Byggahus.se
Vi har en Nibe Fighter 360P och vi får inte igång golvvärmen i alla rum. Någon undrade om vi motionerat termostaterna och svaret är Nej! Det har vi aldrig gjort, tyvärr. Om jag öppnar upp utrymmet där alla rören går till rummen sitter det termostater på toppen av dessa rör. Så långt har jag kommit men vad gör man sedan???

HJÄLP! Vi fryser :) Service är beställd till den 4.11 men vi behöver värme nu!

Kolla om ställdonen som sitter på fördelaren är öppna. Känn sen på varje rör om det är varmt, är de inte varma, så får du plocka bort ställdonet och kolla så att ventilen löper fritt och inte sitter fast. Har du trådlösa termostater i rummen, eller går det kablar till fördelaren?

OlleA skrev:
Om jag öppnar upp utrymmet där alla rören går till rummen sitter det termostater på toppen av dessa rör. Så långt har jag kommit men vad gör man sedan???

!
Nej, det är inte termostater som sitter vid rörfördelaren. Det är ställdon som öppnar ventilen när termostaten/termostaterna kallar på värme.
Termostaterna sitter i de olika rummen (trädlösa/eller kopplade med tråd). När dessa kallar på värme så öppnar ställdonen. (Ofta finns det en lampa på termostaten som visar att den kallar på värme - kan vara svår att se i dagsljus)

Om något eller några ställdon är kass (vilket händer) så kan man skruva av dessa och sätta en plastmutter på ventilen. Denna mutter skall skruvas i botten för att tvinga pinnen i ventilen till att öppna. Dessa muttrar brukar följa med vid leverans av fördelaren. På detta vis tvångsmatar du ut värme i systemet och får varmt tills du hittat/åtgärdat felet.

Men vad menar man när man säger att man "motionerar termostaterna" ??? Vissa av termostaternas lampa tänder inte och det kanske är en anledning men å andra sidan så har vi termostater där lampan tänds men golven förblir kalla. Termostaterna är tråddragna och av märket Wirsbo. Huset från 2007.

Om man skruvar av ställdonen (kan inte dessa hänga sig?) kan man få det rätt igen? Dvs; skall de inte sitta exakt som de satt innan man tog av dem eller bygger dessa ställdon kanske inte på exakthet tillsammans med termostaterna?

Nja, om du sätter ställdonen på en annan ventil så stämmer det inte överens med termostaten i rummet. Dvs om termostaten i vardagsrummet kallar på värme så kanske det släpper på värme i köket, om du blandat ihop det hela.
Annars så är det ingen matchning mellan ventil och ställdon i sig.

Wirsbo har/har haft lite kvalitets problem med sina termostater genom åren vad jag förstått här på BH.
Det är inte osannolikt att någon/några av dina termostater har gått hädan efter 7 års drift ? :(

För min del har jag fått byta centalen (där signaler från termostater/ställdon är kopplade) efter ca 3 års drift.

Det har också hänt mig att något ställdon har pajat men upplever det som mer sällan än att termostaterna blir kass.

(Jag äger ett antal hus med Wirsbo golvvärme och visst så pajar grejor kanske mer än acceptabelt, men man kan ju inte heller räkna med att alla prylar skall hålla i 100 år- även om det vore önskvärt ;))

Så om jag nu fattar det rätt så kan man skruva av ställdonet, skruva på en plastmutter och dra denna i botten varpå värmen skall strömma till det utrymmet som hör till resp. ställdon. Jag tänkte inte byta plats på ställdonen så det var nog jag som uttryckte mig fel.

Stort tack för svar!

OlleA skrev:
Så om jag nu fattar det rätt så kan man skruva av ställdonet, skruva på en plastmutter och dra denna i botten varpå värmen skall strömma till det utrymmet som hör till resp. ställdon. Jag tänkte inte byta plats på ställdonen så det var nog jag som uttryckte mig fel.

Stort tack för svar!
Korrekt uppfattat (y)

En tilläggsfråga:

Jag har pratat med Uponor när det gäller nya termostater och enligt dem måste man byta hela kontrollboxen, styrenehet eller vad det heter. Av vilken anledning då undrar jag för jag fick inte riktigt kläm på anledningen.

Om man tar bort en trådbunden termostat och ersätter denna med en likadan... var någonstans kommer då enheten in?

Här kan du se vad för grejer det handlar om http://www.rinkabyror.se/artiklar/g...lvvarme/stalldon-termostater-och-mottagare-2/ om du har dom blå ställdonen så plocka bort ett av dom som inte släpper igenom värme så ser du en liten pigg i centrum av kopplingen tryck ner den och se om den åker upp igen, det är vanligt att dom hänger sig över sommaren. Är det trögt så prova att slå ett distinkt slag med hammare rakt på piggen men inte för hårt och prova sedan att trycka den nedåt tills den kommer upp direkt du släpper den.

cecar33 skrev:
Här kan du se vad för grejer det handlar om [länk] om du har dom blå ställdonen så plocka bort ett av dom som inte släpper igenom värme så ser du en liten pigg i centrum av kopplingen tryck ner den och se om den åker upp igen, det är vanligt att dom hänger sig över sommaren. Är det trögt så prova att slå ett distinkt slag med hammare rakt på piggen men inte för hårt och prova sedan att trycka den nedåt tills den kommer upp direkt du släpper den.
Intressant länk! Detta måste vi testa!

Btw; hur motionerar man en termostat???

OlleA skrev:
Btw; hur motionerar man en termostat???
Det är nog inte termostaten som skall motioneras utan radiatorventilen.

Lossa ställdonen och mycket riktigt satt dessa fast, nu funkar det bättre men vi kan ändå konstatera att vi måste köpa nya termostater. Dessa kostar drygt 500:- och innehåller nattsänkning vilket inte är ett dugg optimalt för golvvärme vilket Uponor själva instämmer i. Ändå måste vi pröjsa mer än dubbelt så mycket för dessa termostater än vad vanliga utan nattsänkning kostar. Måste man köpa termostater från Uponor till vårt system som idag består av Wirsbogrejor (kopplingspanel plus väggtermostater).

En annan grej, kanske mer intressant; om man skruvar av ställdonen så påstår ventilationsfirman att man kallar på värme om donen är borta och stiften i sitt högsta läge medan Uponor påstår det omvända, dvs att man skall skruva på en mutter (?) och tvinga stiftet i botten.

Någon som kan ge svar på dessa två verkliga I-landsproblem :)

OlleA skrev:
Lossa ställdonen och mycket riktigt satt dessa fast, nu funkar det bättre men vi kan ändå konstatera att vi måste köpa nya termostater. Dessa kostar drygt 500:- och innehåller nattsänkning vilket inte är ett dugg optimalt för golvvärme vilket Uponor själva instämmer i. Ändå måste vi pröjsa mer än dubbelt så mycket för dessa termostater än vad vanliga utan nattsänkning kostar. Måste man köpa termostater från Uponor till vårt system som idag består av Wirsbogrejor (kopplingspanel plus väggtermostater).

En annan grej, kanske mer intressant; om man skruvar av ställdonen så påstår ventilationsfirman att man kallar på värme om donen är borta och stiften i sitt högsta läge medan Uponor påstår det omvända, dvs att man skall skruva på en mutter (?) och tvinga stiftet i botten.

Någon som kan ge svar på dessa två verkliga I-landsproblem :)
Ja, det sista är väl bara att känna på rören i vilket läge som ger värme !!!! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.