Byggahus.se
Jag har ingen erfarenhet, en genom att bara titta på bilderna, så tror jag det kommer bli dyrt. Betänk att alla "loggs" är plastförpackade. Det kostar pengar.

Jag har fått priser idag och det kostar:

2190 SEK per ton.

8-10kubik ved är 2,1ton loggs.

Så jag undrar om det är dyrt,
för jag har ingen aning vad ved kostar då jag fått det gratis en tid.

Peter

Jag är ny på det här forumet och jag rotade bland gamla inlägg...

Jag har proveldat några påsar värmeloggs i kakelugn. De beter sig en aning annorlunda än ved, men rätt använda så fungerar de bra i en kakelugn i alla fall. Man måste tänka på att de innehåller mycket mer energi än samma volym ved. Det gäller att man har gjort en liten tändbrasa innan man lägger in loggsen, annars får man ladda in tidningspapper i en halv evighet innan det tar sig, fast det gäller ju även om man lägger in lika grov björkved. De expanderar en hel del när de blir varma så man bör inte packa in dom, utan ha lite luft emellan.

Priset i Bollnäs är strax under 30 kr för en tiokilospåse. Troligen blir det billigare om man köpre pallvis. Det är rejält mycket dyrare än ved här, så kan man få tag på ved så är det att föredra. Å andra sidan slipper man klyva ved, de tar inte lika mycket plats och det blir mycket lite aska från loggarna.

1800kr/pall = 960kg på blocket

Lyfter denna tråd en aning, nån som vet hur det ligger till ekonomiskt med loggs jmf med ved numera?

MvH - Tomas

Beroende på vart man köper sina logg varierar det säkert en del.

Brikettenergi säljer loggs som de påstår har 4,7 kWh per kg i. Jämfört med ved som har ca 4 kWh i energiinnehåll.

En pall loggs rymmer ca 105 st 10 kg förpackningar.

1 pall = ca 1000 kg * 4,7 kWh = 4700 kWh.

2 pall borde räcka för den som skall elda i kakelugn eller dylikt en säsong. Det innehåller då ca 9400 kWh.

9400 kWh * 80% i verkningsgrad = 7520 i nyttig värmeenergi.

Kostnadsmässigt tror jag att det blir betydligt dyrare än ved dock. I snitt kostar 1 kbm massaved 120-200 :-.

För att få lika mycket energi vid ved inköp måste man köpa ca 6 kbm. 1 kbm väger ca 450 kg (staplat)

450 kg * 5 kbm * 4kWh = 9000 kWh
9000 kWh * 80 % = 7200 kWh

Nu blev det rörigt ???

Skulle alltså tippa på att det är dubbelt så dyrt att köpa loggs mot att själv kapa och klyva ved. Men visst är det bekvämt att hämta en packad klubba att lägga in i brasan istället för att skräpa ned med bark och skit!

Hej
2.2ton pellets motsvarar 1 kbm olja
2 ton loggs motsvarar 1 kbm olja
Tänk på att detta är ca då Svensktillverkad pellets och loggs är i regel sämre än från öststatsländerna
detta för Sverige skrapar i hop ris och skräp efter hyggen .
Detta är medelvärden
mvh ;D

Om man jämför med att köpa färdigkapad och färdigkluven ved då? Jag har köpt för 300:-/m3...

Jag har eldat några loggs i min vedpanna och de verkar ganska effektiva i förhållande till sin storlek...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.