Svara Nytt ämne
  1. 2013-02-13 19:31
    Svara | #1

Nykomling

Vedpanna rätt eller fel!!!

Hej!eldar med ved har en panna som heter Eryl från 1975 har 2st ack-tankar från strömsnäspannan installerade nov 2012 på vardera 500 ltr den ena heter förrådsberedare på 120ltr allt monterat av röris,det skulle bli ett bra system det enda som inte är monterat är automatik på värmen.huset är på ca 150kvm vi eldar upp ca 6 kubik ved på 1 månad ,endast bra torr ved,när det är ca 0-10 minus,börjar elda vid16-17slutar elda vid 22-23 på kvällen då är tankarna på 80 grader går ut ytterst lite värme på natten när man går upp har i stort sett alla mätarna på tankarna sjunkit till typ 30-40grader är detta vettigt?Har kostat runt 40tusen i delar och installation,har ca10meter skorsten,allt kring pannan är nytt förutom själva pannan.tycker det känns som man eldar och eldar har nya radiatorer i alla rum källaren är endast uppvärmd i halva delen av huset.Tacksam för all hjälp å tips
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2013-02-13 19:51
    Svara | #2

Senior medlem
    Vill du absolut till varje pris hålla på med veden så i med en modern panna och större tank på åtminstone 2500 liter.
    Sätter du en självuraskande pelletsbrännare i pannan får du ett rätt så bekvämt system.

Men många på det här forumet tycker att ett sådant system som du har är riktigt bra och manligt så ideerna växlar stort.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2013-02-13 20:07
    Svara | #3

Senior medlem
    Är det kallt i huset, eller vad menar du? Är det en kombipanna skulle en förugn förbättra situationen betydligt. Om jag eldar så det är 23-24 grader inne på kvällen är det ändå bara 17 på morgonen, har kombipanna utan tankar än så länge. Så att du kan ha 40 grader kvar i tankarna dagen efter är väl bra. Då slipper du somna utan täcke och vakna av att du fryser. Men sex kubik i månaden låter mycket. Själv har jag eldat tio kubik denna säsongen,ochdå harvi en bebis som kryper runt så jag snålar inte.

4. 2013-02-13 20:14
    Svara | #4

Senior medlem
    Vad har du för rökgastemp? Så du inte eldar för kråkorna.

mvh

5. 2013-02-13 20:27
    Svara | #5

Nykomling
    Hej vet inte exakt typ av panna å enligt röris som monterat å provat allt är rökigas bra tycker bara att det går åt så mycket ved?vi har termostaterna på 21 grader är iofs ett gammalt hus men känns lite skumt när man eldar så mycket å på morgonen går elpatronen å det är typ 18 grader inomhus?när jag kör på el är det en jämn temp men på ved är det varmare men tappar snabbt värme?är helt novis på detta så förlitade mig på expertisen men jag undrar stod mellan luft/vatten pump så undran blir om man valde fel?

6. 2013-02-13 20:41
    Svara | #6

Elfforss avatar
    Fullvärdig medlem
    Jag känner inte till just den pannan men gamla pannor har oftast riktigt dålig verkningsgrad. ( dvs man eldar mer för kråkorna än för uppvärmningen = hög vedförbrukning)
    Sen så kräver nog ett 150kvm hus ca 2m3 tank/ar om innetempen ska hållas någorlunda jämn under vintern.
    "-Nej lille vän, Tomten kan inte komma till dig nå mer för din pappa har installerat värmepump."

7. 2013-02-13 20:53
    Svara | #7

Fullvärdig medlem
    Jag tycker det verkar helt rimligt att tempen i tankarna sjunkit till 30-40 grader under natten. 1000 liter inte mycket att komma med i tankvolym för ett så stort hus. Att du sen måste elda så mycket som 6 kubik i månaden behöver heller inte vara så konstigt. Du har precis som Elffors skriver en gammal panna som troligen har dålig verkningsgrad. Sen så har det också stor betydelse HUR man eldar i sin panna. Hur ofta och noga man sotar den spelar också in.

8. 2013-02-13 20:54
    Svara | #8

Senior medlem
    Jag måste försvara de gamla kombipannorna lite. Jag har enligt forumexperterna världens sämsta vedpanna, CTC 265. Och jag har inga problem att få det varmt och skönt inne. Förvisso har det varit en ganska mild vinter, inte kallare än minus 25 vid ett par tillfällen. Och inte har det gått åt så mycket ved heller. Så det funkar även med gamla skitpannor, så länge man eldar. Mitt tips är att skaffa en rökgastermometer, då lär man sig snabbt hur elden vill ha det. Vill tillägga att jag har 160 m2 på två våningar, byggt 52. Nya fönster, men det är också allt

9. 2013-02-13 22:06
    Svara | #9

Stenolofanderss avatar
    Fullvärdig medlem
    Ta gärna en bild på pannan! Håller med om vikten av att kolla rökgastemperaturen, dvs där rökgaserna lämnar pannan. Kolla även färg och doft från röken ur skorstenen. Ska ju helst inte synas, knappt lukta heller.

Du kan antagligen göra en hel del för att förbättra verkningsgraden. Jag har förvandlat min usla skitpanna till en hyfsad skitpanna med hjälp av hönsnät och en takplåt.

Se bild nedan. Jävliare blire junte, rent estetisk iaf... Diom dubbelpanna, vedeldstaden t höger (inte ett barn som hänger där, bara en overall m stövlar...). I orginalutförande går rökgaserna rakt upp genom en rektangulär kanal, rökgaserna gick lätt upp över 500 grader! Jag tryckte ner lite hoprullat hönsnät i överdelen på pannan: fick ner rökgaserna till ca 300 grader. I moderna pannor kallas denna anordning för turbulator. Hönsnätsturbulator har jag då. Jag tryckte även in en bit takplåt i övre delen av eldstaden som tvingar rökgaserna att ta omvägar: fick ner rökgaserna till knappt 200 grader. Baffelplåt kanske det kallas? Dessa åtgärder sänkte alltså rökgastempen och fick värmen i pannan att stanna och gjorde kråkorna besvikna. När jag tryckte dit plåten hörde jag hur det kvittrade och det var inte kråkorna utan pannan som blev hetare och lokalkokade!

Det märks på både vedåtgång och värme i huset.

Jag är i den knepiga situationen att jag inte hann byta till min nya fina panna + acktank (som står i uthuset) innan vintern, utan är utlämnad till min gamla skitpanna. Tidigare system var denna dubbelpanna med en vedförugn kopplad till oljebrännarluckan. Funkade hyfsat, kan rekommenderas. Nu är dock kortveden 35 cm till förugnen slut, vedbon full med 50 cm ved... Stod i valet o kvalet: fixa mer kortved eller börja elda direkt i dubbelpannan. Häromdagen slängde jag ut förugnen, den behöver dessutom smärre reparationer.
    image.jpg (237 visningar)  

Senast redigerad av Stenolofanders 2013-02-13 22:31

10. 2013-02-14 19:21

Junior medlem
    Hoppas det är en synvilla men det ser ju ut som någon hängt sig bredvid pannan
    xdigger och obba gillar detta.
    xdigger, obba gillar

11. 2013-02-14 19:35

Senior medlem
    Richard69 skrev Visa original
    Hej vet inte exakt typ av panna å enligt röris som monterat å provat allt är rökigas bra tycker bara att det går åt så mycket ved?vi har termostaterna på 21 grader är iofs ett gammalt hus men känns lite skumt när man eldar så mycket å på morgonen går elpatronen å det är typ 18 grader inomhus?när jag kör på el är det en jämn temp men på ved är det varmare men tappar snabbt värme?är helt novis på detta så förlitade mig på expertisen men jag undrar stod mellan luft/vatten pump så undran blir om man valde fel?
    jag gör av med ca 1 staplad kbm i månan under vintern. då håller jag 22-23grader inne dygnet runt. kåk 120kvm uppvärmt garage ca 15grader 60kvm. jag tycker 6kbm låter sjukt mycke i min värld.

12. 2013-02-14 19:53

Elfforss avatar
    Fullvärdig medlem
    Förra året hade jag 18m3 travad ved varav 3m3 kort ved.
    Den sålde jag i maj eftersom den blev över.

I år hade jag också 18m3 travad ved, den tog slut i januari.
    Likvärdigt milda vintrar. Men betydligt sämre ved.
    Iofs ett par bidragande parameterar (tillbyggt hus)
    Men vedkvaliteten har varit klart avgörande
    "-Nej lille vän, Tomten kan inte komma till dig nå mer för din pappa har installerat värmepump."

13. 2013-02-14 19:59

Senior medlem
    Känn igen de rätta vedmåtten
    Ved mäts i kubikmeter. En kubikmeter fast mått (f-m3) är som en
    träkub vars alla sidor mäter en meter. En kubikmeter löst mått (l-m3)
    är som en kubikmeterstor låda där klabbarna ligger huller
    om buller. En kubikmeter travat mått (t-m3)
    motsvarar en vedtrave på en kubikmeter.

1 KUBIKMETER FAST MÅTT (f-m3
    = 1,5 x KUBIKMETER TRAVAT MÅTT = (t-m3
    = 2,5 x KUBIKMETER LÖST MÅTT (l-m3

14. 2013-02-15 00:35

Stenolofanderss avatar
    Fullvärdig medlem
    jussi_76 skrev Visa original
    Hoppas det är en synvilla men det ser ju ut som någon hängt sig bredvid pannan
    Javisst, du ser ju själv hur hopplöst djävligt det är i det pannrummet. Eldarn tog den enda vettiga vägen. Endast kråkorna sörjer.

15. 2013-02-15 07:52

vedits avatar
    Fullvärdig medlem
    Baffelplåt i gammal panna är en bra idé. Jag fixade en väldigt enkel till min gamla köksnora och märkte direkt hur verkningsgraden förbättrades markant. Den tog en kvart att fixa från skrothögen men gjorde tjänst i tre år tills pannan ersattes av en ny.

Liknande ämnen

1. Trasig vedpanna, ny panna eller ersättning?
    av soffien i forum Köpa & sälja hus
  2. Rätt eller fel???
    av Aston i forum Värme allmänt
  3. Bergvärme eller ny vedpanna..?
    av Anubiz i forum Värme allmänt
  4. Välja rätt vedpanna med kring utrustning,
    av Tomas_B i forum Biobränsle
  5. Viadrus eller suemax G-VPO vedpanna?
    av Zac i forum Biobränsle