Svara Nytt ämne
  1. 2004-11-13 23:36
    Svara | #1

Nykomling Medlem: okt 2004
    29 inlägg

1 bilder

CTC vs Pelletsbrännare

Hej!
    Har idag en CTC 1100 panna med oljebrännare, och skulle vilja byta ut oljebrännaren till en pelletsbrännare istället. Mina frågor är än så länge: Är pellets ett bra alternativ? Tanken är att komma billigt undan genom att bara byta ut brännaren och dra ner an rf-slang. Har fått ett pris på att fixa rökgaskanalen till pannan och en glidgjutning (7-8 m) till köksspisen till en kostnad av 25000:-Är det nån som har erfarenheter av att använda nämnd panna till pellets?
    Hur driftsäkert är det? Vilken brännare använder ni?
    Vad är lämplig dimension på rökgaskanalen? Ca 9 meter skorsten, jag tror att det är halvsten/halvsten. Värmepumpens installationskostnad avskräcker, och åsikten; -Har man en skorsten, använd den, finns. Gillar du pellets, svara. Gillar du värmepump, svara. Gillar du ingetdera, men vet, svara.
    Tack på förhand!
    // Texas
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2004-11-13 23:50
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: okt 2004
    98 inlägg
    Gillad 1 gånger

Re: CTC vs Pelletsbrännare

Råd & Rön har testat olika brännare i just din panna.

http://www.radron.se/templates/test____4708.asp

Tyvärr inte så bra svar för din del.

CTC 1100 och Thermia Tric är olämpliga med pelletbrännare eftersom de i första hand är byggda för oljeeldning med små eldstäder och trånga rökgasvägar.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2004-11-14 00:09
    Svara | #3

Nykomling Medlem: okt 2004
    29 inlägg

1 bilder

Jaha, där ser man. Underläge på en gång. Vad gör man?

4. 2004-11-14 00:40
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2003
    186 inlägg

CTC 1100 är kanske inte den bästa pellets-pannan. Det är dock många som har installerat pelletsbrännare i dem. Det är lite trångt i pannan men om det monteras en sk stos på hålet för brännaren ska det inte vara några problem. Det ska däremot vara en framåtbrinnande brännare typ pellx, viking bio, biona.....
    Tänk på att ta "rätt" dimension på RF-slang om det är vad jag tror det är. För liten dimension är inte bra för fastbränsle.

5. 2004-11-14 01:06
    Svara | #5

Eld
    Senior medlem Medlem: mar 2003
    Stockholm
    1 465 inlägg
    Gillad 42 gånger
    18 bilder

Det går att bränna pellets även i din panna men den kommer att kräva mer frekvent skötsel än andra lämpligare pannor.

Smalare rökgångar = sota oftare
    Litet utrymme för aska = aska ur oftare

Så om bekvämlighet är viktigt kan du glömma att elda pellets i den pannan. Men om låg kostnad är jätteviktigt och bekvämlighet mindre viktigt så är det en bra affär att byta till pelletsbrännare. Investeringen kan med dagens priser betala sig på mindre än två år...

Om du ska elda pellets är det troligen bäst med en framåtbrinnande brännare, tex. Viking Bio. (Som även klarar mottrycket i en modern oljepanna.) Den bör dessutom monteras på en distans så att bännarröret inte sticker in så långt i pannan. Sådana finns som extratillbehör.

6. 2004-11-14 16:34
    Svara | #6

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 340 inlägg
    Gillad 102 gånger
    17 bilder

PatWest skrev
    Råd & Rön har testat olika brännare i just din panna.

http://www.radron.se/templates/test____4708.asp
    är det bara jag som tycker att PDF'en var det rörigaste på länge, de kunde kostat på sig att göra webbsida av den ordentligt

Hmm, är det bara jag som har en "S.J Skogh Villapanna SV-101" ? 35 år gammal dubbelpanna... och dessutom undrar hur bra/dåligt en pelletsbrännare funkar i en sån....

Alltså, det är ju inte ens helt självklart var man ska sätta brännaren, det naturliga förefaller först att vara där oljebrännaren sitter, men det känns ju inte helt ologiskt att sätta den där man eldar med fast bränsle.

Vid tillfälle ska jag scanna reklambroschyren som är sparad sen pannan var ny (!). Någon vidare instruktionsbok har jag inte hitta på dock, bara nån liten snabbguide.

7. 2004-11-15 14:32
    Svara | #7

Eld
    Senior medlem Medlem: mar 2003
    Stockholm
    1 465 inlägg
    Gillad 42 gånger
    18 bilder

De brännarinstruktioner som jag har studerat rekommenderar placering i oljebrännarens ställe. En pelletsbrännares egenskaper är mycket mer lika en oljebrännare än en vedbrasa.

Liknande ämnen

1. pelletsbrännare
    av Johan790517 i forum Värme allmänt
  2. CTC V35 och pelletsbrännare
    av Björn_K i forum Värme allmänt
  3. Pelletsbrännare
    av mats401 i forum Biobränsle
  4. Pelletsbrännare
    av ThomasLindgren i forum Värme allmänt
  5. pelletsbrännare
    av LGB i forum Värme allmänt