Byggahus.se
Föreningens trotjänare till tvättmaskin, en Wascator W225 börjar låta som en stenkross efter ca 25 års tjänstgöring. Har kollat renovering och de firmor som är beredda att renovera har gett offerter runt 10 000 (!) för byte av lager och trumma.

Av den anledningen funderar vi på att helt byta maskin. Jag är medveten om att proffsmaskiner som Wascator är en annan sak än konsumentmaskiner, men vi funderar ändå på en mer påkostad konsumentmaskin då tvättstugan inte används så mycket, det är en liten förening med bara 7 lägenheter.

Här är förutsättningarna;

- Maskinen körs 2-3 gånger per dag, alltså relativt lite (flera boende har egna maskiner, samt att det mesta är singelhushåll)
- I tvättstugan finns en- och trefas draget
- Golvavlopp vid maskinen finns

Är det nån idé att t ex köpa en Miele W1716? Hur olika är det med tvättider mellan proffs- och konsumentmaskiner?

Hej
Tvättider på en proffsmaskin i dag är ca 30 minuter
En konsumentmaskin 120 minuter

Miele eller Cylinda kan funka som substitut till riktiga maskiner
Cylinda har en proffs serie som inte är så dyr
Vill man behålla störtavloppsfunktionen finns det i Cylinda serien

W1716 verkar utgått

Våra maskiner använder strax över 30 min om de körs utan förprogram, 40 grader och halv maskin. Med 60 grader, hel maskin och förprogram blir det över en timme.

Låter mycket med 10.000:- för renovering, när du kan få tag på renoverade Wascator-maskiner för 5-6000:-

C
Vår BRF kör Miele professional sen 15 år, inne på andra "generationen" och är rätt nöjda. Hade Wascator förut men de åkte ut, dyra och dålig kvalitet - gick konstant sönder med svindyra reparationer som följd. Skulle satsa på en ny lite billigare proffsmaskin. Går att få rätt bra rabatter på listpriserna och skriver man av den på 5 år är det inga stora pengar, ens om ni bara är 7 hushåll.

Tack för alla svar!

Att föredra vore ju en "ny" Wascator, tyvärr hittar jag inga i vettig prisklass och dessutom måste tvättmedelsfacket sitta i fronten, de flesta verkar ha en lucka i toppen. Torktumlaren står ovanpå tvättmaskinen nämligen och tvättstugan är dumt planerad så det blir inte bra om man har maskinerna bredvid varandra.

Den nuvarande maskinen tar ca 60 min för ett vanligt 40 graders-program.

Kan tillägga att tumlaren är en lite dyrare modell från LG som vi köpte till mkt bra pris på Elgiganten då det var ett demo ex (man kan ju fråga sig hur mkt en tumlare har demats.. :rolleyes:) Kanske ska kolla om det finns ngt liknande nu?

Haarvard; Det är proffsmaskiner det rör sig om antar jag?

Johan; Tycker mig känna igen dig från ett visst italienskt bilforum.. har jag rätt?

C
Putt skrev:
Haarvard; Det är proffsmaskiner det rör sig om antar jag?
Ja. Typ 7 år gamla.

Putt skrev:
...
Johan; Tycker mig känna igen dig från ett visst italienskt bilforum.. har jag rätt?
Med samma avatar och namn: Hur kan du tro det? :D

Johan Gunverth skrev:
Med samma avatar och namn: Hur kan du tro det? :D
Jag får skylla på att jag är dålig på namn :rolleyes: men din avatar kände jag igen hyfsat fort.

Angående kostnaden för renovering så kostar tydligen trumma och nödvändiga lager 6000-7000 kr. Resten är arbetstid. Vad jag förstått sitter lagret fast i trumman och går inte att byta för sig. Inte på något enkelt sätt iallafall.

Ska kolla runt med lite firmor som sysslar med handel av lätt begagnade men servade maskiner så kanske man kan lämna in den nuvarande i inbyte. Nån tusenlapp borde den väl vara värd?

C
Vi har lämnat gamla maskiner i inbyte när vi köpt nya och fått bra avdrag för dessa men då har de varit 5-10 år gamla. Verkar finnas en rätt stor andrahandsmarknad så en 25 år gammal maskin är sannolikt inte värd särskilt mycket.

Du kanske skall kolla om det går att fixa begagnade delar istället?

Blocket blocket blocket blocket!
Gör som John Gunverth säger.

En gemensam tvättstuga ska ha snabba maskiner.

Efter att ha rotat i fakturorna hittade jag att min brf köpte en Wascator 455H. Ungefär som den jag tidigare länkade till, för ca 23 000 + moms. Detta inkl ställning, inkopplling och bortforsling av den gamla maskinen (en nästan 30 år gammal wascator) Inköpet gjordes i slutet av 2009 och har fungerat oklanderligt.

• Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.