Byggahus.se
Skall lägga in klinkers i delar av vårt hus från tidigt sjuttiotal byggt på platta på mark.
Ingen direkt isolering under plattan vad jag vet.
Ovanpå plattan, som är uppskattningsvis 100mm, ligger idag 100mm bjälklager med uppskattningsvis 600mm mellanrum och mellan dessa ligger glasulls-isolering. Ovanpå detta ligger idag 22 mm spånskiva.

Uppvärmning av huset är vattenburen el.

Nu är frågan:

1. Skall man satsa på vattenburen golvvärme?
Min tanke är då att riva ur spånskiva, isolering samt bjälkar i de aktuella rummen.
Därefter lägga golvfrigolit på plattan som isolering, säg ca 80mm tjocklek. Därefter fästa slangarna i armeringsnät och sedan gjuta (flytspackel). Total gjutning inkl slangarna ca 50mm (slangarna är ca 20mm).

eller

2. Lägga el golvvärme (kablage) ovanpå spånskivan och därefter flyspackla 15-20mm. Alternativt 13mm golvgips på spånskivan och därefter lägga in kablaget i tunnare skikt av flytspackel.

Helst vill jag ju ha vattenburet eftersom det gynnar framtida alternativa uppvärmningssytem av huset då elpannan byts ut. Men jag har hört att det måste vara bra isolerat så att inte värmen strömmer ner i marken under plattan så energiförlust uppstår. Dessutom har jag hört att det kan bli fuktvandring in i betongplattan då golvvärmen stängs av på vårkanten. Vi bor i södra delen av landet.

Är det någon som har några tips eller erfarenheter så tar jag tacksamt emot dessa!

Jag skulle gå på vattenburet utan tvekan.

Behovet av isolering nedåt är inte större med vattengolv än med elgolv. Principen är densamma.

Istället för att bryta upp golvet, har du funderat på möjligheten att låta spånskivan ligga kvar och lägga rören i glespanel ovanpå detta?

Konstruktionen blir 22spån, 21x120 glespanel, plåtar, rör, dubbelgips, fix, klinker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.