Svara Nytt ämne
  1. 2009-05-03 22:27
    Svara | #1

fredwels avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2002
    42 år
    Stockholms län
    679 inlägg
    Gillad 2 gånger
    27 bilder

Beskära (klippa ner) flyttad lavendel nu

Hej!

Vi har idag flyttat ett antal lavendelplantor, tanken är att de ska bilda en häck. Haken är att plantorna är enormt spretiga/fula och borde klippas ner. Vad jag har förstått bör lavendel klippas tidigt på våren och det egentligen är försent nu?

Vad tros, kan man klippa ner dessa platntor nu, eller bör vi vänta till nästa år, eller bör vi göra på något annat sätt?

Bifogar en bild på plantorna så man kan se hur de ser ut och hur långt lövsprickningen kommit.

/Fredrik
    20090503265.jpg (341 visningar)  

2. 2009-05-05 03:45
    Svara | #2

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder
    Min erfarenhet är att lavendel inte alltid gillar hård beskärning alltför tidigt på våren. I Malmö brukade jag klippa ner dem hårt i slutet av maj dvs efter att de tänt rejält. Ändå hände det att de inte överlevde om de nyligen flyttats. När de etablerat sig klippte jag ner dem som igelkottar i maj och så putsade jag dem i mitten av augusti. Lite tidigt för då blommade de fortfarande men jag ville ha häcken snygg även på vintern och senare klippning klarade de inte.

Det är säkrare att börja om från början än att flytta gamla lavendel. Om du checkar där du haft lavendeln tidigare finner du antagligen en hel del självsådda fröplantor. Dessa är antagligen mer livsdugliga efter en flytt. Se till att de får mycket sand runt fötterna. Jag hade lavendel i en grusgång och dessa självsådda plantor blev betydligt mer livsdugliga än de som stod i ren jord.

Du har kallare klimat i Sthlm så var snäll mot plantorna.

3. 2009-05-05 16:10
    Svara | #3

fredwels avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2002
    42 år
    Stockholms län
    679 inlägg
    Gillad 2 gånger
    27 bilder
    Tack för svaret Yonna!

Dessa plantor måste vara överlevare för de är redan flyttade en gång tidigare, de har stått två vintrar i en jordhög med rätt lerig jord och lever fortfarande.

Jag behöver ju inte kippa ber dom totalt, det kanske kan vara en medelväg, klippa bort det värsta och spara en del av det som ser OK ut och växer åt rät håll?

/Fredrik

Liknande ämnen

1. Reda ut begreppen beskära, trimma klippa häck !
    av myran69 i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  2. sticklingar av lavendel
    av kloka_elin i forum Trädgård allmänt
  3. Beskära flyttad syren
    av dasjo i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  4. Beskära flyttad syren
    av dasjo i forum Trädgård allmänt
  5. Lavendel på stam?!
    av linda_fbg i forum Trädgård allmänt