Svara Nytt ämne
  1. 2012-05-29 08:44
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: mar 2005
    61 inlägg

12 bilder

Vedklyv ls5t-52... nån som är klurig på sådana ?

Har som sagt en vedklyv inköpt på typ Co, Rusta, Jula eller nånstans.
    LS5T-52. Den är något år gammal men har fungerat jättebra för vårt behov.
    Log-Splitter-LS5T-52B-14267.jpg (1376 visningar)
    Nu häromdagen när jag klyvde ved så började den bete sig konstigt.
    Först började det med att kolven inte gick tillbaka som den brukade, den gick tillbaka mycket saktare, Men framåt var det inga problem.
    Det är tvåhandsfattning på den men efter detta behövdes det bara att man tryckte på knappen utan det andra handtaget så går kolven framåt och klyver.
    Ibland när man trycker in knappen så går även kolven bakåt tillbaka till startpositionen innan den vänder igen och börjar klyva.
    Den klyver som tidigare men det tar mycket längre tid när man måste vänta in att den sakta ska gå tillbaka.
    Direkt när dm första symptomen började visa sig fyllde jag på med ny olja, men det blev ingen skillnad.
    Någon därute som varit med om detta och som kan kanske tala om för mig vad jag ska göra för att åtgärda detta ? Eller några övriga tips om vad som kan vara tokigt ?
    / mats
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-05-29 09:44
    Svara | #2

Har du kvar kvittot?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-05-29 09:48
    Svara | #3

Gudfader Medlem: jan 2009
    Västra Götaland
    4 748 inlägg
    Gillad 513 gånger
    78 bilder
    Det låter som det är ventilpaketet som krånglar. Kolla så mekaniken i hävstänger och eventuella fjädrar etc. fungerar och är smort som det ska.

4. 2012-05-29 10:10
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: mar 2005
    61 inlägg

12 bilder
    Noseone skrev Visa original
    Har du kvar kvittot?

Tyvärr, inget kvitto kvar. Fick den av min far för nått år sen.

Och utan att dissekera den ingående så finns det inte särskilt mycket jag kan titta på tycker jag.
    under "Lyfthandtag för hydraulik" som det heter i manualen så ser jag inte så mycket jag kan pilla på.
    Där sitter det iofs något som ser ut som en skruv med fjäder på

5. 2012-05-29 10:12
    Svara | #5

Gudfader Medlem: jan 2009
    Västra Götaland
    4 748 inlägg
    Gillad 513 gånger
    78 bilder
    Googlar man på beteckningen så får man en manual från Rusta så de har salufört den iaf. Man får också många träffar på made in china så det är väl viss risk att det inte finns reservdelar.

6. 2012-06-03 00:10
    Svara | #6

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    47 år
    skåne Tomelilla
    2 495 inlägg
    Gillad 143 gånger
    43 bilder
    Det är inte så att luftnings skruven är stängd för är den det kan den bete sig lustigt och dessutom blåsa kolv tätningen .
    Nu ska ni inte fråga hur jag vet det :-)
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

7. 2012-06-03 18:03
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: jul 2007
    AB
    888 inlägg
    Gillad 23 gånger
    2 bilder
    Jag hade ett liknande kolvproblem på min lilla klyv, men jag vill minnas att kolven inte kunde röra sig. Oljebyte hjälpte inte, men då den stod lite högre i framkant funkade den hur bra som helst. Jag forskade inte så ycket mer i det, utan ställde frambenet på en lite större vedbit.

Liknande ämnen

1. Vedklyv ls5t-52... nån som är klurig på sådana ?
    av Matsen i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Klurig kabeldragning
    av Garberg i forum El
  3. Klurig optimering av värmepump
    av towi i forum Värmepumpar
  4. Klurig fråga?
    av Gustavson i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Klurig fråga
    av Galdrin i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.