Svara Nytt ämne
  1. 2006-01-31 11:24
    Svara | #1

Senior medlem

Rådjur

Nån som har några tips hur man blir av med dem utan att minera hela trädgårn?
    Jag börjar tröttna på allvar, dels för att de äter allt som vi planterar och dels för spridningen av fästingar.

Det känns inte så kul att

a: sätta upp ett 2,5 m högt elstängsel runt hela tomten

b: sätta upp staket runt alla växter, buskar och mindre träd

Har testat div. "råväck" substanser men det verkar inte fungers nåt vidare.

De är så orädda nu att man kan kasta snöboll mot dem utan att de reagerar annat än vid direktträff, då går de utanför räckvidden eller ställer sig bakom ett träd och glor på en.
    När man tröttnar kommer de tillbaka.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-01-31 12:49
    Svara | #2

yonnas avatar
    Gudfader

Re: Rådjur

Det är ju modernt med armeringsgaller som man kan få i lämplig höjd och är den billigaste effektiva lösningen. Över 2 m bör man ha för rådjur men just dessa galler kräver en överliggare för att förhindra att ett rådjur av misstag spetsas ...

Jag tycker väl att dessa galler satts upp lite väl ofta - och inte alltid där de passar in. Men vill man ha en trädgård i rådjurstätt område kan det vara en möjlig lösning. Man behöver kanske inte gallra in hela trädgården utan endast den del man vill odla i. Klär man gallret med kläng-och klätterväxter kan det bli en trädgård-i-trädgården. I ditt fall skulle jag ta in en trädgårdsarkitekt/ingenjör som hjälper till att få en estetisk lösning och som även tar hänsyn till eventuella grannträdgårdar.

Elstängsel kräver tillstånd i tättbebyggt område och det kommer du troligen inte att få.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-01-31 13:42
    Svara | #3

Fullvärdig medlem

Hur mycket tid och pengar kan du avsätta för att bli av med rådjuren och hur lång är
    sträckning för inhängnad? Skaffar man övertråd med ström i så får rådjuren inga
    problem med detta eftersom de inte får någon ström i sig då de är i luften.

Det finns en häck som de inte går igenom och det är amerikansk hagtorn med 3-4 cm
    långa taggar. Den får då inte vara för låg förstås. Två meter är den minsta höjden
    när det gäller rådjur. :'(

4. 2006-01-31 13:54
    Svara | #4

Senior medlem

frasse skrev
    Nån som har några tips hur man blir av med dem utan att minera hela trädgårn?
    Jag börjar tröttna på allvar, dels för att de äter allt som vi planterar och dels för spridningen av fästingar.
    Jag vet ett garanterat säkert sätt att bli av med dom

... marinera dom i rödvin .... :

Mvh
    /Angelven
    ps. Råttor på styltor, mördarbambisar är vad dom är.

5. 2006-01-31 16:06
    Svara | #5

Fullvärdig medlem

Det behöver inte vara ett elstängsel. 2,5 meter högt vanligt stängsel duger också. Stolpar med lagom mellanrum och stakettråd mellan dessa, lagom tätt så att inte rådjuren tar sig igenom. Ett ogenomskinligt staket behöver inte ens vara så högt, rådjuren hoppar ogärna över staket om de inte kan se vad som finns på andra sidan. Självklart måste man då även ha höga grindar vid alla portar.

Eller satsa på att odla sådant som rådjuren inte äter av.

Om det fanns något magiskt knep för att enkelt bli av med rådjuren i trädgården skulle väl ingen ha problem med rådjur längre...

6. 2006-01-31 20:51
    Svara | #6

morsans avatar
    Moderator

[edit]Eller satsa på att odla sådant som rådjuren inte äter av. [/edit]
    *flinar lite* De äter ALLT Även sådant som anses "rådjurssäkert" :-?
    Nej, viltstängsel eller 2,5 m Gunnebo är nog det ensa som stoppar dem. Vi hade en granne som försökte mota älg med ytterst viltstängsel sedan högt Gunnebo och innerst elstängsel men han fick inte ha sin kål ifred ändå

7. 2006-01-31 22:09
    Svara | #7

Moderator

Stenmurar funkar bra. Rådjur gillar tydligen inte att trampa omkring i dessa med sina långa ben.

Finns möjligheten så är rökt rådjurssadel gott

8. 2006-02-01 10:06
    Svara | #8

Fullvärdig medlem

Vi har satt upp staket på vår nuvarande tomt där det kryllar av rådjur. Staketet är satt så att det begränsar en del av trädgården mellan garaget och huset där vi odlar rådjursmums. Utanför odlar vi icke smakliga växter. Husen blir på så vis en del av staketet. Vårt staket är dels grönt trädgårdsnät 1,5 meter högt, dels vitmålade träspaljeer och dels vanligt hönsnät 1,5 meter högt. Hönsnätet är faktiskt det som syns minst...fast det duger ju inte att ha klätterväxter på. Vi har aldrig haft några problem (4 år) med att de skulle hoppa över-däremot har vi två gånger haft dem inne på grund av att någon glömt grinden... Mina föräldrar har provat elstängseltråd men det hoppade de emellan trots att trådarna satt med 30 cm mellanrum upp till 2 meters höjd. Min teori är att rådjur är lata, så sätter du upp staket så går de hellre till grannens bufé än hoppar, så några 2-3 meters stängsel tror jag inte man behöver. Det är skillnad vid tex. en väg där de är tvingade att komma fram/har stora områden att få upp farten...tror jag. Kanske har vi bara haft tur. Andra alternativ än bössa (eller möjligen armborst) och staket tror jag är rätt döfött ihop med rådjursmums.

9. 2006-02-01 10:07
    Svara | #9

Fullvärdig medlem

Det är ju modernt med armeringsgaller som man kan få i lämplig höjd och är den billigaste effektiva lösningen. Över 2 m bör man ha för rådjur men just dessa galler kräver en överliggare för att förhindra att ett rådjur av misstag spetsas ...
    Som om någon skulle gråta ;D

10. 2006-02-01 11:16

Fullvärdig medlem

Vi har satt upp staket på vår nuvarande tomt där det kryllar av rådjur. Staketet är satt så att det begränsar en del av trädgården mellan garaget och huset där vi odlar rådjursmums. Utanför odlar vi icke smakliga växter. Husen blir på så vis en del av staketet. Vårt staket är dels grönt trädgårdsnät 1,5 meter högt, dels vitmålade träspaljeer och dels vanligt hönsnät 1,5 meter högt. Hönsnätet är faktiskt det som syns minst...fast det duger ju inte att ha klätterväxter på. Vi har aldrig haft några problem (4 år) med att de skulle hoppa över-

Två frågor;
    1) vilka växter har ni satt utanför, arter tack
    2)Gunnebonät villa är 1,2 m vanligtvis, har ni 1,5 m verkligen?vilken sort

Hönsnät kan se lite "tillfälligt" ut. Om det inte duger till att ha klängväxter på hur
    långt är det då mellan stolparna??

9

11. 2006-02-01 12:54

morsans avatar
    Moderator

robocop skrev
    Vi har satt upp staket på vår nuvarande tomt där det kryllar av rådjur. Staketet är satt så att det begränsar en del av trädgården mellan garaget och huset där vi odlar rådjursmums. Utanför odlar vi icke smakliga växter. Husen blir på så vis en del av staketet. Vårt staket är dels grönt trädgårdsnät 1,5 meter högt, dels vitmålade träspaljeer och dels vanligt hönsnät 1,5 meter högt. Hönsnätet är faktiskt det som syns minst...fast det duger ju inte att ha klätterväxter på. Vi har aldrig haft några problem (4 år) med att de skulle hoppa över-

Två frågor;

Hönsnät kan se lite "tillfälligt" ut. Om det inte duger till att ha klängväxter på hur

9
    1. Det finns en bok med tips hur man rådjurssäkrar trädgården (min verkar ha försvunnit i flytten :'() men det finns fina tips på nätet t ex http://www.odla.nu/artiklar/radjurss..._o_trad.shtml#
    http://www.klivin.nu/files/objudna.htm
    2. Gunnebo har Industristängsel och Viltstängsel och några till i höjd 1.60 - 2.20. Det finns andra tillverkare också *

12. 2006-02-01 14:25

Fullvärdig medlem

Två frågor;

Ja man kan ju tycka att hönsnät ser lite B ut men det är det fakto det av näten som syns minst när du tittar på det på håll. Vi har nog ca. 4 meter mellan stolparna som är bara ca. 7-8 cm i diameter. I ett villaområde skulle jag nog satsa på ett snyggare staket...men vi bor lite i skogen och det är nätet på baksidan av tomten som är hönsnät. Granntjejen kom förbi när vi höll på och frågade om vi byggde en hundgård ;D
    Få växter är rådjurssäkra men de äter ju inte tex. träd när de blivit stora (skydda stammarna medan de växer till sig måste väl vara ok även om växtskydd annars inte är snyggt). Kryddväxter med aromatisk smak äter de inte heller. Rosenhallon har vi fått ha ifred, akleja, stormhatt (giftig) och fingerborgsblommor (giftig). Ölandstok, backnejlika, vivor, brandlilja, prästkrage, påsk och pingstliljor...å kanske några till som jag glömt. Själv är jag ros- och irisfrälst så fokus ligger mest på insidan av stängslet.

Jag har köpt grönt plastat trädgårdsnät på rulle. Vet inte vad det var för märke...det är 1,50m och det fanns inte som lagervara utan som beställningsvara där jag köpte. Sedan har vi satt det ca. 10 cm från marken.

13. 2006-02-01 18:56

Fullvärdig medlem

Då kan man säga att 1,5 m torde räcka. Tack för utförligt svar.

14. 2006-02-02 15:05

pinebars avatar
    Forumgud

Rådjuren som fanns på vår tomt verkar ha flyttat till grannen sedan vi började bygga ut huset......

pinebar

15. 2006-02-03 07:34

Senior medlem

Ett annat snyggt alternativ kan vara en flätad pilhäck * Eftersom den växer sig så hög man vill, och rådjur hoppar ogärna över "pinniga" saker. Vi har just nu en sådan. Vi har satt en mindre grönt trådstaket på ca 120 höjd så de inte klämmer sig igenom "maskorna" på pilen....

Även i denna häck är det kul med andra klängväxter typ clematis eller varför inte några rosenvialer med jämna/ojämna mellanrum

Liknande ämnen

1. Rådjur i farten
    av john33 i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  2. Rådjur
    av pelleulf i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  3. Staket och rådjur
    av Alsti18 i forum Trädgård allmänt
  4. Rådjur
    av Bemman i forum Trädgård allmänt
  5. Rådjur
    av TummenMittI i forum Trädgård allmänt