägg

Tack Skogstomten, så det blir till och med billigare

Har du några förslag på märken och ung pris? Är det Nibe som man ska ha, utan att behöva stå där med stövlar och ösa en "vacker" dag.

Jag giller att ha fristående system tex min musikanläggning är, cd, bandspelare radiotuner, förförstärkare, effektförstärkare i separata delar, har svårt att förstå de som köper allt i ett, går någon del sönder så står man där ...

13. 2004-02-02 18:46

839 inlägg
    Gillad 6 gånger
    2 bilder

Mitt råd är att först kolla vilken sort du villa ha av dom nya som finns idag. Nibe, Värmebaronen, Thermia, IVt eller vad du nu fastnar för. Sen börjar den roliga ;D jakten på en begagnad av samma sort. Utseende kan ju spela roll om den står synligt. Vår gamla stod fritt i köket!

Sen bör du kanske fundera på om den gamla är topp eller bottenansluten. Det är enklare att byta till en son ansluter på samm ände. Då blir det mindre rörjobb.

Angående VV-beredare så bör du fundera vilken storlek som behövs, badkar = stor, döttrar= större ;D sen vill du INTE ha en med emaljerat innerskal helst. Det var dom som ofta pajade i äldre elpannor. ´Ta en med koppar eller rostfritt. Men rostfritt är inte alltid bättre men altid dyrare! Det beror nämligen på vilken vattenkvalitet du har vilket som passar bäst. Sen är det tex bra med en extra värmeslinga för tillskottsvärme från någon annan källa. te x solvärme om det är intressant.

Sen beror det också på hur gott om plats du har. Vissa beredare kan placeras liggande hos t ex Nibe.

Sen är det så att dagens moderna beredare har låga strålningsförluster. Dvs att dom "läcker" värme då dom står fulla med varmvatten när det ej används något så det är inte mycket att bry sig om.

Sen är det så att hög effket på elementet tex 3kw sliter lite hårdare på beredare ån en 1,5 kw men å andra sidan så producers ju varmvattnet fortare så då klarar man sig med en mindre beredare. Se även till att du har något avlopp att leda vattnet från säkerhetsventilen och gäsna också att platsen där beredaren står tål ett läckage.

Jag har sett flera begagnade tex från www.blocket.se

Här visar jag några EXEMPEL som jag klippte ut från blocket på annonser som inte är äldre än 1 mån.

Men du ska ju veta tt godbitarna och klippen går ju åt hyfsat snabbt men å andra sidan så kan man säkert pruta rejält då annonsen är lite gammal om grejorna är kvar och t ex bytet närmar sig. Se bara till att den inte stått förvarad i minusgrader om den monterats lös för då är stor risk att grejor frusit sönder.

Elpanna IVT Autoterm 220 installerad Augusti
    2000, säljes p.g.a byte till bergvärme
    Pris: 13900 kr

Elpanna CTC electronic + Varmvattenberedare
    200 liter Thermia använda i 4 år sälje pga
    bergvärme installation.
    Pris 5.000 el högstbjudande.
    Hämtas av Köpare.

Elpanna Thermia EPT 13 från oktober -00, säljes
    pga bergvärme. I utmärkt skick. Pris: 8000:-

Villa elpanna från Elomin III CU 200-T
    svensktillverkad från Värmebaronen
    Lite använd (inköpt 2002) säljes pga
    värmepumpsinstallation.
    Komplett elpanna på 13 kW med en 200 liters
    kopparklädd varmvattenberedare.
    Säljes för 13.000 kr (ca halva nypriset)
    Tel. 0141-233933 kvällstid (efter kl 17)
    eller 070-3030205
    Insänd av Ted Hellman (tfn: 070-4156531) den 22 januari 2004 klockan 19:08.

Elpanna ctc excellent tre steg 2.5 4.5 9 kw
    innköpt 1999 pris 8500
    kr

Komplett villavärmeanläggning (2001)
    Insänd av Magnus (tfn: 0733-426107) den 13 januari 2004 klockan 23:00.
    Komplett villavärmeanläggning för vattenburen
    värme bestående av:
    * Elpanna Thermia Effekt 15,75TEU
    * Varmvattenberedare NIBE Compact-R från 2001
    (med kärl i rostfritt stål)
    * Cirkulationspump
    * Expansionskärl
    * Utomhusgivare
    * Inomhusgivare (hjälper dig att hålla en ännu
    jämnare inomhustemperatur och bättre komfort)
    Elpannans effekt är 16 kW. Varmvattenberedaren
    rymmer 185 l och har en effekt på 3 kW.
    Allt är i mycket gott skick. Anläggningen har
    varit i drift fram till slutet av november 2003,
    då byte till fjärrvärme skedde.
    Prisidé: 12 000 kr.

Elpanna m. Varmvattenberedare AutoTerm
    Insänd av Royne Jonsson (tfn: 070-6244529) den 05 januari 2004 klockan 10:09.

AutoTerm 200, 13Kw, vit, tillverkningsår 1997.
    Komplett fungerar fefritt. Dokumentation finns.
    Säljes pga byte värmesystem. Pris 9000kr

Hoppas det varit till någon hjälp. Ett tips är också att fråga på någon rörfirma alternativt dom som håller på med värmepumpar. Dom hr ju massor med kunder på gång att byta. Då kanske dom kan offerera en begagnad installerad och klar!

Skogstomten

Liknande ämnen

1. Hur fungerar min elpanna?
    av Amrich i forum Värme allmänt
  2. Hur fungerar en elpanna?
    av diwic i forum Olja & el
  3. Hur fungerar en elpanna?
    av Jarlmo i forum Olja & el
  4. Elpanna
    av Henkka70 i forum Olja & el
  5. Elpanna VE4
    av eniccla i forum Köpes & bytes