Svara Nytt ämne
  1. 2004-04-26 10:22
    Svara | #1

Totte_Ss avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2003
    Kalmar
    918 inlägg
    Gillad 21 gånger
    15 bilder

Stabilt plank/pergola

Vi ska smälla upp en pergolaliknande historia, inte som en tunnelgång som är vanligt med pergola, utan bara en rad med stolpar, med överliggare, och troligen armeringsnät emellan stolparna för klätterväxter. Stabilt i längsled lär det väl bli, men frågan är om det överhuvudtaget går att få bra stabilitet i sidled med en sådan konstruktion, (hoppas ni fattar?) och har ni bra tips / erfarenheter så kör på!

Minns med ett leende en stolt Martin Timell som klappar på sitt nybyggda plank, som svarar genom att vinka till publiken ;D

Eventuellt blir det även ett "uterum" eller en vinkel i pergolan, och då är det inga problem, men det är möjligt att vi vill avvakta den delen, det primära syftet är att få en stomme till insynsskydd till/från grannarna. Pergola med bokarabinda lär bli gansk tätt under sommarmånaderna, och det är då det är aktuellt.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2004-04-26 21:12
    Svara | #2

Re: Stabilt plank/pergola

Kika på sidan 16 på nedanstående länk där finn en pergolavariant med bara en stolprad och överliggare, dessutom finns byggbeskrivning med så det borde bli stabilt Hoppas att detta kan vara nåt i stil med det du tänkt dig.

//Christina

http://www.trainformation.se/Pub/Tra...gardsbygge.pdf
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2004-04-26 23:23
    Svara | #3

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 783 inlägg
    Gillad 359 gånger
    45 bilder

Vi har byggt precis en sådan pergola du vill ha. Vi gjöt betongplintar med stolpjärn o det står perfekt. En del är två sektioner och en del är 4 sektioner. Avstånd mellan stolparna är ca 2 meter. 3 sektioner har vi plank på som insynsskydd, där klängrosor, vildvin o björnbär klättrar. En sektion har smala brädor med stora mellanrum där kaprifol växer. De två sista har vi bara några ståltrådar som klätterhjälp för 4 klematis. Fungerar jättebra. Mycket snyggt med variationen, plank och öppenhet. På sommaren när klematisen är uppvuxen blir det som en härlig grön vägg som ändå känns luftig. Överliggarna består bara av regelvirke 1x2tum, enkelt o snyggt o syns för övrigt inte på sommaren när allt vuxit upp.
    Lycka till!

4. 2004-04-27 10:59
    Svara | #4

Totte_Ss avatar
    Kalmar
    918 inlägg
    Gillad 21 gånger
    15 bilder

Tackar Christina och Hemmakatten för svar och tips.

Jag var mest orolig för att det skulle bli för ostadigt, men nu tutar vi och kör,och ringer in grävhjälpen till plinthålen

Hemmakatten om du får för dig att lägga ut en bild så kan du väl säga till i den här tråden.

5. 2004-04-27 11:41
    Svara | #5

Totte_S skrev
    Tackar Christina och Hemmakatten för svar och tips.

Jag var mest orolig för att det skulle bli för ostadigt, men nu tutar vi och kör,och ringer in grävhjälpen till plinthålen *

Hemmakatten om du får för dig att lägga ut en bild så kan du väl säga till i den här tråden.

Precis Hemmakatten, kan du inte vara snäll och visa en bild, "medans tid finnes"

//Christina.

6. 2004-04-27 23:15
    Svara | #6

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 783 inlägg
    Gillad 359 gånger
    45 bilder

Har ju precis köpt en begagnad digitalkamera.... Den måste ju testas. Inget märkvärdigt, bara precis för vårt husbehov (HP Photosmart 715). Vill ni ha en bild nu innan det gröna vuxit upp eller en "tjusig" bild senare.

7. 2004-04-28 12:06
    Svara | #7

Hemmakatten skrev
    Har ju precis köpt en begagnad digitalkamera.... Den måste ju testas. Inget märkvärdigt, bara precis för vårt husbehov (HP Photosmart 715). Vill ni ha en bild nu innan det gröna vuxit upp eller en "tjusig" bild senare.
    Nuuuuu och sedan, snälla

//Christina.

PS: Tänkte att det är lättare att se själva konstruktionen innan "djungeln" brett ut sig för mycket, men sen vill man ju gärna se även den /DS.

8. 2004-04-29 22:15
    Svara | #8

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 783 inlägg
    Gillad 359 gånger
    45 bilder

I helgen ska jag lägga in ett foto på vår pergola, jag lovar!!

9. 2004-05-03 11:14
    Svara | #9

Totte_Ss avatar
    Kalmar
    918 inlägg
    Gillad 21 gånger
    15 bilder

NU har helgen gått! ;D

De två första plintarna är gjutna, borrmaskinen som blandade betongen har brunnit upp :'(, första plinten ser ut att bli sned, precis som jag . Jag är dödsless på att gräva djupa hål med planterspade med med rumpan i vädret och huvet nere i hålet, fem kvar att gräva. Tur man har granne som ska låna ut bättre grejer att blanda betongen med Synd man inte har en skurupsborr.
    Det ser i alla fall ut att kunna bli kanonfint. Hittade supersnygga gamla stolpar 4"*4" på ett återbruk, 200 spänn för 7st á 2m. Härligt med lite patinerade oregelbundna stolpar med fina sprickor i från första början, även om vi ska måla dem faluröda.

10. 2004-05-03 15:46

Totte, kan du inte lägga in lite bilder eftersom det fortskrider, skulle vara jättekul o lärorikt att se arbetsgången

//Christina.

PS: Samt förstås det färdiga resultatet /DS.

11. 2004-05-03 17:49

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 783 inlägg
    Gillad 359 gånger
    45 bilder

Jo, jag har bilderna, och jag har dem i datorn, men förstår inte riktigt hur jag ska få in dem på forumet. Förstår att man antingen kan länka till en hemsida eller lägga in själva bilden så den syns åp forumet.

Har luskat lite med den 18-årige sonen som bor hemma o en annan son som flyttat hemifrån. Vill ju inte låta dem förstå att jag inte riktigt vet hur man gör ;D, trackad blir jag så det räcker!! Mammor ska ju vara bäst!! Fast jag är bättre än dem på Excel!! Klen tröst just nu, dock... ??? Får väl krypa till korset o be dem om hjälp.

12. 2004-05-03 18:09

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 783 inlägg
    Gillad 359 gånger
    45 bilder

Jag har en hemsida, eller rättare sagt, sönerna har flera o jag tänkte knöka in bilderna på nån av dem. Vi har nämligen en server för mail o annat.

13. 2004-05-04 16:07

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2003
    135 inlägg
    Gillad 1 gånger

Nu såg jag den här tråden lite sent, men tänkte lägga mig i ändå.

Om vi tänker oss att överliggaren ligger i nord-sydlig riktning.....

Några småtankar:
    1. Järnen från plinten bör väl komma på öster och väster sida av stolpen?
    2. Om det är möjligt skulle jag försänka in järnen lite i stolpen, med fräs eller så. Stolpen får absolut inte glappa mellan järnen.
    3. Var noga med att få en skruv som inte glappar i hålen i järnet.
    4. Konstruktionen av överligaren bör vara så att den hjälper till att staga upp i nord/syd riktning. Tillexempel genom infällning halvt i halvt, genom att den är skruvad på öst eller västsidan eller genom några diskreta 45 graders strävor uppe i hörnen.

Lycka till! Jag börjat redan skissa på något liknande i huvudet....

14. 2004-05-05 23:47

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 783 inlägg
    Gillad 359 gånger
    45 bilder

Sent omsider, men här kommer lite bilder på vår pergola. På den med 4 delar är det "stödben" i vardera änden, vilket jag glömde säga förut.

http://opptic.com/pic/

Hoppas nu detta fungerar.

15. 2004-05-06 08:46

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

Hemmakatten skrev
    Hoppas nu detta fungerar.
    SNYGGT! Visst funkar de.

Liknande ämnen

1. Glasblock - stabilt?
    av Kjell_G i forum Badrum
  2. Stabilt rör under väg?
    av FRS05 i forum Grund & markarbeten
  3. Plank på altanen -- hur göra det stabilt?
    av frimson i forum Altan & uteplats
  4. Stabilt nog för vägghängd toa?
    av __olov__ i forum Badrum
  5. Stabilt badkar
    av Hemmakatten i forum Badrum