Svara Nytt ämne
  1. 2009-02-05 21:44
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2009
    Stockholms
    11 inlägg

Infravärme

Hej, Jag tittade av en slump på Arge Snickaren igår. En handdukstork ledde mig in till en ny produkt infrapaneler . Har någon erfarenhet av denna typ av uppvärmning?
    Se http://www.infraswed.se .
    Ska nämligen byta mina elradiatorerna snart.

Mvh Håkan
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-02-06 15:02
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: jan 2009
    Skåne
    62 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder
    Svårt att hitta prisuppgifter och google var mindre behjälplig måste jag säga.

Har du hittat något Håkan?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-02-07 14:50
    Svara | #3

Stockholms
    11 inlägg

Information

Har pratat med Företaget, verkar vara en extremt bra produkt. Kostar mycket mindre än bergvärme och man slipper underhåll. (samma el kostnad)
    Dessutom tar systemet ut fukt ur väggar m.m utan att torka inomhus luften.

mvh Håkan

4. 2009-02-07 15:45
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: mar 2008
    värmland
    1 094 inlägg
    Gillad 26 gånger
    21 bilder
    Nu börjar det allt lukta... På 70-talet fanns det strålningsvärme i taket vilket var en flopp i komforthänseende. infravärme på altanen är en sak då annan värme bara skulle blåsa bort ,men inomhus?..och till samma kostnad som en vp? Ett fall för Sverker?

5. 2009-02-07 18:40
    Svara | #5

Stockholms
    11 inlägg

Det verkar som tekniken har utvecklats, infravärmen är som solen och värmer objekten och inte luften. Det ger tydligen bra verkningsgrad. Tydligen en stor succe i Schweiz .

6. 2009-02-07 19:52
    Svara | #6

FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2007
    Halland
    1 193 inlägg
    Gillad 9 gånger
    1 bilder
    Vet inte om "tekniken" i infravärmare utvecklats så mycket, och verkningsgraden är som en vanlig radiator i meningen att den effekt man stoppar in kommer ut i någon form.
    Däremot är infravärme effektivt på det sättet att man upplever det som varmare utan att höja temperaturen på luften, därför man ofta ser strålningsvärme i t.ex. höga lagerlokaler.
    I badrum ser jag strålningsvärme/infra som en smart komforthöjare, men inte värme den "billigare".

7. 2009-02-07 20:03
    Svara | #7

Stockholms
    11 inlägg

Effektivitet.

Är det inte så att infravärmen ger större ytor som värmer luften och därav blir effektivare??
    Jag är inte så bra på kvant teori. Sen behåller ju inomhusluften fuktigheten så det lär väl vara bra för hälsan?

Det fanns ett testprotokoll på hemsidan där man sparade mer än 50%, i och för sig jämfört med olja men än då!

Jag tror jag ska testa med detta system då jag även har lite ont i leder m.m. Kanske inte behöver åka till Spanien för att kurera mig

Håkan

8. 2009-02-08 07:31
    Svara | #8

FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2007
    Halland
    1 193 inlägg
    Gillad 9 gånger
    1 bilder
    Beror på vad du menar med effektivare, strålningsvärme är effektivare i den värmen att den ger värme snabbare (upplevs så).
    Men stoppar man in typ 500W som avger den 500W, går inte att trolla fram någon värme.
    En värmepump gör något helt annat, där kan man stoppa in 500W och få ut 1500W (1000W som då hämtas från uteluft eller mark tex).
    Så att jämföra strålnikngsvärme och en värmepump går inte direkt, och den där besparingsberäkningen dom har på sidan undrar man lite över.

Fördelar med strålnings/infravärme som jag ser är att man kan använda den vid kalla ytor (stora fönsterpartier tex) då strålningsvärme söker sig till kallasta ytan först (enkelt förklarat).
    Och fungerar även bra på ställe där man snabbt vill uppleva en snabb värme, tex badrum, finns rätt ofta i engelska badrum har jag förstått (har sett badrumslampa med inbyggd infravärmare)

9. 2009-02-08 08:58
    Svara | #9

Forumgud Medlem: aug 2006
    3 471 inlägg
    Gillad 10 gånger
    55 bilder
    Det enda sättet att spara energi med IR är att sänka värmeförlusterna dvs sänka lufttempen inne.

Lite enkel fysik: Ska man spara 50% energi betyder det att man måste sänka temperaturskillnaden mellan inne och ute 50%, ex:

Vid 0 ute och +20 inne måste innetempen ned till +10.

Vid -20 ute och +20 inne måste innetempen ned till 0.

Detta förutsätter också att IR-strålningen inte riktas mot en yttervägg som värms upp för då ökar förlusterna.

Låter inte så där jättekomfortabelt...

10. 2009-02-08 16:23

Låter lite bondfångeri, en vanlig elradiator ger lite IR också.
    IR uppvärmning är inget nytt och det verkar lite konstigt att ingen upptäckt tidigare hur effektivt det är, bull!

Protte

11. 2009-02-08 16:42

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 920 inlägg
    Gillad 1 554 gånger
    533 bilder
    Inte en chans att dom är mer effektiva än en vanlig elradiator. Påståendet att det skulle vara lika bra som en värmepump blir man ju bara trött av.

Därimot kan det ju kännas skönt när det strålar värme mot en i badrummet.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

12. 2009-02-08 16:44

Men man blir bara varm på ena sidan.

Protte

13. 2009-02-09 16:34

Stockholms
    11 inlägg

Verkningsgrad

Har nu pluggat lite om infraheating, i USA finns rapporter som visar att tekniken är effektiv.

Researchers at the NAHB Research Center found that heating a home with ceiling-mounted radiant panels produced energy savings of 33 percent compared to a heat pump and 52 percent compared to baseboard heaters.

Så systemet håller nog vad det lovar????

I USA behövs ca 4-5 W/square foot =40-50 W/m2. Mina elradiatorer tar 130 W/m2.

Håkan

14. 2009-02-09 16:48

joflopps avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    Att dina elradiatorer tar 130 W/m2 visar inget annat än att du har dåligt isolerat eller överdimensionerat radiatorn. Har för mig att man räknar med ca 70-80 W/m2 om man har okej isolerat och lite beroende på var i landet det är. Du kan alltså inte översätta siffrorna från USA utan dess sammanhang.

15. 2009-02-09 17:46

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 920 inlägg
    Gillad 1 554 gånger
    533 bilder
    hakor47 skrev Visa original
    Har nu pluggat lite om infraheating, i USA finns rapporter som visar att tekniken är effektiv.

Researchers at the NAHB Research Center found that heating a home with ceiling-mounted radiant panels produced energy savings of 33 percent compared to a heat pump and 52 percent compared to baseboard heaters.

Så systemet håller nog vad det lovar????

I USA behövs ca 4-5 W/square foot =40-50 W/m2. Mina elradiatorer tar 130 W/m2.

Håkan
    http://www.enerjoy.com/pdf/caddet_r337.pdf

Om man läser rapporten så framgår det att besparingen beror på att man satt ner
    rumstemperaturen till 15 C så fort rummet var tomt, och höjt igen till 20 C när någon kom in.

Occupants felt that acceptable thermal conditions could be achieved in approximately 10-
    15 minutes, with total room comfort being achieved after 30-45 minutes.

Inte konstigt att man sparar energi om man låter folk frysa i 45 minuter..

Snacka om sponsrad "forskning".
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

Liknande ämnen

1. Infravärme och jordfelsbrytare
    av silverdoc i forum El
  2. Infravärme snötålig?
    av SofiaKarl i forum Altan & uteplats
  3. Infravärme på altan
    av Rocketannie i forum Altan & uteplats
  4. Infravärme, hur funkar det?
    av lillePer i forum El
  5. Infravärme
    av aolsson71 i forum El

Taggar