Svara Nytt ämne
  1. 2009-02-09 18:04

Nykomling Medlem: feb 2009
    Stockholms
    11 inlägg

W/kvm

Tror dock 130 är normalt för ett 70 talshus?

Av rapporten framgår det att upplevd komfort nås vid 4 grader lägre temperatur. Så systemet lär mer än halvera min el kostnad.

Om min upplevelse är den samma till halva priset så är jag mer än nöjd.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-02-09 18:30

joflopps avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Västra Götaland
    2 567 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 172 gånger
    46 bilder
    hakor47 skrev Visa original
    Tror dock 130 är normalt för ett 70 talshus?
    Så är det kanske, men vilka var de byggtekniska förutsättningarna för 40-50W, förutom att man laborerade med temperatursänkningar?

På det hela taget tycker jag att du verkar ha bestämt dig redan innan du registrerade dig på forumet. Du är helt okritiskt positiv till produkten, väljer att bara lyfta fram vissa saker ur rapporten och säger att efter att ha talat med säljarna är det en fantastisk produkt.

Med tanke på att du inte har varit delaktig i några andra trådar på forumet så kan i alla fall jag inte låta bli att fundera på vad du har för koppling till företaget.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-02-09 18:37

Stockholms
    11 inlägg

Jag försöker bara få en helhetsbild. Alla verkar vara extremt fientliga till tekniken.
    Men det har kommit in mycket kloka kommentarer.

Jag har inte bestämt mig, har länge lutat mot bergvärme.

Tycker dock att denna teknik verkar bra!

/Håkan

4. 2009-02-09 19:33

Senior medlem Medlem: mar 2008
    värmland
    1 108 inlägg
    Gillad 29 gånger
    21 bilder
    "Takvärme - finns det NÅGON fördel?" var det en tråd i början av jan som hette. Idealet vore kanske om infran kunde zooma in var o en i familjen ,kanske med gps el likn eller om värmen gick att sy in i nattsärken så det inte blir nåt värmesvinn. Har man värmebehov på 130 watt/kvm är nog infran lönsam.Alternativet är isolering så man kommer ner i de normala 50-60 watt i effekt. Det gäller ju särskilt om du funderar på vp.

5. 2009-02-09 19:41

Stockholms
    11 inlägg

VP

Hur mycket service kräver en Berg-VP i verkligheten och vad kostar en installation med vatten?

Håkan

6. 2009-02-09 19:53

Forumgud Medlem: aug 2006
    3 471 inlägg
    Gillad 10 gånger
    55 bilder
    hakor47 skrev Visa original

Av rapporten framgår det att upplevd komfort nås vid 4 grader lägre temperatur. Så systemet lär mer än halvera min el kostnad.
    OM du har 20 grader nu och sänker till 16 och OM medeltempen ute är +12 så är det mycket möjligt att du halvererar elförbrukningen...

7. 2009-02-09 21:43

FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2007
    Halland
    1 195 inlägg
    Gillad 9 gånger
    1 bilder
    Jag är helt för infra/strålningsvärme, på rätt ställe.

För att ge ett exempel:
    Lekrum på förskola med 4 meter i takhöjd. Äldre typ av takvärme (primitiv strålningsvärme då gipstaket hettas upp), sedan kom en konsult och skulle lösa ljudproblem och skruvade upp ljudplattor i hela taket självklart slutade värmen att fungera.
    Som ersättning för takvärme monterades vanliga elradiatorer in längs väggarna med samma total effekt som tidigare takvärme.
    Resultatet blev att ungarna frös på golvet och lagom värme la sig en bit upp mot taket, varm luft stiger.
    Detta alltså ett exempel på att strålningsvärme fungerar.

Har även övertygat elektriker vid flera tillfälle att istället för att montera in värmefläktar sätta in varianter på infravärme (mjukvärme) vid t.ex. kassor på bensinmackar för att punkvärma.

Men att det skulle ge sådana extrema besparingar som beskrivs i undersökningen tror jag inte på, och man skall tänka på det dom kallar värmepump i undersökningen inte är samma sak som vi kallar "luft-luft värmepump" i sverige.

8. 2009-02-13 08:13

Junior medlem Medlem: jan 2009
    Skåne
    62 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder
    Någon som lyckats ta reda på vad ett "element" kostar?

9. 2009-02-13 12:32

Stockholms
    11 inlägg

Priset ligger mellan 6 o 10 tusen men med bra rabatt vid full installation i villa enligt Företaget. I mitt fall hamnar ett komplett system runt 90-100 utan rot avdrag.
    Om det håller vad de säger så betalar sig investeringen i mitt fall på runt 7 år vid dagens elpris.

10. 2009-02-13 12:41

Stockholms
    11 inlägg

Finans

Lägger jag det hela på villa lånet så sparar jag en massa pengar redan från dag ett
    Livslängden är mer än 40 år på panelerna enligt tillverkaren.
    Mitt andra alternativ är Bergvärme men det kostar mycket mer och känns osäkert.
    Hålen kan ju kallna och kompresorerna verkar gå sönder ofta????

11. 2009-02-13 14:32

OK, vi får nog ta och gå igenom grunderna lite...

Om du har ett vanligt rum som är helt tomt och omöblerat och bara skall hålla samma temperatur på 1,2 m (halvvägs upp så spelar det ingen roll vilken typ av elelement du har, golvslingor, elelement eller strålningsvärmare (infra) alla drar lika mycket ström.

Men så fort du skall använda rummet händer saker. Om du har fönster som inte har extremt bra isolervärden så kommer du att få kalldrag under dem i alla lösningar utom element under fönstren.

Ett värmegolv ger oftast bäst upplevt komfort (om man inte sitter nära fönstret) och kan spara lite energi om man sänker genomsnittslig rumstemp eftersom huvet inte har något emot att vara lite svalare än fötterna. Är isoleringen nedåt under golvet dålig blir dock effekten den motsatta och man får elda för kråkorna, samma sak gäller om man har stora fönsterparti där man kan tvingas ha varma golv för att kompensera.

Strålningvärme i tak är bara vettigt i specifika lägen, t.ex ett badrum där man momentant vill höja temperaturen, t.ex där man kliver ur duschen, Eller strax innanför en ytterdörr där det är dåligt isolerat. I de flesta andra lägen är det mindre smidigt. Fråga de som satt och frös om fötterna under sina soffbord på 70-talet...

De amerikanska rapportena pratar om lösningar där man håller en lägre temperatur i normalt och låter infravärmen jobba som en punktinsats när rummet brukas. Det drar naturligtvis mindre energi eftersom man håller en lägre temperatur i huset. Samma effekt kan dock uppnås rätt mycket billigare med en kofta och ett par tofflor.

Hakor, berätta lite mer om hur ditt hus är byggt och hur stort det är så kan du säkert få mer ingående råd om vad du bör göra.

12. 2009-02-13 15:05

bonniers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Östergötland
    1 770 inlägg
    Gillad 131 gånger
    69 bilder
    Känns lite som smygreklam (säger en som precis kom på att jag själv nyligen prisat en annan produkt i ett par trådar nyligen... )

13. 2009-02-13 19:31

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 604 inlägg
    Gillad 39 gånger
    11 bilder
    robsarve skrev Visa original
    Fråga de som satt och frös om fötterna under sina soffbord på 70-talet....
    Ahaa, det var därför heltäckningsmattorna blev så moderna vid den tiden.

14. 2009-02-13 20:12

Undrar om samma firma även säljer baracuda tak. Dessa va oxå "SÅ BRA" på 70 talet.
    Golv värme är mycket skönare säger en som va med då det va takvärme som gällde.

15. 2009-02-13 22:17

Stockholms
    11 inlägg

Suck

Infravärmen värmer golvet också!!!

Liknande ämnen

1. Infravärme och jordfelsbrytare
    av silverdoc i forum El
  2. Infravärme snötålig?
    av SofiaKarl i forum Altan & uteplats
  3. Infravärme på altan
    av Rocketannie i forum Altan & uteplats
  4. Infravärme, hur funkar det?
    av lillePer i forum El
  5. Infravärme
    av aolsson71 i forum El

Taggar