Skriv svar Nytt ämne
  1. 2010-07-22 20:45
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: feb 2010
    Stockholm
    696 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder

Torkskåp istället för torktumlare i nyproduktion går ej??

Ansvarig inom ett mellanstort fastighets- och byggbolag uttryckte att -"Ersätta torktumlare med torkskåp i nyproduktion går tyvärr inte p.g.a. fastighetens energibalans inte skulle komma att godkännas". Kan detta stämma? Några nya BBR-regler? Avser nyproduktion av några små flerfamiljshus med ca 12 lgh i varje. Planerat uppvärmningssystem fjärrvärme och 110kWh/år och m2.

Torkskåp används ofta för att bara hänga upp tvätt som sedan får torka till nästa dag... Torktumlaren drar mycket energi och det blir lite varmare i rummet än med ett torkskåp på högsta effekt. Torkskåpet tar dock längre tid på sig att värma bort fukten, men det är inte så ofta de används så.

2. 2010-07-25 21:50
    Svara | #2

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    46 år
    skåne Tomelilla
    2 347 inlägg
    Gillad 114 gånger
    43 bilder
    Det finns torkskåp med kompressor http://www.elbjorn.se/images/katalog/Torkskap.pdf är snålare än torktumlare men kostar multum
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

3. 2010-08-02 19:31
    Svara | #3

PST
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Stockholm
    2 156 inlägg
    Gillad 65 gånger
    33 bilder
    Mest kostnadseffektivt är väl "torkhissen Eric" över badkaret:

http://www.ericsindustrier.se/index....dukt-val&id=33

En vanlig produkt i många lägenheter, och ja: den fungerar faktiskt alldeles utmärkt energisnål som den är....

4. 2010-08-09 16:33
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: feb 2010
    Stockholm
    696 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder
    Tack för tipsen. Inte undra på att det byggprojektet slirar en hel del... TM och TT är inte placerade som tvättpelare utan bredvid varandra, alltså inget problem att få plats med vanligt torkskåp och inga nya regler förhindrar detta. Torkskåp med avfuktare är ju en intressant nyhet, synd att de är så dyra ännu.

5. 2010-08-09 20:41
    Svara | #5

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    46 år
    skåne Tomelilla
    2 347 inlägg
    Gillad 114 gånger
    43 bilder
    Torkskåp med avfuktare är ingen direkt nyhet för dom har funnits i många år problemet är nog snare att dom kan ta bra betalt för skriver man drar 1\3 el jämfört med tork tumlare köper folk det för att spara energi utan att tänka på hur många kw el dom får för pris skillnaden.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

Liknande ämnen

1. Vid nybygge: Torktumlare, torkskåp eller båda?
    av Skånefamilj i forum Hustillverkare
  2. torktumlare eller torkskåp
    av Danne031 i forum El
  3. Torktumlare eller torkskåp?
    av bamse i forum Kök