Svara Nytt ämne
  1. 2006-04-17 15:40
    Svara | #1

Nykomling Medlem: apr 2006
    1 inlägg

Mossa i gräsmattan

Vi köpte hus för 1år sedan. Så först nu kan man börja ta tag i trädgården och dess behov av underhåll. Nu är det så att vi till 75% har mossa istället för gräsmatta. Hur går jag lämpligast tillväga för att få bukt på det här. Vad jag förstått så är våren en bra period att ta tag i problemet/möjligheten. Har funderat på att skaffa mossrivare - är det annat jag behöver tänka på innan dess? Tacksam för ett tillvägagångssätt för bästa resultat.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-04-17 16:13
    Svara | #2

Forumgud Medlem: aug 2003
    Stockholms Län
    2 743 inlägg
    Gillad 2 gånger

Re: Mossa i gräsmattan

mossrivare eller ännu bättre vertikal skärare.. är nog det snabbaste sättet... O ja Finns att hyra hos Cramo eller liknande.. varför köpa när du kommer att använda den 1-2 gånger /år

Dock blir det en massa massa massa massa krattande..

Sen så nytt gräs.

Sen kommer mossan igen efter ett tag..

Mossa trivs i skugga samt där det är fuktigt. Lösning är ordna mera Sol och dränera marken bättre (sand) genom att toppdressa gräs/moss mattan.

Många säger att det bästa är att gödsla gräsmattan eller använda någon form av anti moss medel som kostar skjortan. Min erfarenhet är att det är dyrare om man har stor gräsmatta. jag har nog runt 1000Kvm gräsmatta.. att köpa Mossa F för 300:- säcken som täcker ca 250 Kvm.. som dessutom ska köras flera gånger per år blir snabbt dyrt i längden..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-04-29 19:00
    Svara | #3

Nykomling Medlem: apr 2006
    4 inlägg

Ett billigare alternativ för att bli av med mossan är att åka till http://www.granngarden.se/ och köpa en säck med vattenlöslig järnsulfat. (15kg för drygt 200kr)

Se http://www.olleberg.nu för mer tips och information

4. 2006-05-01 12:14
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: maj 2005
    64 inlägg

2 bilder

Jag vattnade ut järnsulfat förra året ett himla jobb om man har en stor gräsmatta!

Iår hittade jag ett preparat som bröderna nelson tilverkar. Man bara köper en dunk koplar ihop med trädgårdsslangen (gardena koppling) och vattnar. Det som förra året tog flera timmar var klart på en halvtimme.

Nu är min mossa svart och håller på att dö :-)

Har varit inne på Olle Bergs hemsida tidigare och ska nu köra vidare med hans komma igång program. Så såfort temperaaturen nu kommer över 15 i snitt så är det dax för Weibulls Kombi gödsel.

Sen håller jag med Olle om att man inte ska riva mossa dels för att det sprider sig och sen är det ett himmla jobb!

Vertikalskära däremot ska göras sen och stödså lite nytt gräs.

Så gör jag och jag tror det kommer bli bra!

5. 2006-05-02 14:49
    Svara | #5

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder

Per-Erik skrev
    Många säger att det bästa är att gödsla gräsmattan eller använda någon form av anti moss medel som kostar skjortan.
    Anti-moss-medel har jag aldrig försökt men att gödsel är bra är jag beredd att skriva under på. Jag brukar gödsla gräsmattan, men vissa år...när var mycket bebisbestyr och sånt...så blev det inte av och det var slående vad mossan satte fart då.

Förklaringen är att bra gräsmattegödsel har en sammansättning av näringsämnen som gynnar gräs mer än t ex mossa, så man ger gräset en konkurrensfördel. Kalkning funkar likadant, det är inte giftigt för mossan men gynnar gräset mer.
    Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.

6. 2006-05-03 10:13
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: jan 2005
    44 år
    Stockholm
    657 inlägg

1 bilder

Farzan skrev
    [quote author=Per-Erik link=1145281216/0#1 date=1145283232]Många säger att det bästa är att gödsla gräsmattan eller använda någon form av anti moss medel som kostar skjortan.
    Anti-moss-medel har jag aldrig försökt men att gödsel är bra är jag beredd att skriva under på. Jag brukar gödsla gräsmattan, men vissa år...när var mycket bebisbestyr och sånt...så blev det inte av och det var slående vad mossan satte fart då.

Förklaringen är att bra gräsmattegödsel har en sammansättning av näringsämnen som gynnar gräs mer än t ex mossa, så man ger gräset en konkurrensfördel. Kalkning funkar likadant, det är inte giftigt för mossan men gynnar gräset mer.[/quote]

Stämmer tyvärr inte helt - vissa mosssorter älskar kalk .....

Bästa är att ge bättre villkor för gräset - luftigare jord, dränera bättre, toppa med sand, gödsla, vertikalskära.

Läste förresten en bra artikel om hur man får till en grön spelbar fotbollsplan (tror det var stadion) från att det är sönderspelat grus, på fyra veckor. Principen var egentligen det jag skrev ovan ;-)

Mvh
    /Angelven

7. 2006-05-03 13:25
    Svara | #7

Junior medlem Medlem: jan 2006
    98 inlägg

3 bilder

Vad är det för fel på mossa? :-?

Jag tycker det är superläckert! Skönt att gå på, slipper klippa det och vackert att titta på!

Vi har väldigt lite gräsmatta men där den ligger är det svårt att klippa den.....under ett äppleträd där det är lite fuktigt och mörkt har det kommit jättefin och tjock mossa! Sådan där som finns i "trollskogar" om ni förstår vad jag menar!?

8. 2006-05-03 16:29
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2004
    136 inlägg
    Gillad 1 gånger

lottentott skrev

Jag tycker det är superläckert! Skönt att gå på, slipper klippa det och vackert att titta på!

Vi har väldigt lite gräsmatta men där den ligger är det svårt att klippa den.....under ett äppleträd där det är lite fuktigt och mörkt har det kommit jättefin och tjock mossa! Sådan där som finns i "trollskogar" om ni förstår vad jag menar!?
    jag håller (nog) med, åtminstone försöker jag övertala mig det :-?
    problemet jag anser... det blir så jäkla tungt för gräsklipparen om mossan blir för tjock,
    hjulen sjunker ner och klipparbladen får för mycket motstånd :-/

9. 2006-05-03 22:05
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    274 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder

Jag håller med på avstånd ser det ut som grönt fint gräs. Jag har över 2000 kvm tomt varav en tredje del är grön mossa. ;D

lottentott skrev

10. 2006-05-04 21:45

44 år
    Stockholm
    657 inlägg

1 bilder

lottentott skrev

Sant - jag har nått gammalt allt om trädgård nummer där nån tagit konsekvensen och bytt ut all! gräsmatta mot mossa - olika sorter och färger förstås, välskött och prydligt. Det var otroligt läckert - men det håller inte att spela boll på förstås....

Mvh
    /Angelven

11. 2006-07-24 11:43

Nykomling Medlem: jul 2006
    28 inlägg

Någon som vet någon annan butik än granngåden som säljer järnsulfat?

Vi har flera mil till närmaste här i Sollentuna.

12. 2014-02-17 16:40

Nykomling Medlem: feb 2014
    1 inlägg

Har en rätt stor gräsmatta i sommarhuset och där har mossan snart tagit över helt. Ser här i flera svar att järnsulfat är en effektiv lösning så tänker prova det. Kan man behandla gräsmattan redan nu eller ska man vänta till närmare våren?

13. 2014-02-17 16:59

Järnvitrol (som är samma sak) kan köpas i färghandeln.

14. 2014-02-17 17:12

1 268 inlägg
    Gillad 54 gånger
    26 bilder
    Vi hällde på det härom året och visst blev mossan svart, men dog gjorde den definitivt inte.

15. 2014-02-17 17:19

Senior medlem Medlem: jun 2008
    Västra Götalands län
    1 028 inlägg
    Gillad 55 gånger
    49 bilder
    Mossan dör nog inte 100% nej, men den kan känna sig missgynnad.. Sedan gäller det ju att gynna gräset genom att göda det, annars kommer mossan tillbaka.

Liknande ämnen

1. Klöver och en massa mossa i gräsmattan
    av MrsNash i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  2. Mossa i gräsmattan
    av gluecifer i forum Trädgård allmänt
  3. Mossa på tak
    av Tobbe6205 i forum Tak & vind
  4. Harva upp gräsmattan, Släta ut gräsmattan.
    av hjalmarborgen i forum Trädgård allmänt
  5. Mossa i gräsmattan, vad göra...
    av Cricce i forum Trädgård allmänt