Byggahus.se
Halloj!

Ska sätta ett bättre begagnat element på plats och har efter alla konstens regler (tack byggahus.se) lärt mig att jag ska ha en superblue insats för klämringen på stålröret (Diameter 17mm) som skall kapas ca 1dm från golvet och sedan bygga mig med 15mm kopparrör till elementets in- och utgående anslutningar, so far inga problem (hoppas jag, även om murphy sitter på min axel)!

Men, jag kan inte för min själ fatta vad det är för typ av gänga på elementet?? "Muttern" som sitter på röranslutninggen mäter 24mm invändigt men försöker jag montera en 3/4" anslutning så kommer jag bara ett kvarts varv sedan börjar det gå jättetrögt, man får en sådan där känsla att stigningen kan vara knas? Eller kan den vara konisk? Elementet borde vara max 15år gammalt.

Har "med våld" lyckats dra gängan ca 1½ varv men med tanke på att den säkert har fyra varv till innan den sluter tätt mot konan från elementet så känns det lite hopplöst.

Vad göra? Ta i med ännu mer våld o riskera att slita sönder gängan eller nu i tid inse att det är en annan gänga? :blushing:

Det brukar vara metrisk fingänga på element. Jag gick in till lokala rörfirman och sa diametern på mina rör och fick då passande pluggar och kopplingar. Billigt var det inte, men det blev rätt...

• Gilla
freak86
  • Laddar…
Jahopp, gjorde precis samma sak... visst var det metriskt! typiskt, 900spänn fattigare för kopplingar till höger och vänster och massa övergångar, men då fick jag iåf en ny termostat på köpet ;)

tack för svaret!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.