Skriv svar Nytt ämne
  1. 2005-10-18 07:51

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2005
    125 inlägg

2 bilder

Re: Varmvatten från acktank

Det verkar som om många problem med ackumulatortankar hänger ihop med varmvattenförsörjningen.
    Själv kommer jag att ha en elektrisk vv-beredare och bara förvärma vattnet i ack-tanken. Det bör ge det flexiblaste systemet, eldar du så blir elförbrukningen försumbar, eldar du inte kan du hålla tanken vid en låg temp och minska förlusterna. 8)

2. 2005-10-18 10:15

Vad händer om du inte tar vatten på ett tag.Då kommer väl vattnet kallna i den elektriska vv-beredaren och den kommer dra ström.
    Gillar analog värme...

3. 2005-10-18 14:41

Senior medlem Medlem: feb 2005
    664 inlägg

2 bilder

Andreas_Hansson skrev
    Vad händer om du inte tar vatten på ett tag.Då kommer väl vattnet kallna i den elektriska vv-beredaren och den kommer dra ström.
    Jo, men en modern beredare är så välisolerad, så den kostnaden är försummbar!

4. 2005-10-18 14:45

Senior medlem Medlem: feb 2005
    664 inlägg

2 bilder

NordiCs skrev
    Jag har min termostatventil strypt till ca 50 grader, oftats så vill man ju inte ha mycket varmare när man duschar och vill man ha varmare vatten till tex. diskning så kan man ju koka upp det med en vatten kokare.
    Vad är meningen med att dra ner tempen så mycket med blandningsventilen, om du då får koka upp diskvatten i en vattenkokare? Jag har min blandningsventil högt ställd, bra vid badrumsrengöring, disk osv. Inte är det så farligt att få ut 55-60gradit vatten? Bara blanda i mer kallvatten i tappställets blandare. Eller är det för barnens skull det inte skall vara för varmt?

5. 2005-10-18 16:00

Senior medlem Medlem: okt 2005
    878 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Blandningsventilen monteras förslagsvis efter VVB.
    Den elförbrukning han får är endast VVBs transmisionsförluster beroende på hur välisolerad beredaren är.

Jag tycker iden med VVB efter tekniktanken är bra nackdelen är väl installationskostnaden samt att det kräver mer utrymme.

Bara för att man elder med ved behöver man inte vara El-ateist komforten är viktig också, kan vara skönt att inte ha tvånget att elda för att få varmvatten.

Handen på hjärtat hur många har inte en elpatron i tekniktanken?
    Den ger i och för sig även värme.

/Patrik

6. 2005-10-18 17:10

Ja det kanske är en bra ide trots allt
    Gillar analog värme...

7. 2005-11-03 17:16

Senior medlem Inloggad Medlem: jan 2004
    635 inlägg
    Gillad 26 gånger
    65 bilder

Hej,

Kastar bara in en kommentar som kanske kan var värt att tänka på:

"Legionella också kan orsaka sjukdom hos människa. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.

Allmänt förebyggande åtgärder
    Vattenklorering är föga effektivt. Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Det finns inte något vaccin mot sjukdomen. "

Bara en tanke ifrån mig.....

8. 2005-11-03 17:56

Forumgud Medlem: okt 2004
    stockholm
    1 627 inlägg
    Gillad 30 gånger
    95 bilder

erikssonjorgen skrev
    Hej,

Kastar bara in en kommentar som kanske kan var värt att tänka på:

"Legionella också kan orsaka sjukdom hos människa. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.

Allmänt förebyggande åtgärder
    Vattenklorering är föga effektivt. Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Det finns inte något vaccin mot sjukdomen. "

Bara en tanke ifrån mig.....
    Tänkvärt inlägg.
    Jag håller med.
    Och citatet ovan passar även bra in i sammanhang där varmvattnet inte kommer från en acc värmd av en vedpanna till 95 grader.

9. 2005-11-03 18:11

Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Är vattnet stillastående i en solslinga?

Jag läste någonstans att det inte finns några kända fall av legonella
    i små hus.

Värme pumparna kör upp tempen till 60grader en gång i veckan
    Det borde vara omöjlig att få tillväxt i en ack tank som värms till 80-90 grader
    varje dag..
    Gillar analog värme...

10. 2005-11-03 18:15

878 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Solslingan är vanligtvis ett slutet system och inte tappvatten.

/Patrik

11. 2005-11-03 19:06

Mannehund ville ha den som förvärmningsslinga
    Gillar analog värme...

12. 2005-11-03 19:16

878 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Har sxat lite info från smittskyddinstitutet:

Legionärssjuka är en lunginflammation orsakad av legionellabakterier. Dessa är vanligt förekommande i jord- och vattensamlingar.

Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka. Cirka 50 till 80 fall rapporteras varje år i Sverige, varav närmare hälften har smittats utomlands.

legionellabakterier tillväxer mellan +18°C och +45°C
    Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar

För att vara säker mot legionella så skall temperaturen i beredaren vara min 60°C och för att varmvattnet i en 120l beredare i acktanken skall vara över 60°C så måste acken värmas till ca 80°C. Om man i stället har en beredarslinga i tanken så är problemet mindr eftersom man då har en liten volym i slingan.
    Legionellan smittar aerosolt vid inandning och inte om man dricker vattnet. Duschar är största problemet då vattnet slås sönder till vattendimma som andas in.
    Om du vill läsa mer om legionellasäkra produkter så kolla in MA Mora armatur och deras SAFE produkter.

Men som redan sagts så har dom som smittats i Sverige blivit smittade på sjukhus, vårdhem eller i hyresfastigheter.
    För en tid sedan dog ett 10 tal äldre personer i norge och då lokaliserades smittkällan till industriella kyltorn.

Nu blev det mycket OT om legionella det kanske egentligen hade förtjänat en egen tråd.

/Patrik

13. 2005-11-03 19:19

878 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Mannehund ville ha den som förvärmningsslinga
    Ja men det är väl inget problem ur legionellasynpunkt eftersom han värmer den efteråt och att den har liten volym.

/Patrik

14. 2005-11-03 19:36

Forumgud Medlem: okt 2004
    stockholm
    1 627 inlägg
    Gillad 30 gånger
    95 bilder

Mannehund skrev
    Hallå där alla vedeldare!

Min situation:
    Vi har en 120 liters beredare i en 750 liters tekniktank. Tycker att det är lite dåligt med varmvattenkapaciteten. När topp tempen i tanken går under 60 grader räcker inte vattnet till några större utsvävningar såsom bad.

Min tanke:
    Tanken förbreddes med sol slinga 15mX22mm. Borde inte den kunna användas som förvärmning till beredaren trots att det är placerad i nivå med utloppet från tanken.

120 liter 60 gradigt vatten blir ju 120 liter 30-35 gradigt vatten efter att man tappat ca hälften.

Tacksam för all hjälp jag kan få...
    Om du gör som du har tänkt så har du gjort vad du kan med ditt befintliga material.
    Jag skulle gjort likadant.
    Låt allt vatten som ska bli vv passera solslingan.
    (Alltså hämta även matningen till blandningsventilens kv-port efter solslingan)

15. 2005-11-03 21:23

Senior medlem Medlem: okt 2004
    872 inlägg
    Gillad 1 gånger

hakar på roke, dvs från början igen
    Kanske är det så att du har riktigt bra skiktning och då blir ju den varma vattenskivan rätt tunn (i höjd) och det som är därunder i bästa fall lika med bottentempen. Nu kanske det inte är sååå bra, men jag vill belysa ett ex

Och om du har tre ackar bredvid varandra så kan du då ha rätt mycket energi (temp) kvar men den ligger utsmetad på tre skivor högst upp - härav bl.a anledningen till att jag ihärdar att det som skall vara varmt längst skall placeras högst (det kostar att jävlas med naturlagarna) - och då kunde man tänka sig att palla upp den acken så högt det går - laddas först och varm sist, som det skall vara

och självklart skall du använda solslingan till förvärmning för att spara på det hetaste vattnet och för att öka ackkapaciteten. Säg att du sänker bottentemp 5 C det gör tex ((95-30)-(95-25)/(95-30)=7,7% större laddkapacitet

Liknande ämnen

1. Kyla från acktank på sommaren?
    av labmara i forum Värme allmänt
  2. Hjälp! Bubbel och glykolstank från acktank!
    av foxmulder i forum Vatten & avlopp
  3. Från vattenmantlad pellets till acktank.
    av Mikado i forum Värme allmänt
  4. Hjälp, acktank från Strömsnäspannan
    av joawr i forum Värme allmänt
  5. Förvärming av vatten från acktank
    av davva36 i forum Värme allmänt