Svara Nytt ämne
  1. 2006-06-07 11:41
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: mar 2004
    39 år
    Stockholm
    1 279 inlägg
    Gillad 4 gånger
    25 bilder

Gallervält eller "slät"?

Jag tycker att man ofta läser "kör med gallervält" när man läser råd om hur man slätar ut/toppdressar sin gräsmatta men börjar bli litet fundersam... de går ju inte att få tag på någonstans?

Vi ska precis vertikalskära/toppdressa/stödså hemma och vill då givetvis välta ytan för att få den slät och fin. "Myrsteg" är inget alternativ eftersom det är minst 1500m2 matta som ska behandlas.

Så, vad ska man använda för vält egentligen? Gallervält hittar jag ingen och finns det någon anledning till att byggvaruhusen bara (så vitt jag kan hitta) säljer släta vältar? Är det något problem med att köra med en slät vält om man är litet sansad med belastningen?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-06-07 11:58
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: dec 2003
    1 388 inlägg
    Gillad 10 gånger
    21 bilder

Re: Gallervält eller "slät"?

Ola .. Hörbybruk säljer gallervältar .. dock inte släta. Vet att det finns släta med vattenbehållare .. vet inte hur tung den blir dock. Problemet med gallervältarna är att det är svårt att "packa" dom med ex sten osv.

http://www.horbybruk.se/karror/sandning.asp
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-06-07 12:10
    Svara | #3

-J-
    Nykomling Medlem: maj 2006
    26 inlägg

Den här ; http://www.karlsson.se/files/161/130...dgårdsvält.pdf köpte vi på http://www.karlsson.se för 500 spänn . . . fungerat utmärkt för oss.

4. 2006-06-07 12:40
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2005
    497 inlägg
    Gillad 1 gånger
    17 bilder

Går ofta att hyra på typ hyreshuset, och kanske på byggvaruhus?
    /Mattias

5. 2006-06-07 12:50
    Svara | #5

Benny_o_Linas avatar
    Senior medlem Medlem: sep 2005
    Skåne
    993 inlägg
    Gillad 2 gånger
    9 bilder

Bauhaus hyr ut gallervältar för nårra hundringar per dygn.

6. 2006-06-07 12:55
    Svara | #6

-J-
    Nykomling Medlem: maj 2006
    26 inlägg

Benny_o_Lina skrev
    Bauhaus hyr ut gallervältar för nårra hundringar per dygn.
    Lönar sig knappt om man behöver den mer än ett eller ett par dygn . . . :-/

7. 2006-06-07 12:58
    Svara | #7

39 år
    Stockholm
    1 279 inlägg
    Gillad 4 gånger
    25 bilder

Här var det snabba svar som vanligt.

Nu när ni nämner det så har jag nog sett någon gallervält på Bauhaus uthyrning men jag ska nog förtydliga min frågeställning litet.

Det jag undrar mest över är egentligen om man vinner något på att använda gallervält när man toppdressar och stödsår. Jämfört med en slät vält alltså.

Som jag har förstått det så myllar en gallervält litet i samma moment som den vältar men när man har toppdressat vill man ju nästan snarare ha det helt slätt när man vältar. Eller? En sådan där vattenfylld vält är ju enklast att hantera så det vore bekvämast att ha om en sådan ger "rätt" resultat.

8. 2006-06-07 23:58
    Svara | #8

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 443 inlägg
    Gillad 139 gånger
    64 bilder

Ska du inte lägga mer än någon/några få cm så skulle jag nog vara så slö att jag skippade välten och la jorden i två lager med några veckors mellanrum. Däremellan fixar regn altt vattenspridaren packningen åt dig

9. 2006-07-05 15:20
    Svara | #9

39 år
    Stockholm
    1 279 inlägg
    Gillad 4 gånger
    25 bilder

Nu hade jag tänkt låta bli att vara slö Användandet av vält är ju just för att packa kontrollerat så att det inte blir (för) ojämnt när regnet gör sitt.

Jag har än en gång (på annat håll) fått förklarat för mig att en slät vält är kass till gräsmattan eftersom den packar jordytan för mycket. Hur kommer det sig då att de riktigt bra cylindergräsklipparna inte har hjul utan just en tung vält. En knappt 50cm bred gräsklippare med vält och som väger 60kg borde väl vara synnerligen lik en slät vält ur jordpackningssynpunkt? (Ja, de gräsklipparna har slät vält.)

Så, vad skiljer en slät vält från en lyxgräsklippares väl? Inget såvitt jag kan förstå?

Liknande ämnen

1. Slät, seg plast typ "platonmatta", finns det?
    av henrico i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Vad sjutton är "slät ansats" ?
    av Herman2 i forum Värme allmänt
  3. Spackla "Betongkänsla" på slät vägg?
    av Rostig_9000i_-88 i forum Färg, måla & tapetsera