Svara Nytt ämne
  1. 2011-04-28 08:23
    Svara | #1

Forumgud Medlem: aug 2009
    Dalarna
    1 640 inlägg
    Gillad 68 gånger
    3 bilder

Erfarenheter av åkgräsklippare

Jag har nu en lite större Bolens, som iofs är väldigt trevlig, men som äter drivremmar till klippaggregatet (räcker ungefär till en halv gräsklippning och kostar 1600 spänn styck och verkstan går bet på problemet), så jag börjar tröttna ur på den och funderar på att plocka av klippaggregatet och ha den som ren trädgårdstraktor och köpa ny klippare.

Frågan blir då vilken modell man ska ha. Mina krav:

* Jag har en rätt stor gräsmatta (någonstans kring 15-20 000 m2), så bra kapacitet är ett måste. Inga småmaskiner för pyttiga villaträdgårdar.
    * Bra klippbredd. Det är kul att köra åkgräsklippare, men inte så kul att det är fel om det går lite snabbare.
    * Det är en äldre gräsmatta som bitvis är lite skumpig, så inte allför känslig för sådant.
    * Hydrostatdrift. Jag vill inte sitta och växla hela tiden.
    * Det finns en hel del träd och plock på gräsmattan, så det är bra om den är lite smidig. Zero turn hade varit nice, om priset är rätt.
    * Pris. Definitivt en faktor, går ogärna över, säg, 20-25 kkr. Begagnat är ett alternativ, om skicket är bra och modellen rätt.
    * Bekväm att köra. Ska jag skumpa fram i fyra timmar med min dåliga rygg så måste den vara bekväm.

Vad har ni för erfarenheter av olika modeller? Rekommendationer?

Alternativt, är det någon i Borlängetrakten som är überguru på Bolens-klippare eller klippare i allmänhet som har lust att, mot en rimlig ersättning, fixa den?

Ett alternativ för mig är också att ge upp på remmarna, byta ut hela remskivepaketet mot en hydraulpump och tre hydraulmotorer och några slangbitar, men det är tyvärr lite över mitt huvud.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-04-28 08:39
    Svara | #2

Forumgud Medlem: okt 2010
    28 år
    Kalmar
    2 415 inlägg
    Gillad 131 gånger
    402 bilder
    Har en husqvarna rider 13. Är mycket nöjd. Ca 1 meter klippbred, frontmatat aggregat och väldigt smidig och liten svängradie. Går loss på 35 ny men köper du en begagnad ligger du ju rätt i pris. Robust plåt med ett bra intryck. Inte många plastdetaljer och jag kör två säsonger på en rem. Har cirka 5000 kvm.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-04-28 09:16
    Svara | #3

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 550 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder
    En begagnad proffsmaskin från Toro skulle jag rekommendera.

4. 2011-05-01 15:12
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: apr 2009
    Jambalayaville
    83 inlägg

2 bilder
    Håller med Immobil, en begagnad proffsklippare från ett stort märke som tex Toro, Kubota, John Deere, Iseki eller Belos.

5. 2011-05-01 17:58
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: nov 2007
    Skåne
    807 inlägg
    Gillad 8 gånger
    67 bilder
    Allra bäst, men också dyrast är en John Deere F725 eller liknande. Dieselmotor, kardandrift och terränggående.
    http://www.retrade.se/aitem?aitem_id=205917

Liknande ämnen

1. Åkgräsklippare 2WD vs 4WD
    av dsjodin i forum Trädgårdsmaskiner
  2. Åkgräsklippare
    av krukan i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Åkgräsklippare
    av Gamla Björnhyttan i forum Köpes & bytes
  4. Åkgräsklippare
    av jorgen_j25 i forum Trädgård allmänt
  5. Åkgräsklippare
    av Nix i forum Verktyg, maskiner & fordon