Svara Nytt ämne
  1. 2008-06-08 16:13
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2005
    6 inlägg

Hur tar man bort vass?

Hejsan

Vi har köpt ett hus på landet alldels intill en sjö. Vi har tänkt att göra iordning en badplats. Det växer idag ganska mycket vass vid stranden.

Hur får man på bästa sätt bort vassen? Jag har försökt att rycka upp rötterna med arbetshandskar. Dels sitter det ganska hårt dels är det lätt att slinta. Finns det några bra knep?

Andra knep för att iordningsställa en badplats tas emot mycket tacksamt ...få bort dy, tips på bra bryggor osv.

/Andy

2. 2008-06-08 20:04
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: apr 2007
    dalarna
    609 inlägg
    Gillad 41 gånger
    9 bilder

Hårt arbete

Om du inte tar dit maskiner så är det hårt arbete som gäller...

Sen kan man väl varna för att det är rätt begränsat vilka aktiviteter man få ägna sig åt i vattenlinjen...
    Sök bygglov om det är större ingrepp...

/ATW

3. 2008-06-08 20:10
    Svara | #3

v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: sep 2007
    Västernorrlands
    3 792 inlägg
    Gillad 4 gånger
    110 bilder
    Har för mig att det bästa är grävmaskin sen duk och till sist ny sand. Dyrt och effektivt.

4. 2008-06-08 23:09
    Svara | #4

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 668 inlägg
    Gillad 334 gånger
    45 bilder
    Prova att använda en hård kratta med stålpiggar (ej lövräfsa) för att slita/dra upp vassen. Tar man lite varje dag har man snart en öppning i vassen. Men visst är det hårt arbete. Det bästa är som sagt att ta dit en grävmaskin.

Att lägga duk håller jag inte med om är det bästa. Har sett alltför många ställen där sanden spolats bort och duken tittar fram. Det ser verkligen ofräscht ut. Dyn blir man inte av med om hela sjön består av dy. Själv tycker jag det bästa är att bara lägga ut sand på dyn. Sanden kommer att behöva fyllas efter ett antal år.

En enkel brygga att bygga är en fast del (4 nedslagna stolpar i dyn) och utanför det en flytdel med stege.

5. 2008-06-08 23:11
    Svara | #5

Kallemans avatar
    Senior medlem Medlem: maj 2007
    Skåne
    527 inlägg
    Gillad 6 gånger
    21 bilder
    Vass får du bort genom att klippa det under vattenytan, då dränker du den hur konstigt det än kan låta. Så ta en häcksax, inte elektrisk då , och börja klipp.

/Kalle
    -Skogseken har skaftat ollon, precis som jag!
    (sagt av en av mina föreläsare i Alnarp)

6. 2008-06-09 01:25
    Svara | #6

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 668 inlägg
    Gillad 334 gånger
    45 bilder
    Jo, men med denna metod tar det många år (jag har prövat) och mycket av vassen växer upp igen och vass-stumparna blir kvar under vattenytan. HammondB3 vill ju ha en badplats i år.

Vår granne arbetade med en kratta förra våren/sommaren för att få en öppning ut till sjön så att man kan gå på botten och som jag skrev i förra inlägget så gick det förvånansvärt bra. Och botten känns helt okej att gå på.

Själva hade vi en grävmaskin som grävde bort vassen. Nu i år börjar det dock komma upp enstaka vasstrån och dessa kommer jag att klippa av under vattenytan.

7. 2008-06-09 09:40
    Svara | #7

Nykomling Medlem: dec 2005
    6 inlägg

Tack för alla svar.

Det är inte så bråttom att det behöver bli klart just i år eftersom vi ska bo i detta paradis livet ut. Jag har surfat runt och läst lite om bekämpning av vass och många använder just metoden att klippa under vattenytan.

Hårt arbete är okej eftersom jag både är stark och gillar att jobba ;-) Dessutom är det inte mängder av vass som ska bort. Jag kommer nog börja klippa vassen och kratta botten. Att slita av vassen verkar inte vara bra för det är himlans lätt att ...ajj....kliva på de vassa "stubbarna" som kan bildas.

Förvisso har vi tillgång till en grävmaskin, men jag tror inte kommunen uppskattar att man gräver i strandlinjen.

8. 2008-06-09 12:37
    Svara | #8

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 668 inlägg
    Gillad 334 gånger
    45 bilder
    Är det inte er sjötomt? Är det kommunen som äger stranden och sjön? I så fall måste ni fråga kommunen först innan ni tar bort något vass överhuvudtaget. Kommunen kanske vill och tycker att det är viktigt att ha en obruten strandlinje av vass. Anledningen kan vara estetisk eller att man inte vill ha en badplats eller av hänsyn till fågelliv etc.

Är det er egen sjötomt får ni visst ta bort vassen. Ni får även ta bort vassen med hjälp av grävmaskin. Strandlinjen får dock inte förändras, dvs. du får inte fylla upp eller gräva ut strandlinjen. Brygga får du bygga utan bygglov, förutsatt att du äger vattnet.

9. 2008-06-09 13:23
    Svara | #9

Larsas avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    45 år
    Stockholm
    2 062 inlägg
    Gillad 176 gånger
    84 bilder
    Kan tipsa om slåttersax till röjsåg (stiga har bl.a.). Funkar perfekt att klicppa vass under ytan med (förvara sen saxen nedsänkt i olja). Har för mig att man skall klippa under ytan två gånger före midsommar för att få bukt med vassen.

10. 2008-06-09 18:26

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 426 inlägg
    Gillad 130 gånger
    64 bilder
    Jag rekommenderar en äldre metod. Lie under redigt lågvatten

11. 2008-06-09 21:49

Fox
    Nykomling Medlem: maj 2008
    Uppsala
    17 inlägg

Har erfarenhet av just vass och dyliga vattenväxter.

Som sagts tidigare i denna tråd är det effektivt att klippa vassen under vattenytan, klipp den så att stubbarna som blir kvar är under vatten även vid lågvatten.

Har man en damm/sjö som man kan tömma på vatten över vintern så är det mycket effektivt att låta botten frysa så tjälen går ned, på detta sättet fryses rotsystemen sönder.

Det finns en del effektiva bekämpningsmedel men dessa är ej att rekomendera då dessa dödar vattenlevande organismer.

Liknande ämnen

1. Röjsågar-vass
    av Skalman i forum Trädgårdsmaskiner
  2. Bekämpa vass
    av Lancer i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  3. Vass i vägg ?
    av mijaon i forum Grund & markarbeten
  4. Eternit/Vass-tak
    av CarGlo i forum Tak & vind
  5. Vass och sandstrand???
    av stugbyggarn i forum Trädgård allmänt