Byggahus.se
Hej alla glada Krabbelurer!
Jag har ett hus från -33 med fjärrvärme. Värmeväxlaren är ny sedan några månader tillbaka,
och långt om länge så har jag även bytt ut en flock mögeda termostat- och returventiler i huset, samt
satt dit nya termostater på elementen.

Nu när jag har fyllt och luftat systemet så kom jag i fundering på vilket som må
vara den bästa inställningen av värmesystemet vad gäller driftsekonomi och värmekomfort. Jag skriver en blänkare här för att få lite goda tips och råd....

Alternativ 1:
Låta alla termostater stå på max, och låta värmeväxlarens temperatursensor styra
alltihop. Nackdelen må vara att det bara blir en mätpunkt i huset, och därmed ojämn
temperatur i huset beroende på olika faktorer.

Alternativ 2: Öka på temperaturen på värmeväxlaren något, och styra temperaturen i
varje rum med termostaterna på elementen. Ökar detta inte energiförbrukningen eftersom
att man så att säga gasar och bromsar på samma gång?

Tack på förhand! :)

Är det enbart en inomhusgivare men ingen utegivare till värmeväxlaren?

Öppna termostater är framförallt bra med värmepump för att hålla lägsta möjliga framledningstemperatur men med fjärrvärme är det inte samma sak. Därför går alternativ 2) bra med tanke på värmekomforten.

Hejsan,
Det finns en utomhusgivare också. Proffsinstallatören satte den visserligen på en ordentligt solbelyst vägg i västerläge, men det är lätt att ändra på.

Vi har utegivare, innegivare, framledningsgivare, fjärrvärmereturgivare kopplade till Danfoss ECL 110, http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIKTG507_130_ECL110.pdf.
Vi har även en tryckstyrd cirkulationspump.

Jag justerade in reglercentralen när alla termostater på elementen var fullt öppna, justerade så att vi fick "rätt" innetemperatur, därefter justerade jag in termostaterna på elementen så att alla rum fick sin "rätta" temperatur, cirkulationspumpen går oftast på max 1/4e del av tillgänglig effekt.

Returtemperaturen i vintras låg på max 40-45° (om jag kommer ihåg rätt), fjärrvärmeflödet blev även lågt.

Fiffigt! Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.