Svara Nytt ämne
  1. 2005-09-26 10:13
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    101 inlägg

1 bilder

Pingborre

Har problem med gräsmattan som luckrats upp på vissa ställen. En granne sa att jag hade pingborre i gräsmattan som äter upp rötterna. I våras svärmade det små gula skalbaggar på dessa ställen, antar att det var dessa små borrar som kläckts?
    Grannen sa också att man skulle vattna ut något som hette Nematoder och min fråga är om man ska göra det nu eller vänta till våren. Någon som haft detta i sin gräsmatta

2. 2005-09-26 11:15
    Svara | #2

ama
    Senior medlem Medlem: sep 2002
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Re: Pingborre

Man skall vattna när larverna finns i gräsmattan, annars har nematoderna inget att äta och dör...de håller sig alltså inte till nästa vår, utan du måste vänta tills du vet att larverna finns på plats. Bästa sättet att veta när är att ta ett spadtag och kolla, larverna är stora, vita och äckliga, omöjliga att missa!

Jag hade något som gjorde konduktörshål i kanterna på mina rhododendronblad, jag köpte nematoder från ett svenskt företag på nätet (http://www.predator.se/) och vattnade och sedan slutade hålen dyka upp.

/ama

3. 2005-09-26 12:58
    Svara | #3

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder

Förtydligande: gör bekämpningen till våren; inte nu.

4. 2005-09-26 15:15
    Svara | #4

ama
    Senior medlem Medlem: sep 2002
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Jag är inte säker på att våren alltid är rätt tid.

Hållbarheten på nematoderna var inte lång, och när man väl hade vattnat ut dem så måste det finnas mat (larver i jorden) för dem inom ett par dagar, sedan var det försent.
    Tidsfönstret för lyckad bekämpning var inte stort.

Jag har ingen koll på när pingborrelarver kläcks, men det är säkert olika beroende på var i landet man bor. Det är ett tag sedan (ett par år) jag vattnade ut mina nematoder, men om jag minns rätt så var det nog i juni eller juli.

/ama

5. 2005-09-27 13:31
    Svara | #5

Kännr igen de där gynnarna!
    I våras när vi grävde om plattgången så hittade vi ett 50-tal av dessa vita snuskfigurer ca 15 cm ner i gräsmattan. Sen dess har de inte besvärat oss.

Däremot så grävde svärfar INTE om nån plattgång iår, men hos honom är det stora luckor i gräsmattan efter att såna här gynnare ätit upp allt gräs som kommit i deras väg.

Hur kan detta komma sig, vi vet att vi har dem, fast de stannar i gräsmattan och gör ingen skada?
    Men hos andra vandaliserar de gräsmattan?

Ska en dag bli forumgud...

6. 2005-09-29 14:18
    Svara | #6

Nykomling Medlem: nov 2006
    13 inlägg

Har hört att de är väldigt känsliga vid sin svärmning.
    Bl.a:
    De svärmar ej om det regnar.
    De klarar ej att svärma om det blåser
    De tycker ej heller om att svärma om gräset är för långt, därför drabbas oftast de som är noga med att hålla sin matta kortklippt och fin värst...