Svara Nytt ämne
  1. 2011-06-08 20:17
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: aug 2007
    jönköping
    84 inlägg

Myggfångare Outdoor livings!

Någon som testat dem?

Har förstått att de svindyra skeeter vac och liknande verkligen fungerar men hjälp vad dyra de är i drift. :-o

Nu har vi hittat de här för inomhus:
    http://www.bygghemma.se/utomhus/trad...-171264-171264

och för utomhus:

http://www.bygghemma.se/utomhus/trad...-171265-171265

Outdoor living p2 är dessutom för tillfället slutsåld men funkar de?? Kastar man 3000 spänn i sjön om man köper dem?? Någon här som har en av dem???

Tacksam för svar snarast då vi börjar bli grymt myggbitna här. :-) Trots att jag är uppväxt jämte ett kärr och levt med mygg hela mitt liv är detta rekord för mig.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-06-08 21:20
    Svara | #2

jönköping
    84 inlägg

Eller denna funkar den??

http://www.bygghemma.se/utomhus/trad...-182791-182791

Ingen annan som köpt myggfångare och som kan säga om de funkar, de som är utan gas? De med gas tycker vi är på tok för dyra i drift. Kanske är de enda som funkar ändå??
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-06-09 08:55
    Svara | #3

jönköping
    84 inlägg

Ingen som har någon från bygghemma?? :-)

Äsch... Nu har vi köpt i alla fall. Vårt nät framför altandörren blev så fullt i morse när regnet kom att vi insåg att vi MÅSTE göra något.

Vi berättar senare om de funkar. :-)

4. 2011-06-11 18:09
    Svara | #4

MB77s avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: jan 2008
    Jönköping
    1 980 inlägg
    Gillad 219 gånger
    74 bilder
    Vilken modell köpte ni?

5. 2011-06-11 19:26
    Svara | #5

jönköping
    84 inlägg

Vi köpte outdoor livings p2 men fick besked från byggahus igår att den modellen p2 som vi ville ha inte kommer in mer denna sommaren. Så surt. Så det blir en silvandersson xl.
    Får den nästa vecka. Återkommer med hur den fungerar. Känns som att köpa grisen i säcken men vad gör man när man blir helt uppäten. ;-) Hade gärna hittat någon som kunde säga något om dem. Men men... Här blir vi helt uppätna så det är värt ett försök.

Vi tog en indoor från outdoor livings med. Kommer nog på måndag. Lämnar besked om hur den fungerar. :-)

6. 2011-06-11 19:39
    Svara | #6

jönköping
    84 inlägg

Besked från bygghemma menar jag så klart. :-)

7. 2011-06-15 22:18
    Svara | #7

jönköping
    84 inlägg

Jaha, här kommer besked från oss om hur maskinerna fungerar.
    Outdoor living s1 har inte kommit än. :-( Så den har vi inte fått testa än.

Silvandersson slukar mygg och knott och vi kan vara ute jämte den utan att bli helt uppätna. Bara en liten bit ifrån den finns gott om mygg men den har bara varit igång en enda dag så det blir kanske bättre.

Sedan vill jag faktiskt tipsa om en maskin som nog har ett oförjänat dåligt rykte. I Helgen köpte vi i panik en kraftigt nedprutad megacatcha premier på blocket. Begagnad. Vi var mycket skeptiska eftersom vi läst mycket negativt om den. De som sålde den bedyrade att den var bra och vi höll på att gå under av knottvimmel så när de accepterade vårt låga bud slog vi till.

Vi satte i den och märkte enorm skillnad direkt. Vi kunde stå jämte den och tala utan att krypa in under tröjorna och slå oss på huvudena hysteriskt.

Nästa kväll kunde vi stå på trappan utan problem 2 m från maskinen. Då var vi lite nyfikna på om den fångat något eller om den istället jagar bort dem eftersom den har så dåligt rykte. Vi drog ur kontakten och vips så susade det runt oss överallt. Vi hade monterat fel så alla kunde flyga ut. Vi slängde i kontakten igen och supersnabbt stod vi lugnt och stilla igen.

Den här är för tillfället vår absoluta favorit.

I bruksanvisningen står det att man ska ställa dem bort från huset för att inte locka till sig krypen men så fritt som det är bara några meter från våra maskiner så kommer de bli hedersgäster vid midsommarbordet. :-)

Nu hoppas vi vår inomhuspryl dyker upp med och att vi kommer bli precis lika nöjda med den och med vår silvandersson som vi blivit med vår megacatcha premier.

8. 2011-06-28 22:47
    Svara | #8

jönköping
    84 inlägg

Nu kom vår outdoor livings s1 som vi beställde för evigheter sedan. ;-) Vet inte vad som gick snett.

Vad kan jag säga om den? Har precis höngt upp den vid köksdörren så om den tar något vet jag inte än men den låter grymt mer än vi trodde med deras beskrivning. Skulle aldrig kunna ha den i sovrummet.

Den såg väldigt liten och behändig ut på bilden med men den är superstor för att hänga inomhus.
    Nu när jag sett den i verkligheten känns bordsvarianten trevligare.

Annars kan jag säga att vår silvandersson slukar för fullt. Den hänger under träden och slukar dagligen. Vi la lite köttrester från när vi grillade igår på gallret så nu har den vräkt i sig flugor med.

Däremot så sa de i beskrivningen att den skulle tillverka koldioxid men det var inte sant. Det är bara den lilla som gör det. Vi hade nog hellre tagit 2 små då en denna stora men men. Nu har vi ju den och den sköter sig helt klart.

Bygghemma har inte imponerat på oss.

våran megacatcha däremot. Tänk att man kan köpa en sådan kanonpryl på blocket. :-)
    Vi tog bort doftpatronen då vi tyckte att vi mest fick knott (vilket vi så klart också vill bli av med) och det stod att vissa mygg inte attraheras av octeonolet (eller hur det stavas). Vi kände att vi var tvugna att testa. Vi hävde i honung i burken och idag hade den minsann till och med slukat getingar och myggmängden hade ökat. Knott slukade den som vanligt. :-

Ett tips till alla med doftämnespatroner att ni kan verkligen testa runt och variera er.

9. 2011-06-29 22:44
    Svara | #9

Bezts avatar
    Forumgud Medlem: mar 2006
    Örebro
    2 029 inlägg
    Gillad 50 gånger
    13 bilder
    Kul med återkoppling så det är tråkigt att knappt någon kommenterar.
    Tycker mig inte ha råd med en stor variant och så ofta är vi inte ute när det är som värst men jag funderar på att köpa en minivariant som de har på OKQ8 som täcker ca 25 kvm för 299 eller 399 kr.
    Bra till fisketurer eller om man sitter still vid ett bord.

10. 2011-06-30 09:18

jönköping
    84 inlägg

Silvanderssons lilla för runt 900 tror jag är kanon annars. :-) Våran stora slukar mängder och speciellt nu när vi lagt kött uppepå gallret. Fast vi har ju fått flytta runt dem i trädgården för att hitta bästa fångststället.

Prova du en sådan billig och berätta hur det gick (är det galler upptill så se om du kan lägga kött där eller honung så blir den effektivare). De kan verkligen fungera utan en massa onödiga pengar även om de rejäla är supereffektiva. Här hade vi så mycket knott att vi fick huka oss under tröjorna på kvällen. Igår gick jag i linne och 3kvartsbyxor och vände hö med räfsa utan att bli sjukt uppäten.

Våran outdoor livings inomhus maskin sköter sig bra men är högljudd och stor men den hänger precis vid ytterdörren och nu kan vi faktiskt till och med ha ytterdörren öppen till sena kvällen och då har vi ju bara ägt den 1 1/2 dygn. Den är super med för när myggen/flugorna/knotten sugits in i den så pulveriseras de så den ser alltid ren ut och kommer nog inte behövas tömmas för ofta.

Vid matbordet ute sätter vi igång 2 thermacell så maten inte drar till sig krypen.

Ha ha... Hur gott om maskiner har inte vi när man tittar runt. :-D

Samtidigt undrar jag hur man överlevde förr. Jag är uppvuxen vid ett kärr och hade mängder med mygg men minns inte att vi gick in och stängde dörren för det. Har jag förändrats och blivit bekvämare eller hur kunde de helt plötsligt göra mig så hysterisk? Visst blev jag myggbiten igår när jag vände hö men inte så att jag slog mig omkring och var hysterisk. Kanske har vi nu fått mängden jag själv tycker är uthärdig. :-)

11. 2011-07-01 00:08

Bezts avatar
    Forumgud Medlem: mar 2006
    Örebro
    2 029 inlägg
    Gillad 50 gånger
    13 bilder
    De hade tyvärr inte fått in den på OKQ8, leverantörsproblem tydligen.
    Annars borde de utföra experiment på mig då jag suger åt mig mygg som myror till socker. Frugan brukar klaga när hon kommer nära mig när vi är ute i trädgården och pysslar att det blir mycket mygg.

12. 2011-07-01 07:58

jönköping
    84 inlägg

Myggfri.nu har elektriska myggfångare. Några är relativt billiga. Hoppas ni hittar något som passar. :-)

Nu har det regnat. Får se om vi kan få dem snabb utan att det blir hysteriskt för oss igen. Våra problem är verkligen avhjälpta. Igår bar vi in veden utan att tänka på några knott och mygg alls.

13. 2011-07-22 11:24

Nykomling Medlem: jul 2011
    Västra Götalands Län
    4 inlägg

Myggfri.nu har även gasoldrivna masikner. Sägs det ska fånga betydligt mer än de mindre el-drivna maskinerna. Det står en del på deras sida om deras produkter, hur de funkar osv.

14. 2011-07-22 22:44

jönköping
    84 inlägg

Ja men de gasoldrivna är ju så otroligt dyra och dyra i månadskostnad med. ;-) Vi kände att det var på tok för mycket pengar för oss och här funkar våra maskiner kanon så för oss räckte det med eldrivna. :-) Vilket vi så klart är helt chockade över för när knotten och myggen kom så kunde vi inte vara ute alls. Vi blev helt uppätna och de surrade precis överallt runt oss. Nu tänker vi varken på mygg eller knott och vår silvandersson är rejält packad i nätet. Alla som ser den vill köpa en sådan till sig själva. :-)

Vi tänker att till priset av en enda gasoldriven kan vi köpa flera stycken elektriska och placera ut på flera ställen. Då måste det bli precis lika bra och inget månadsunderhåll av gasol och liknande.

Fast just nu är vi inte i behov av fler. Vi jobbar ostört förutom när vi sätter stängsel i skogen. Då blir vi halvt uppätna men någonstans måste de väl få finnas, ;-)

Nu skulle jag aldrig mer kunna bo som vi gör utan myggmaskiner. :-)
    Den vi har inomhus har vi faktiskt stängt av nu. Vi har nästan aldrig några mygg inne längre, kändes onödigt att ha den på. Lite flugor förstås men de dör av flugremsorna vi satt på fönstrena.

15. 2011-07-28 11:00

Nykomling Medlem: jul 2011
    Västra Götalands Län
    4 inlägg

Vad roligt för er att det fungerar!!
    Jag som trodde man var tvungen att lägga en halv förmögenhet på en bamse-maskin, men då blir det nog en mindre för oss också, fast till nästa år

Liknande ämnen

1. Hemmagjord myggfälla / myggfångare?
    av lubbe75 i forum Trädgård allmänt
  2. outdoor
    av easy i forum Övrigt husrelaterat
  3. myggfällor och myggfångare som är billiga i drift
    av lubbe75 i forum Trädgård allmänt
  4. Aquapanel Outdoor + balkong?
    av genes i forum Lösvirke & timmerhus
  5. Knaufdano´s Aquapanel Outdoor! Någon?
    av DVE i forum Byggmaterial & byggteknik