Svara Nytt ämne
  1. 2010-01-09 16:53
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2009
    Östergötland
    23 inlägg

Kallt inne, vad mer kan jag pröva???

Hej på er!

Nu har kylan varit här med råge i nästan en månad, härligt vinterlandskap osv, men vi har ett problem med vår uppvärmning... jag får inte upp värmen!!! Idag är det -20 ute och i köket har vi endast 17 grader...

Vi har en NIBE EVC 13 och jag försöker läsa skötselanvisningen, men vet inte vad jag mer ska göra nu... Inställningarna är följande: Förskjutning, värmekurva +2, Val, värmekurva 16, Nattändring 0, Strömställare 2, Panntemperatur ca 60 (fast går ner till 40-45 när ngn duschat eller diskat), Panntryck 0,8 - 1 bar. Lampindikeringarna: ena lampan är ju tänd hela tiden, den andra som signalerar om överbelastade huvudsäkringar tänds varje gång pannan jobbar :/ (men alla huvudsäkringar fungerar)

Det jag har försökt att utläsa är ju att jag ska vrida på Val, värmekurva och höja denna steg för steg om det är kallt ute , men samtidigt blir jag väldigt osäker på om Förskjutning, värmekurva verkligen ska stå på +2 eller om jag måste ändra den... De kanske tar ut varandra?

Alla våra element är uppvridna till max och de är mkt heta att ta på, så nog pumpas det ut värme i dem! Är det helt enkelt så att vårt hus är för dåligt isolerat? (Byggår 1980) Fast personligen tycker jag ju att vi ändå borde kunna få upp temperaturen till 20 i alla fall. Detta är vår första vinter i huset och därför känner jag mig väldigt lost...

Så mina frågor är nu:
    Bör jag ändra mina inställningar på ngt sätt?
    Är det ngn annan felsökning jag borde göra?

Hoppas ngn kan tipsa mig om hur vi ska gå vidare
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-01-09 17:13
    Svara | #2

cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: maj 2008
    Örebro län
    2 124 inlägg
    Gillad 53 gånger
    327 bilder
    Om alla element är "...mkt heta att ta på..." så kan jag inte tänka mig att det är själva värmeproduktionen det brister i. Snarare är det tyvärr som du själv skriver, att värmen inte stannar kvar i huset utan förvinner någonstans. Antingen genom för dåligt drevade och tätade fönster, dåligt isolerat vindbjälklag, dåligt isolerade väggar eller genom ventilationen.

Bor själv i en stuga nu och det är svårt att få upp värmen i rummet där ingen kamin finns. Men där jag eldar är det varmt och gott.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-01-09 19:39
    Svara | #3

Östergötland
    23 inlägg

Förmodligen har du rätt cederbusch... tyvärr får jag väl tillägga

Hade hoppats på en universallösning... typ - tryck på knapp C o vänta 15 min... vips blir det varmt

4. 2010-01-09 19:58
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: apr 2007
    dalarna
    609 inlägg
    Gillad 41 gånger
    9 bilder

Heta element

För att få ut mesta värmen ska man ju se till att man har tillräcklig luftrörelse kring elementen dvs ingen soffa som framför elementen osv.

Jag skulle tro att det skulle hjälpa med en liten fläkt som kan sätta fart på luften genom elementen.

/ATW

5. 2010-01-09 20:14
    Svara | #5

Östergötland
    23 inlägg

Menar du en sån fläkt som man använder på sommaren för att svalka sig?

6. 2010-01-09 20:44
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: nov 2005
    1 251 inlägg
    Gillad 24 gånger
    15 bilder
    kajsalajsa skrev Visa original
    Vi har en NIBE EVC 13 och jag försöker läsa skötselanvisningen, men vet inte vad jag mer ska göra nu... Inställningarna är följande: Förskjutning, värmekurva +2, Val, värmekurva 16, Nattändring 0, Strömställare 2, Panntemperatur ca 60 (fast går ner till 40-45 när ngn duschat eller diskat), Panntryck 0,8 - 1 bar. Lampindikeringarna: ena lampan är ju tänd hela tiden, den andra som signalerar om överbelastade huvudsäkringar tänds varje gång pannan jobbar :/ (men alla huvudsäkringar fungerar)
    Verkar ju som att pannan har lite jobbigt att hålla temperaturen. Kanske finns det mer att hämta eftersom den signalerar om överbelastade huvudsäkringar? Det jag menar är att den kanske är lite väl försiktig och håller ner effekten. Om du kollar upp huvudsäkringarnas storlek och hur huvudsäkringsskyddet är inställt kan du se om det matchar väl. Om det inte är så att den är lite väl lågt ställd kanske du ev. kan hålla ordning på när du inte har igång andra stora elförbrukare och då ställa upp huvudsäkringsskyddet så pannan belastar säkringarna lite närmare gränsen för vad som är möjligt. Detta bör du förstås testa när du har tänkt vara hemma så du märker om huvudsäkringen löser ut så inte det händer när du är bortrest. Säkringarna tål en viss överlast under skapligt lång tid, så bara du ser till att du har reservsäkringar hemma och inte är bortrest är det ingen större fara att testa att låta pannan ta ut lite mer effekt.

7. 2010-01-09 20:54
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: apr 2007
    dalarna
    609 inlägg
    Gillad 41 gånger
    9 bilder

japp

kajsalajsa skrev Visa original
    Menar du en sån fläkt som man använder på sommaren för att svalka sig?
    Japp, kan vara värt att prova. om returen från elementet är varm finns det ju mer värme att plocka ur det.

/ATW

Ps Tänk byggfläkt, utan fläkten skulle ju värmen ha svårt att komma ur värmeslingan. Ds
    Senast redigerad av ArneTW 2010-01-09 20:57

8. 2010-01-09 21:14
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Dalarna
    353 inlägg
    Gillad 8 gånger
    62 bilder
    Ett enkelt sätt att se om värmen försvinner uppåt är att kolla hur du har det med istappar från taket. På lunchprommenaden idag kunde man se vissa grannar som hade mycket istappar hängande från taket och andra som bara hade ett tjockt snötäcke. Hjälper ju kanske inte Er nu, men du får iallafall en hint om vart värmen smiter ut i såfall..

9. 2010-01-09 22:34
    Svara | #9

Östergötland
    23 inlägg

Tigger skrev Visa original
    Ett enkelt sätt att se om värmen försvinner uppåt är att kolla hur du har det med istappar från taket. På lunchprommenaden idag kunde man se vissa grannar som hade mycket istappar hängande från taket och andra som bara hade ett tjockt snötäcke. Hjälper ju kanske inte Er nu, men du får iallafall en hint om vart värmen smiter ut i såfall..
    Ska ta mig en titt imorgon när det är ljust, men jag tror inte vi har några istappar på framsidan iaf, men ett bra tips tack

Liknande ämnen

1. VARMT inne på sommaren = KALLT på vintern? eller?
    av Orcus i forum Värme allmänt
  2. Varmt eller för kallt inne utan rumstermostat
    av lp75 i forum Värme allmänt
  3. Kallt inne!
    av maximus i forum Värme allmänt