59 869 läst · 6 svar
60k läst
6 svar
1 ton jord..?
Är det någon som på ett ungefär vet hur många kubik matjord som motsvaras av ett ton matjord? Alltså mellan tummen och pekfingret utifrån nån medeltorr/medelfuktig jord.
Jag har fått pris på 260:-/ton exkl moms men vet liksom inte hur många kubik detta motsvarar så det är svårt att uppskatta kostnaden.
Prissättningen borde dock innebära att det skulle kunna vara en bra affär att köpa jord efter en längre torrperiod... men det regnar ju så förbaskat mycket i den här stan så jag vet inte riktigt hur det ska gå till! >
Jag har fått pris på 260:-/ton exkl moms men vet liksom inte hur många kubik detta motsvarar så det är svårt att uppskatta kostnaden.
Prissättningen borde dock innebära att det skulle kunna vara en bra affär att köpa jord efter en längre torrperiod... men det regnar ju så förbaskat mycket i den här stan så jag vet inte riktigt hur det ska gå till! >
Frågan är om jord väger mer än sand.....som väger 1,4-1,5 ton per kubik.....
Jag har fått pris på matjord som är 100:- kubiken inklusive moms men det tillkommer 15:- kubiken för frakt (minst 1 lastbil, 10kubik).
Jag har fått pris på matjord som är 100:- kubiken inklusive moms men det tillkommer 15:- kubiken för frakt (minst 1 lastbil, 10kubik).
Saxat från Jehanders.se:
Anläggningsjord har en volymvikt på ca 1300 kg per m3.
Gissar att matjord är samma.
Ska du så gräs så köper du anläggningsjord.
Behöver inte vara matjord för det.
Anläggningsjord har en volymvikt på ca 1300 kg per m3.
Gissar att matjord är samma.
Ska du så gräs så köper du anläggningsjord.
Behöver inte vara matjord för det.
Det låter ju som en rimlig vikt per kubik.
Fick förresten pris från Renova (för er som inte vet så hanterar de en del avfall i Västsverige) på 256:25 /ton för matjord och 250:-/ton för planeringsjord.
Jocke, menar du att det räcker med planeringsjord som underlag till rullgräs? Det är ju dock inga jättesummor jag sparar med att köpa planeringsjord...
Nu ligger det jord med en hel del sten och rötter mm fördelat över tomten. Räcker det att lägga typ 10 cm planeringsjord rätt på detta eller behöver jag fiberduk emellan, tjockare lager eller både och?
Det finns väl kanske nån tråd om detta redan antar jag...
Fick förresten pris från Renova (för er som inte vet så hanterar de en del avfall i Västsverige) på 256:25 /ton för matjord och 250:-/ton för planeringsjord.
Jocke, menar du att det räcker med planeringsjord som underlag till rullgräs? Det är ju dock inga jättesummor jag sparar med att köpa planeringsjord...
Nu ligger det jord med en hel del sten och rötter mm fördelat över tomten. Räcker det att lägga typ 10 cm planeringsjord rätt på detta eller behöver jag fiberduk emellan, tjockare lager eller både och?
Det finns väl kanske nån tråd om detta redan antar jag...
Vi köpte jord från brudbergets vid Åby i Göteborg. baserat på hästgödsel, luktar illa första två veckorna, men vilken jord. Vi använder den till allt (gräs rabatter...) Det växer skitbra och inget ogräs följde med leveransen. Jag tror vi betalade 200 kr per kubik inkl frakt.
/CC
/CC
Liknande trådar
-
100ton matjord ovarpad, 50ton Schaktmassor i Vellinge hämtas gratis om någon är i behov till kommande projekt
Fyllnadsmassor -
Hur skulle ni avsluta det här : packad jord, jordfuktig betong, 1:3 grus och cement, ...
Grund & Markarbeten -
1-fas byggfläkt påverkar summerton mellan neutralledare & skyddsjord
El -
Kan 1m3 matjord väga 1 ton?
Grund & Markarbeten -
Jordkällare i betong, 1950. Vad göra?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus