Svara Nytt ämne
  1. 2010-05-17 23:03
    Svara | #1

janwides avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    Örebro
    489 inlägg
    Gillad 11 gånger
    4 bilder

Flymo svävare gräsklippare

Någon som har erfarenhet av Flymos svävargräsklippare?

Jag har c:a 200 kvm gräsmatta med en massa buskar och vrår. Har fått för mig att det vore smidigt med en svävargräsklippare. Slippa att baxa runt en tung standardklippare. Lätt att dra i sidled och att komma åt överallt. Men hur går det på "rakorna" och de öppna ytorna?

2. 2010-05-18 09:41
    Svara | #2

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 931 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 7 gånger
    21 bilder
    Jag hade en Flymo-svävare 1999 - 2007. Jag hade den minsta varianten, 330 Lite (33 cm klippbredd).

Sväveffekten funkade väl i stort sett bra under de flesta förhållanden och ja, då var det smidigt. Det är ju också en lätt klippare. Den låga, välvda fronten gjorde den också enkel att skjuta in under nedhängande grenar, vilket gjorde det lätt att klippa under t ex bärbuskar.

Att den svävar ger som du var inne på den unika egenskapen att klipparen kan dras i sidled medan man klipper. Men den enda situationen där jag tyckte att det var någon större fördel var i en liten men mycket brant slänt som jag hade - där kunde man stå ovanför och "pendla" klipparen i sidled nedanför sig.

En nackdel var att om gräset var det minsta fuktigt, eller bara väldigt saftigt, så fastnade det väldigt mycket på insidan av höljet. Det gör det i o f s på alla klippare men på en "svävare" medför det att sväveffekten avtar, så såna gånger fick jag stanna ofta för att peta bort gräset.

En sak man inte ska glömma apropå smidighet är att detta är elklippare med sladd. Sladd är inte smidigt men det beror litet på hur tomten ser ut.
    Vår förra trädgård hade jag designat själv (då nybyggt parhus, 356 kvm tomt) och sett till att gruppera planteringar m m på ett strukturerat sätt, så gräsytorna var rätt samlade. Då var inte sladden så stor nackdel - på öppna ytor lär man sig snart ett mönster för hur man går och att snärta över sladden till andra sidan när man vänder utan att tänka på det. (Där kunde jag dock önska att jag hade köpt den större varianten med mer klippbredd, det blev litet onödigt många vändor.)
    Villan vi flyttade till för fem år sen har 509 kvm tomt men mycket större byggyta, uteplatser etc så gräsytan är ungefär densamma. Dock har tomten träd och buskar utduttade litet här och var, så där som folk som inte är så trädgårdssinnade gärna gör, och då blir det genast bökigare med sladd. Man går till vänster om det trädet och till höger om den busken och sedan måste man ut samma väg för att komma vidare.

Flymons öde blev en sten som ungarna lämnat i gräset och som for iväg och spräckte höljet. Sprickan fick den att fastna och gräva ned sig. Ersättaren blev en liten Bosch Rotak (hjulgående med sladd, ja, jag har väl vant mig även vid irritationen) som jag tycker är minst lika smidig, den rullar lätt och väger litet, faktiskt mindre än Flymon. Men då har jag numera ingen sån där slänt där "pendlandet" är till fördel.

3. 2010-05-18 14:04
    Svara | #3

janwides avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    Örebro
    489 inlägg
    Gillad 11 gånger
    4 bilder
    Tack för ett utförligt svar. Hade nog trott att pendlandet var grejen, men det kanske är smidigheten man ska sikta in sig på istället.

Liknande ämnen

1. Flymo Sabre trim, häcktrimmer
    av pwrdesign i forum Trädgårdsmaskiner
  2. Ny kniv till Flymo Turbo Lite 330, var hitta?
    av vaargen77 i forum Trädgårdsmaskiner
  3. S: Trimmer Flymo Mini ST använd 1/2 gång.
    av Joens i forum Säljes & skänkes
  4. Bygga svävare?
    av edvinf i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Gräsklippare
    av B52 i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor