Svara Nytt ämne
  1. 2006-04-16 11:53
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2006
    Jämtland
    114 inlägg
    Gillad 3 gånger
    19 bilder

Braskamin eller Luftvärmepump?

Har nu bara direktverkande el och ska byta till antingen braskamin eller en luftvärmepump för att få ner elförbrukningen en aning.
    Vad är bäst att satsa på?
    Finns ingen skorsten på huset så det måste också installeras. vad ungefär kostar en sådan installation, komplett med kamin och rör

Eller ska man installera båda? Blir iofs väldigt dyrt :-/

Så här se planlösningen ut på huset, en enplanare
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-04-17 11:46
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    260 inlägg

Re: Braskamin eller Luftvärmepump?

Det beror på hur mycket skorsten, vad för kamin osv. Men du kan nog räkna med 50 000 kr och uppåt innan allt är på plats. Luftvärmepump har den fördelen att den sköter sig själv och alltid sparar in el. Jag installerade båda i höstas, visst dyrt som f*n men i längden är det en bra investering inbillar jag mig. Värdet på huset gick upp, sparar många kronor i elkostnad och trivselfaktorn ökar betydligt. En pump kan du komma över billigt och göra en del av installationen själv så den kostnaden är inte stor alls. ca 11 000 kr gav jag för min Panasonic EDK9 med installation (bara det sista som gjordes av kylmontör, det mesta gjorde jag själv?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-04-17 18:44
    Svara | #3

Jämtland
    114 inlägg
    Gillad 3 gånger
    19 bilder

Bricky skrev
    Det beror på hur mycket skorsten, vad för kamin osv. Men du kan nog räkna med 50 000 kr och uppåt innan allt är på plats. Luftvärmepump har den fördelen att den sköter sig själv och alltid sparar in el. Jag installerade båda i höstas, visst dyrt som f*n men i längden är det en bra investering inbillar jag mig. Värdet på huset gick upp, sparar många kronor i elkostnad och trivselfaktorn ökar betydligt. En pump kan du komma över billigt och göra en del av installationen själv så den kostnaden är inte stor alls. ca 11 000 kr gav jag för min Panasonic EDK9 med installation (bara det sista som gjordes av kylmontör, det mesta gjorde jag själv?

jo jag med har räknat på runt 50k för både luftvärme pump och kamin.
    Men får kanske börja med pumpen och köra den en vinter och sedan installera en kamin om det behövs och om inte för att som du säger höja trivselfaktorn
    Vad har du för kamin då?

4. 2006-04-19 11:22
    Svara | #4

GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: okt 2004
    Jönköpings
    3 050 inlägg
    Gillad 47 gånger
    14 bilder

Med din relativt öppna planlösning, så tror ju jag att det skulle fungera fint med en braskamin i vardagsrummet, mot väggen till sovrummet.

Kanske blir värmespridningen till gästrum/kontor något sämre, men det kanske kan accepteras med någon grad lägre temperatur där?

En värmeflyttare fixar värmen in till sovrummet.

Sedan går det ju inte att bortse från en kamins mysighetsfaktor. Det epitetet kan man ju knappast sätta på en luftvärmepump..

Idag finns det ju smarta schaktfria skorstenar. Hur högt är huset?
    (Vår kostade cirka 20 000 inkl allt montage, men då är den drygt 7 meter).

Har du kollat med kommunen om regler för vedeldning i ditt område?
    Eldar några grannar idag?

Det finns ju massor av kaminer på marknaden idag. Vi har en relativt billig variant, men ändå med inlägg av täljsten från www.kaminexperten.se

Sedan skall ju naturligtvis inte tillgången och hanteringen av ved förglömmas..

5. 2006-04-19 12:00
    Svara | #5

Jämtland
    114 inlägg
    Gillad 3 gånger
    19 bilder

GoForIt skrev
    Med din relativt öppna planlösning, så tror ju jag att det skulle fungera fint med en braskamin i vardagsrummet, mot väggen till sovrummet.

Kanske blir värmespridningen till gästrum/kontor något sämre, men det kanske kan accepteras med någon grad lägre temperatur där?

En värmeflyttare fixar värmen in till sovrummet.

Sedan går det ju inte att bortse från en kamins mysighetsfaktor. Det epitetet kan man ju knappast sätta på en luftvärmepump..

Idag finns det ju smarta schaktfria skorstenar. Hur högt är huset?
    (Vår kostade cirka 20 000 inkl allt montage, men då är den drygt 7 meter).

Har du kollat med kommunen om regler för vedeldning i ditt område?
    Eldar några grannar idag?

Det finns ju massor av kaminer på marknaden idag. Vi har en relativt billig variant, men ändå med inlägg av täljsten från www.kaminexperten.se

Sedan skall ju naturligtvis inte tillgången och hanteringen av ved förglömmas..

Någon grad lägre i kontor/gästrum är nog helt ok och i kontoret har man ju diverse datorer som avger en del värme.
    Huset är nog en 5m från golv till hustak, och det finns flertalet grannar på området som eldar så det ska nog inte vara något problem, och ved finns det fulla skogen med : Närå men far min har skog som han själv brukar hugga i till sitt husbehov så några pinnar till mig finns det alltid

Har varit där och tittat och hittat flera modeller som ser fina ut men de sak ju hålla värmen bra också
    När du säger "vi" om kaminexperten, jobbar du där eller?

6. 2006-04-19 13:20
    Svara | #6

GoForIts avatar
    Jönköpings
    3 050 inlägg
    Gillad 47 gånger
    14 bilder

Bjornsson skrev
    När du säger "vi" om kaminexperten, jobbar du där eller?
    Nej, det gör jag inte.. ;D

Jag menade att VI har en kamin ifrån dem i vårt hus..

7. 2006-04-19 13:26
    Svara | #7

Jämtland
    114 inlägg
    Gillad 3 gånger
    19 bilder

GoForIt skrev
    [quote author=Bjornsson link=1145181213/0#4 date=1145440840]När du säger "vi" om kaminexperten, jobbar du där eller?
    Nej, det gör jag inte.. ;D

Jag menade att VI har en kamin ifrån dem i vårt hus..
    [/quote]

hehe, ok
    Vilken modell har du då och vad tycker du om den? Hur håller den värmen och sånt.

8. 2006-04-19 14:30
    Svara | #8

GoForIts avatar
    Jönköpings
    3 050 inlägg
    Gillad 47 gånger
    14 bilder

Bjornsson skrev
    Vilken modell har du då och vad tycker du om den? Hur håller den värmen och sånt.
    Vi har en Kiruna Verona. Jag vet inte om den modellen finns kvar. När jag tittar på deras hemsida, så liknar den väldigt mycket den modell de har nu som heter Viktora.

Den utvecklar bra med värme. Vi har den i vår gillestuga på cirka 40m2, och det är inga problem att komma upp i 25-27 grader även i smällkallaste vintern.

Det är ju inga mängder med täljsten på, så de kan ju inte lagra så mycket värme. Men har man 25 grader i rummet under några timmar, så värms ju allt annat i rummet upp också.

9. 2006-04-20 00:00
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    260 inlägg

Bjornsson skrev
    [quote author=Bricky link=1145181213/0#1 date=1145267219]Det beror på hur mycket skorsten, vad för kamin osv. Men du kan nog räkna med 50 000 kr och uppåt innan allt är på plats. Luftvärmepump har den fördelen att den sköter sig själv och alltid sparar in el. Jag installerade båda i höstas, visst dyrt som f*n men i längden är det en bra investering inbillar jag mig. Värdet på huset gick upp, sparar många kronor i elkostnad och trivselfaktorn ökar betydligt. En pump kan du komma över billigt och göra en del av installationen själv så den kostnaden är inte stor alls. ca 11 000 kr gav jag för min Panasonic EDK9 med installation (bara det sista som gjordes av kylmontör, det mesta gjorde jag själv?

jo jag med har räknat på runt 50k för både luftvärme pump och kamin.
    Men får kanske börja med pumpen och köra den en vinter och sedan installera en kamin om det behövs och om inte för att som du säger höja trivselfaktorn
    Vad har du för kamin då? *[/quote]

Med 50 k menade jag enbart kamin och då räknade jag med att du inte gör något själv utan låter en firma göra allt jobb. Skorsten och sånt tar de hutlöst betalt för. 1500 kr/m är inte orimligt, sen en kamin på det + lite andra småjobb runtomkring. Jag gav 32 000 kr för en Contura 450 inklusive rördragning drygt fem meter. Då öppnade jag själv upp murstocken och murade igen den efteråt samt putsade+ tog upp golvet och lade klinker där kaminen skulle stå. Jag hade kunnat göra mer själv men för att deras tjusiga garantier skulle gälla så gick det inte, det går kanske att deala till sig bättre än så.

10. 2006-04-21 22:40

106 inlägg

1 bilder

Hej,
    I vårt förra hus inst. jag en Handöl Sofiero (500kg täljsten) kamin http://www.nibe.se/brasvarme/produkt...er/sofiero.htm, och en NVI 2000 skorsten. Gjorde allt jobb själv, summa ca 35000:- (kamin 25000:-, pipan 10000:- )
    Den höll värmen i ca 8h efter sista vedinlägget, saknar den så in i bängen....
    Klarade hela värmebehovet utan problem, välisolerade 120m2.
    Fördel: Trivsel/mys -faktorn är enorm.
    Nackdel: Vedhanteringen.

I vårt nuvarande hus inst. jag en luftvärmepump i januari, Panasonic E9DKE, summa ca 11000:-.
    Den klarar hela värmebehovet ner till ca -10gr, välisolerade 140m2.
    Fördel: Bekvämt och billig/lönsam investering.
    Nackdel: Ful och väsnas lite.

Din planlösning är väl inte optimal fär luftvärmepump tycker jag, jag skulle nog satsa på en ordentlig kamin cantralt mont. i huset, på mittväggen i vardagsrummet.

Lycka till!

11. 2006-04-22 23:12

Inte för att vara taskig, men vem ska elda varje dag?
    luftvärme växlare, ett bättre förslag, mindre underhåll.

Vart i detta avlånga land ligger huset?

Har ni varmt på sommaren i huset? finns det ett loft?
    Med luftvärme växlaren så kan du få lite svalka på sommaren, när värme topparna kommer.

Visst kan man elda om man är pensionär, sjukskriven, men nu tida stressade människorna hinner inte det.....

Dessa är mina högst personliga värderingar......

12. 2006-04-22 23:29

Jämtland
    114 inlägg
    Gillad 3 gånger
    19 bilder

el richard skrev
    Inte för att vara taskig, men vem ska elda varje dag?

Med luftvärme växlaren så kan du få lite svalka på sommaren, när värme topparna kommer.

Visst kan man elda om man är pensionär, sjukskriven, men nu tida stressade människorna hinner inte det.....

Huset ligger rätt så mitt i sverige, mellan östersund och sundsvall (Bräcke)
    Hur varmt det är i huset vet vi inte än, flyttar in den 1 juni. Nja inte loft... finns ju en vind

Lutar mer och mer åt att köpa båda delarna, skönt på våren och hösten att kunna ha det varmt då. och på vinter kunna tända en brasa och mysa lite

13. 2006-04-22 23:42

Bjornsson skrev
    [quote author=el richard link=1145181213/0#10 date=1145740361]Inte för att vara taskig, men vem ska elda varje dag?

Huset ligger rätt så mitt i sverige, mellan östersund och sundsvall (Bräcke)
    Hur varmt det är i huset vet vi inte än, flyttar in den 1 juni. Nja inte loft... finns ju en vind *

Lutar mer och mer åt att köpa båda delarna, skönt på våren och hösten att kunna ha det varmt då. och på vinter kunna tända en brasa och mysa lite [/quote]

då verkar det vara en bra i´de att köra båda systemen, bräcke fint ställe, och man kan köra snöskoter.... Lyck till med huset.

/

14. 2006-04-23 09:54

Jämtland
    114 inlägg
    Gillad 3 gånger
    19 bilder

el richard skrev

då verkar det vara en bra i´de att köra båda systemen, bräcke fint ställe, och man kan köra snöskoter.... Lyck till med huset.

/
    Ja då får jag räkna på det så länge då och hoppas pengarna räcker
    Så du känner till Bräcke, brukar du vara här eller?

15. 2006-04-23 18:23

Bjornsson skrev
    [quote author=el richard link=1145181213/0#12 date=1145742131]

/
    Ja då får jag räkna på det så länge då och hoppas pengarna räcker
    Så du känner till Bräcke, brukar du vara här eller?[/quote]

Flickvän från Östersund, allt där upp e fint, mycket fin natur.

Liknande ämnen

1. Luftvärmepump, på eller av?
    av masen_54 i forum Värmepumpar
  2. Kulvert eller luftvärmepump i garage?
    av PiKKo i forum Värmepumpar
  3. Billig luftvärmepump eller elradiatorer?
    av Kasch i forum Värmepumpar
  4. Luftvärmepump eller inte?
    av fredand44 i forum Värme allmänt