2 626 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Focus V35
Hej
Är ny här, det verkar finnas all den kompetens som behövs.
Nu till sak, Hittade på nätet en Focus V35 från 81, aldrig installerad, alltså i nyskick.
kan detta vara något? Bor i en gammal träkåk på cirka 110 kvm, idag har jag en ctc från 1970+500 l acku-tank. Denna börjar ge upp nu. Tanken är att inst annan vedpanna och minst 500 l till i acku-tank. Tips, råd, kommentarer?
ha det gott
Är ny här, det verkar finnas all den kompetens som behövs.
Nu till sak, Hittade på nätet en Focus V35 från 81, aldrig installerad, alltså i nyskick.
kan detta vara något? Bor i en gammal träkåk på cirka 110 kvm, idag har jag en ctc från 1970+500 l acku-tank. Denna börjar ge upp nu. Tanken är att inst annan vedpanna och minst 500 l till i acku-tank. Tips, råd, kommentarer?
ha det gott
Du får nog 4 dubbla ackvolymen. Läs trådar på biobränsle om diverse acktanksvolymer så skall du se.
Ok, Komplettera med 1500 l till alltså. Tack, Vad tror du om pannan focus v35, kan det vara något?
Hittar inte speciellt mycket om denna panna bara roster i gjutjärn.
Ok, tack så länge
Det är möjligtvis inte en CTC V35?
Nej, JÄMÄ focus v 35.
Har precis rivit ut en sådan till förmån för en Effecta Lambda 60 (installation pågår, bilder kommer snart...) Anledningen är dels att det började läcka i rörsystemet, men framför allt att 5 timmars eldning varje kväll inte räckte till husets behov mitt i vintern (120 kvm timmerkåk, ingen extra isolering). Jag har 3000 liter tank, och har nog aldrig hunnit fylla den ordentligt innan dagen tagit slut...
Rökkanalerna är väldigt grova, så den är lätt att sota, men å andra sidan går mycket värme ut genom skorstenen. Jag stoppade i "bromsplåtar" för att få röken att lämna av lite mer värme på vägen ut, och tillsammans med dragbegränsare har det gått skapligt. Med en RGT på ca 300 grader lämnar den ca 25-30 kW, beroende på vedkvalité. De 40 kW som anges på märkplåten skulle jag gissa ger en RGT på 400-450 grader, vilket är alldeles för mycket för de flesta skorstenar...
Om du räknar med att behålla den en längre tid så skulle nog jag titta efter något effektivare och modernare, men som tillfällig lösning några år kan det nog gå bra. Mycket hänger på vad man har för möjligheter att vara hemma och elda...
/Magnus
Rökkanalerna är väldigt grova, så den är lätt att sota, men å andra sidan går mycket värme ut genom skorstenen. Jag stoppade i "bromsplåtar" för att få röken att lämna av lite mer värme på vägen ut, och tillsammans med dragbegränsare har det gått skapligt. Med en RGT på ca 300 grader lämnar den ca 25-30 kW, beroende på vedkvalité. De 40 kW som anges på märkplåten skulle jag gissa ger en RGT på 400-450 grader, vilket är alldeles för mycket för de flesta skorstenar...
Om du räknar med att behålla den en längre tid så skulle nog jag titta efter något effektivare och modernare, men som tillfällig lösning några år kan det nog gå bra. Mycket hänger på vad man har för möjligheter att vara hemma och elda...
/Magnus
Tack Magnus, hörde lika från rörnissen, Han föreslog en panna "Ladan" som han tydligen installerat hos flera hemma i byn , var o kollade med dem och de var nöjda med den