Svara Nytt ämne
  1. 2005-12-29 23:56
    Svara | #1

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Re: ogräs på grusgång

Roundup tar men frågan är hur det går med gräsmattor och rabbater och annat närliggande. Gasbränare och ångsprutor är två alternativ till
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-12-30 02:05
    Svara | #2

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder

Roundup kan vara bedrägligt och skulle jag också avråda från liksom all annan gift som är ett otyg både för husdjur och trädgårdens fåglar, igelkottar och andra trevliga smådjur. Gasbrännare blir dyrt om du har många gångar/ytor. Jag använde mig av en enkel elektrisk ångare på ca 60 kvm yta - men där fanns redan duk under gruset. Ganska tidskrävande även detta och eftersom du troligen också har rotogräs får du räkna med att gå över ytorna ngn gång i månaden de första säsongerna.

De gifter man kan köpa idag är inte så effektiva som tidigare. Roundup kan du trots allt använda på biluppfarten om du ser till att du inte kommer närmare sidor/häckar/växtlighet än 30-40 cm. Vattna ner det för hand med en gång så att det inte sprider sig åt kanterna.

Ett alternativ är att successivt gräva upp, lägga på duk och fylla på med fin makadam som vältras/packas hårt och därefter ett ganska tunt lager med singel (eller som jag själv föredrog fint grus). Grus/singelgångar är arbetskrävande! Samtidigt är det väldigt snyggt, framför allt om du har en gammal trädgård som inte är alltför moderniserad.

Jag kommer också att framöver använda rester från husgrunden/stenflis med duk i gångarna. Men jag har jycke/jyckar som springer ner merparten * och dessutom tycker jag att lukning är ganska rogivande för själen *:.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-12-30 08:25
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2003
    208 inlägg

2 bilder

Lite handkraft är du alltid tvungen att använda om du har grusgångar. En effektiv metod vid t ex maskrosproblem är att du tar ca en halv tesked med grovsalt (eller vanligt salt) som du lägger i maskrosens mitt. Gör det under en period då det inte regnar ute då det helst skall få verka i tre dagar. Den maskros som behandlas med denna giftfria metod kommer garanterat inte tillbaks

4. 2005-12-31 13:22
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    434 inlägg
    Gillad 7 gånger

Se denna länk.
    http://www.svearedskap.se
    Dom har bra tips på ogräsbekämpning.
    Deras kantskärare/skyffeljärn (Thermec ®) med ett hjul är suverän. Det arbete son tar dagar med ett traditionellt järn går på timmar med denna och resultatet blir mycket bättre.

5. 2006-01-04 14:58
    Svara | #5

tynniss avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2005
    43 år
    706 inlägg
    Gillad 1 gånger

Pratade med en som blandade i grovsalt i grusgången 1gång per år. Funkade suveränt enligt honom, skall själv prova till våren.
    [FONT=Comic Sans MS]Tynnis!!:p [/FONT]

6. 2006-01-04 17:52
    Svara | #6

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Nackdelen är att saltet lakas ut med regnet och hamnar i omgivande backe. Beroende på vad du har dår så kan det vara direkt obra på sikt

7. 2006-01-07 02:24
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2003
    208 inlägg

2 bilder

tynnis skrev
    Pratade med en som blandade i grovsalt i grusgången 1gång per år. Funkade suveränt enligt honom, skall själv prova till våren.
    Det räcker med lite regn för att effekten skall försvinna. Det är bättre att punktbehandla genom att endast strö ut saltet där det redan växer ogräs. Se till att göra det när det inte finns risk för regn.

Liknande ämnen

1. Grusgång?
    av Joukko i forum Trädgård allmänt
  2. Grusgång
    av GrodanMaja i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Ogräs i uppfart/grusgång
    av Jilles i forum Trädgård allmänt
  4. Hur gör man en grusgång?
    av abel48 i forum Trädgård allmänt
  5. Grusgång
    av Evka i forum Trädgård allmänt