Svara Nytt ämne
  1. 2008-08-02 15:03
    Svara | #1

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Inloggad

Frösådd av björkfrön?

Vilken idiot! tänker ni säkert. Björk växer ju av sig självt på samtliga ställen där man inte vill ha det. Ogräs alltså.

Nu är det så att jag fick en idé om att driva upp hängbjörk/vårtbjörk eftersom dessa vanligtvis inte växer där man vill ha dem. Otroligt vackra träd enligt min åsikt. Har tittat på begynnande sly om något av detta är hängbjörk, men inte funnit något. Det går ju att se på bladen om man är rätt ute.
    Återstår alltså att köpa dyra plantor eller fröså själv. Vi har ett par livaktiga träd på släktens ägor i närheten av där jag bor och jag samlade därför in frön (hängena, ni vet) för att så dem i pluggramar.

Någon som har testat detta (tokprojekt) förut. Hur skall fröna sås? Liggande på ytan eller någon centimeter ner. Vilken jordmån? Vilken näring? Osv osv.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-08-02 18:57
    Svara | #2

fredwels avatar
    Senior medlem
    Problemet är väl att man inte vet hur avkomman kommer se ut? Ett alternativ vore att ympa ris från en vacker björk på en björkplanta. (Nu har du satt idéer i huvudet på mig...)

/fredrik
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-08-03 15:02
    Svara | #3

EBs avatar
    EB
    Fullvärdig medlem
    Impecta (www.impecta.se), som säljer björkfrö till vårtbjörk (Betula pendula), har följande såanvisning:

"Frö till träd, buskar och barrväxter sås vår eller höst utomhus, i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk. Använd sandblandad, ogräsfri (kompost-)jord. Genomvattna noga före sådd. Sprid fröerna jämnt över jordytan. Täck med 2-20 mm grus/sand, ev. med iblandning av vermikulit eller perlit. Sådden placeras i halvskuggigt läge, helt oskyddad för väder och vind. Vintertäck alltid småplantor. Omskola en-två gånger. Fröplantor av vedartade växter blir ganska snart beroende av näringstillskott. Börja med att tillföra små givor av ett flytande fullgödselmedel."

Lycka till med sådden!

4. 2008-08-03 18:17
    Svara | #4

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Inloggad
    EB skrev Visa original
    Impecta (www.impecta.se), som säljer björkfrö till vårtbjörk (Betula pendula), har följande såanvisning:

"Frö till träd, buskar och barrväxter sås vår eller höst utomhus, i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk. Använd sandblandad, ogräsfri (kompost-)jord. Genomvattna noga före sådd. Sprid fröerna jämnt över jordytan. Täck med 2-20 mm grus/sand, ev. med iblandning av vermikulit eller perlit. Sådden placeras i halvskuggigt läge, helt oskyddad för väder och vind. Vintertäck alltid småplantor. Omskola en-två gånger. Fröplantor av vedartade växter blir ganska snart beroende av näringstillskott. Börja med att tillföra små givor av ett flytande fullgödselmedel."

Lycka till med sådden!
    Tackar!
    Då skall jag bara se till att täcka med grus eller sand, för det har jag missat. Körde med samma jord.

5. 2008-09-05 11:52
    Svara | #5

Junior medlem
    Hoppas du håller oss uppdaterade.. låter mycket spännande. Undrar hur lång tid det tar innan du får ett träd av det...